Beginnend begeleider, HELP!
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 18:06
Dag allemaal, Met veel bewondering las ik alle berichten op het forum. Wat een fantastische website is dit. Zoals de titel al zegt, ik ben een beginner met wat ruimere ervaring. Hiermee wil ik zeggen dat ik redelijk wat werk en stage ervaring op heb mogen doen binnen mijn opleiding SPW en ecologische pedagogiek. Ik zit in de laatste fase en ben enorm aan het brainstormen over de aankomende periode. Onlangs bedacht ik me dat het fantastisch zou zijn als ik iets zelfstandig kan doen. Daarna bedacht ik het hele fenomeen PGB en dat lijkt me een fantastische basis om mee te beginnen. Ik heb nagedacht over de manier waarop ik het aan wil pakken, wel het volgende: 1. Flexibiliteit staat bij mij hoog, daarnaast wil ik de mensen kwaliteit bieden om inzicht te geven in het proces van de begeleiding die ik geef. Dit d.m.v. korte handelingsplannen, evaluatiegesprekken en contact momenten met bijvoorbeeld het hele gezin. 2. De vorm en doelgroep heb ik nog niet vormgegeven maar ik wil proberen om dit breed in te zetten. Van het beter ontwikkelen van sociale vaardigheden tot het aanbieden van jobcoaching op een vorm van stage begeleiding of werktoeleiding. 3. Ook heb ik kennis over ouderbegeleiding. Dit zou ook een vorm van begeleiding kunnen zijn. 4. Ik wil een 'doe' manier van begeleiding toepassen. Binnen mijn werkervaring valt ook een stuk coaching. Hier heb ikgemerkt dat 'op stap' zijn een goede basis is voor het maken van contact. Dit was ongeveer wat ik nu in gedachten heb. Ik ben nog niet heel lang met dit onderwerp bezig en daarom heb ik ook nog een aantal vragen. 1. Hoe zit het met belastingen enzovoort? Wat ontvang ik, wat betaal ik en hoe werkt dat? 2. Hoe kom ik in contact met mensen die over een pgb beschikken en opzoek zijn naar passende hulp? 3. Moet ik ergens ingeschreven staan bij een organisatie of vakbond enzovoort? 4. Wat zijn richtbedragen? 5. Zou het voor de toekomst mogelijk zijn om mensen onder mij aan te nemen? Als jullie aanvullingen hebben hoor ik dit graag. Ik zit nu in een orienterende fase waarin ik voor alles open sta. MIjn bedoeling is om volgend jaar eerst voor een organisatie te werken en om bijvoorbeeld 1 dag per week hiermee aan de slag te gaan. Ik heb geen haast en wil het graag goed aanpakken om mensen de juiste zorg en kwaliteit te kunnen bieden. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Casper Spierenburg |
|
Ad |
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 19:08
Antwoord geven op je vragen is niet zo in 1,2,3 gegeven. Wanneer je de antwoorden op je vragen te weten wilt komen, lijkt het mij het beste om op deze site de diverse onderwerpen nog eens te bestuderen. Vele antwoorden zijn al eens gegeven.... Bovendien wijzigen de regels omtrent de zorg in het algemeen de laatste tijd nogal eens. Succes, |
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 21:59
Begin met het raadplegen van de site van achmea zorgkantoor. Je kunt daar zien wat zoal uit PGB betaald mag worden en wat niet. Ouderbegeleiding bijv. valt in de regel onder jeugdzorg en niet onder de AWBZ. |
|
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 05 Februari 2011 15:00
Beste Casper, Ik neem aan dat je de onderdelen van de website onder het kopje "Werken via PGB" gelezen hebt? Dan zal je inmiddels een keuze hebben gemaakt op welke manier je wil werken en kan je je eerste vraag eigenlijk al beantwoorden. Op je overige vragen: 2. Hoe kom ik in contact met mensen die over een pgb beschikken en opzoek zijn naar passende hulp? Onder meer via deze site, en door ongelofelijk veel te netwerken en reclame te maken. 3. Moet ik ergens ingeschreven staan bij een organisatie of vakbond enzovoort? Moet je zelf kiezen. ZZP Nederland, FNV Zelfstandigen en de NVMW zijn mogelijkheden. Ik ben momenteel alleen lid van de eerste. 4. Wat zijn richtbedragen? Moet je ook helemaal zelf bedenken, maar is ook enorm afhankelijk van je werkervaring en of je ondernemer bent of niet. 5. Zou het voor de toekomst mogelijk zijn om mensen onder mij aan te nemen? Ja. Maar daar zou ik me nu nog niet druk om maken. |
Annet |
Geplaatst: zondag 06 Februari 2011 17:35
Beste Casper, Ik heb zelf heel veel gehad aan een digitale reader van Annelies Blekman, verpleegkundige. Je vind er van alles in: richtbedragen, uurtarieven enz. Zij geeft ook cursussen. Google maar eens op haar naam. Ook de kamer van koophandel geeft goede cursussen. En: bewaar de facturen. Je kunt ze van de belasting aftrekken als zelfstandige. M.vr.gr. Annet Hoofd hart handen |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk