Menzis pakt PGB fraude aan
Auteur | Bericht |
---|---|
Francis |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 16:20
Hier een stukje van een artikel die ik zojuist kreeg. Ik hoop van harte dat alle budgethouders de zaken in order hebben. Ik vind dat fraude moet worden opgespoort maar om nu onaangekondigd een huisbezoek af te leggen, vind ik een grote inbreuk op de privacy. Bij een intensieve controle spoor je toch ook fraude op? Ben erg benieuwd naar jullie meningen. Het artikel is trouwens te lezen op de site van rtv oost :arrow: Zorgkantoor Menzis start begin maart met een landelijke pilot om fraude met persoonsgebonden budgetten aan te pakken. :arrow: Mensen met een PGB kunnen onaangekondigd huisbezoek krijgen van een medewerker van het Zorgkantoor. Budgethouders die geen sluitende administratie hebben, worden aangepakt. Het Zorgkantoor Twente loopt daarmee voorop in de strijd tegen de PGB-fraude. |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 18:57
Dit voelt als intimidatie. Hierover zou ik graag eens een jurist willen horen, misschien een idee voor belangenorganisaties op het gebied van PGB. Jolanda |
|
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 19:09
Ik heb het artikel ook gelezen, met bijbehorende filmpje. TVOOST. Een interview met een van de managers van het zorgkantoor Enschede. Hij zei dat het om een kleine groep ging. 95% van de budgethouders doen het goed, dus 5% pleegt fraude. Dus de goeden moeten het weer onder de kwaden ontgelden. Een kleine groep die het verziekt voor een grote groep. Fraude moet aangepakt worden, ben ik het helemaal mee eens. Maar op deze manier gaat wel erg ver. Een intensieve controle lijkt mij afdoende, hebben wij ook gehad. Fraude komt dan wel aan het licht lijkt mij. |
|
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 22:54
Ik heb nog even wat na gevraagd. Jaren geleden ging de sociale dienst ook onaangekondigd op controle huisbezoek, hierover zijn toen rechtzaken geweest. De uitkomst was dat alleen na aantoonbare verdenking ten aanzien van het huishouden men de privacy van mensen mag schenden. Deze jurisprudentie zou hier ook van toepassing moeten zijn. Er is hier een algemene verdenking en niet van individuen. Daarnaast is Menzis een particuliere instelling, Het recht om bij verdenkingen je huis binnen te dringen hebben alleen overheidsinstellingen met een opsporingsbevoegdheid. Dit is nog heel algemeen maar mocht je in deze regio wonen dan zou ik hiermee b.v. naar Per Saldo gaan en dit zeker niet zomaar accepteren. Heb je een rechtsbijstand of ben je lid van de vakbond dan is dit een zaak die zij voor je kunnen regelen. Jolanda |
|
Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 09:33
dit is de link naar het filmpje http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=121195 |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 12:37
Ronduit bizar dat ze zich zo druk maken over zo weinig fraude. Het lijkt misschien een heleboel, 20 miljoen euro. Het gaat wel over een totaal budget van 2,2 miljard euro (2011 maximaal 2,7 miljard euro) 20 miljoen is in dit geval dus slechts 0,9% wat niet correct is verantwoord of niet is verantwoord. Daarvan staat nog niet vast of dat bewuste fraude betreft. Daar zouden andere projecten van de overheid een puntje aan kunnen zuigen dat ze ZO ongeloofelijk secuur omgaan met het geld en dat er slechts zo weinig fout gaat. Mag ik hierbij alle PGB houders complimenteren met hun geweldige zorgvuldigheid en enorme geduld met deze schofferende overheid? Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk