1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Budgethouders die werken voor budgethouders

Auteur Bericht
Matthijs Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 22:42
Sinds 1 januari mag de ene budgethouder niet meer voor de andere werken. Hierdoor zitten zeer professionele zorgverleners die zelf ook een PGB hebben ineens zonder werk, en dus in de bijstand, òf hun PGB opzeggen en geen zorg meer krijgen...

Een van onze collega's is zo iemand en zij schrijft zich inmiddels wezenloos om alle instanties te berichten over haar situatie. Het is te zot voor woorden dat iemand die zo haar best doet om iets te betekenen voor mensen met een beperking én om niet afhankelijk te worden van een uitkering het onmogelijk gemaakt wordt om dit te blijven doen.

Onze collega is een petitie gestart om het haar en andere collega's die de dupe zijn van deze maatregel weer aan het werk te helpen. Ik hoop dat iedereen die dit leest wil opkomen voor onze collega's en de petitie wil ondertekenen:

http://welpgbersvoorpgbers.petities.nl/
Dominique Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 23:38
Getekend, ik hoop dat het mag helpen!
Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 15:35
Het is erg onredelijk!
-Eerst moeten arbeidsgehandicapten aan het werk, alles wordt ingezet voor de reïntegratie.
-Maar, werkgevers zijn bang voor een hoog uitvalspercentage dus wordt je bijna niet aangenomen.
-Dan maar zelfstandig en dus zelf de risico's lopen. krijg je minder werk na 5 jaar zelfstandig werken is er geen terug in de WAO en wordt het bijstand als het tegen zit.
-En je moet natuurlijk bij je keuze van werk een richting kiezen waar je iets bij te dragen hebt.
-Dan ligt de zorg erg voor de hand, met event. een goede opleiding en ervaringdeskundigheid ben je een aantrekkenlijke keuze.
-Nu 2011 je mag je werk echt nog wel blijven doen maar dan wel in loondienst waarvoor je niet aangenomen wordt i.v.m. je arbeidshandicap.
----- En de reden die er voor dit onrecht gegeven wordt: FRAUDEBESTRIJDING.
Hier moet een weldenkend mens toch doodziek van worden, heb je jaren hard gewerkt om een bedrijf op te bouwen dan wordt het je nu afgenomen zonder dat je ooit iets verkeerd gedaan hebt.
Pim Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 16:46
Beste Jolanda,

Een woord: AMEN.
Ik vind het ronduit onbeschoft dat de VVD, een partij die traditiegetrouw voor de ondernemers er was, ZO deze zeer creatieve (in positieve zin) en hardwerkende ondernemers het werk onmogelijk maakt.
Is dat nu wat je krijgt omdat je er nooit voor hebt gekozen een handicap of ziekte te hebben? Om te kotsen. Ze krijgen het heel duidelijk te horen van me als ze ergens durven campagne te voeren ivm PS verkiezingen.
Ik maak me daar zo boos over, dat ik beter nu even kan stoppen met schrijven voordat het helemaal zwart ziet voor mijn ogen.

Pim
Geplaatst: donderdag 10 Februari 2011 16:58
Het gaat natuurlijk niet alleen over mij, maar toch wil ik zeggen: bedankt voor jullie steun! Ik heb inmiddels samen met één van mijn cliënten (op haar initiatief!) een afspraak bij het antidiscriminatiemeldpunt, heb contact gehad met het sociaal raadslieden instituut, die gaan landelijk onderzoeken hoeveel mensen hiervan de dupe zijn, heb een melding gedaan bij de commissie gelijke behandeling en heb inmiddels een dikke brief aan het ministerie van VWS, de kamerleden en het zorgkantoor gestuurd. Van het ministerie gisteren een brief terug dat ze het bij de eerstvolgende vergadering gaan behandelen, van het zorgkantoor een brief terug dat ze mijn brief als klacht (?) in behandeling gaan nemen met de vraag of ik gehoord wil worden (ja dus!). Ook ben ik samen met een andere budgethouder bezig om contact te leggen / ergens een ingang te vinden bij de media.

Ondertussen wil ik gewoon iedereen oproepen de petitie te tekenen, hoe meer mensen dit doen hoe sterker we staan!
Geplaatst: donderdag 10 Februari 2011 17:05
Ik heb een kopie van het eerste bericht ook even in het budgethoudersgedeelte van dit forum gezet.
Geplaatst: vrijdag 11 Februari 2011 17:30
Deze nieuwe regel pakt te grof uit.
Wat was het probleem?

Op één adres kwamen meerdere PGB's binnen. Vervolgens huurden de budgethouders elkaar in, waardoor alle mantelzorg gefinancierde zorg werd.
Dat viel niet meer uit te leggen.

Het probleem kan worden opgelost door PGB houders binnen een gezin te verbieden elkaar in te huren en/of door per gezin één AWBZ-indicatie af te geven.

Waarom een PGB houder niet buiten de deur zou mogen werken snap ik niet.
In de huidige situatie kan die alleen besluiten om PGB in ZIN om te zetten; je moet toch wat!
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 00:00
PGB omzetten in ZIN is voor mij geen optie, mijn zorg is te moeilijk inplanbaar in combinatie met mijn drukke leven als alleenstaand moeder en zelfstandig zorgverlener. Er is geen thuiszorgorganisatie te vinden die mij kan bieden wat ik nu vanuit het PGB zelf regel. En ik zou een goed functionerende hulp die al 6 jaar bij mij werkt dan zomaar moeten ontslaan om daarvoor een heleboel verschillende zorgverleners (betekent enorm veel onrust wat niet kan, omdat ik een autistische zoon heb die daar volledig van gaat flippen) in de plaats te krijgen op momenten die mij net niet uitkomen, waardoor het dus volkomen inefficient wordt en dat dan ook nog tegen kosten die 25% hoger liggen dan het PGB dat ik nu krijg! En dat allemaal om 1 lullig regeltje dat nu uitpakt zoals het nooit bedoeld is geweest.

Maar er is hoop.... a.s. woensdag 16 februari is er een debat over het PGB en wordt "ons probleem" meegenomen in het debat. Wie weet geeft dat wat openingen.
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 12:44
Gezien Uw advertentie heeft U een PGB WMO.
Het "Berufsverbot" geldt voor AWBZ indicaties.
M.a.w. wellicht is er in Uw specifieke situatie geen probleem.
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 17:57
Dat is een onjuiste conclusie gwehkamp. In mijn advertentie staat namelijk ALLEEN de zorg waarvoor ik OP DIT MOMENT iemand zoek genoemd, ik heb wel degelijk ook een PGB AWBZ, maar heb daar al 6 jaar dezelfde zorgverleners voor naar volle tevredenheid. Voor mijn huishoudelijke zorg ben ik idd nog op zoek naar iemand nadat ik iemand heb moeten ontslaan die mij bestolen had!
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 14:24
Ik heb van zorgkantoor Agis (Utrecht) een brief ontvangen dat ik in elk geval voor de budgethouders waar ik voor werk, die onder dit zorgkantoor vallen de overeenkomsten mag laten doorlopen tot 1 april, in de hoop dat er tegen die tijd een uitspraak gedaan is over betreffende regel door VWS. Zij geven aan dat ze niet meer dan dit kunnen doen, maar wel het probleem ook bij CVZ (college voor zorgverzekeringen) hebben neergelegd en van daar uit de reactie hebben gekregen dat dit een onvoorziene en ongewenste bijwerking van deze regel is, maar dat uiteindelijk het ministerie zal moeten beslissen hoe om te gaan met dit soort situaties.

N.B. ik heb besloten om vanaf heden in te loggen onder mijn bedrijfsnaam en niet meer vanaf mijn account als zorgvrager, dus voor de duidelijkheid: de reacties onder de naam zonne horen ook bij mij!
Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 15:37
Een belangrijke winst, hopelijk is het ministerie net zo verstandig. Gefeliciteerd!
Jolanda
Matthijs Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 21:51
Het hele verbod is voorlopig opgeschort! Stond vandaag een artikeltje over in Trouw (blz. 11). Een mooi succes! Gefeliciteerd Anne en anderen die nu weer gewoon hun professionaliteit in praktijk kunnen brengen.

Laten we de hele maatregel maar beschouwen als een dom slippertje van onze half Zweedse staatssecretaris en heel hard hopen dat ze niet nog meer van zulke domme slippertjes maakt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.