Beginnend begeleider, HELP!
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 18:06
Dag allemaal, Met veel bewondering las ik alle berichten op het forum. Wat een fantastische website is dit. Zoals de titel al zegt, ik ben een beginner met wat ruimere ervaring. Hiermee wil ik zeggen dat ik redelijk wat werk en stage ervaring op heb mogen doen binnen mijn opleiding SPW en ecologische pedagogiek. Ik zit in de laatste fase en ben enorm aan het brainstormen over de aankomende periode. Onlangs bedacht ik me dat het fantastisch zou zijn als ik iets zelfstandig kan doen. Daarna bedacht ik het hele fenomeen PGB en dat lijkt me een fantastische basis om mee te beginnen. Ik heb nagedacht over de manier waarop ik het aan wil pakken, wel het volgende: 1. Flexibiliteit staat bij mij hoog, daarnaast wil ik de mensen kwaliteit bieden om inzicht te geven in het proces van de begeleiding die ik geef. Dit d.m.v. korte handelingsplannen, evaluatiegesprekken en contact momenten met bijvoorbeeld het hele gezin. 2. De vorm en doelgroep heb ik nog niet vormgegeven maar ik wil proberen om dit breed in te zetten. Van het beter ontwikkelen van sociale vaardigheden tot het aanbieden van jobcoaching op een vorm van stage begeleiding of werktoeleiding. 3. Ook heb ik kennis over ouderbegeleiding. Dit zou ook een vorm van begeleiding kunnen zijn. 4. Ik wil een 'doe' manier van begeleiding toepassen. Binnen mijn werkervaring valt ook een stuk coaching. Hier heb ikgemerkt dat 'op stap' zijn een goede basis is voor het maken van contact. Dit was ongeveer wat ik nu in gedachten heb. Ik ben nog niet heel lang met dit onderwerp bezig en daarom heb ik ook nog een aantal vragen. 1. Hoe zit het met belastingen enzovoort? Wat ontvang ik, wat betaal ik en hoe werkt dat? 2. Hoe kom ik in contact met mensen die over een pgb beschikken en opzoek zijn naar passende hulp? 3. Moet ik ergens ingeschreven staan bij een organisatie of vakbond enzovoort? 4. Wat zijn richtbedragen? 5. Zou het voor de toe