Budgethouders die werken voor budgethouders
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: donderdag 10 Februari 2011 17:04
Omdat deze oproep ook geldt voor budgethouders die hiermee te maken hebben, plaats ik hier even een kopie van het bericht van mwolthers: Sinds 1 januari mag de ene budgethouder niet meer voor de andere werken. Hierdoor zitten zeer professionele zorgverleners die zelf ook een PGB hebben ineens zonder werk, en dus in de bijstand, òf hun PGB opzeggen en geen zorg meer krijgen... Een van onze collega's is zo iemand en zij schrijft zich inmiddels wezenloos om alle instanties te berichten over haar situatie. Het is te zot voor woorden dat iemand die zo haar best doet om iets te betekenen voor mensen met een beperking én om niet afhankelijk te worden van een uitkering het onmogelijk gemaakt wordt om dit te blijven doen. Onze collega is een petitie gestart om het haar en andere collega's die de dupe zijn van deze maatregel weer aan het werk te helpen. Ik hoop dat iedereen die dit leest wil opkomen voor onze collega's en de petitie wil ondertekenen: http://welpgbersvoorpgbers.petities.nl/ |
|
Milena |
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 15:18
Jeetje, ik sta me hier inderdaad even versteld van. Wat een absolute onzinregel. Ik had, dat echt niet verwacht. Je zou toch juist ook in je voordeel kunnen zitten, met die ervaring van jezelf als budgethouder. Dan heb je, misschien wel juist meer te bieden. Ik had eerder een hulpverlener die de bugetering deed voor haar zoontje. Nou ik heb nog nooit zo'n goede gehad, die precies wist hoe alles werkte met je administratie. En wat een wijze vrouw.. |
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 19:36
"ik had eerder een hulpverlener die de bugetering deed voor haar zoontje." In dat geval is er niets aan de hand; de zoon is dan de budgethouder en niet de moeder. De moeder kan dus gewoon doorgaan met anderen. |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 12 Februari 2011 20:19
Het is in die zin ook nog eens aanvechtbaar want dit is een duidelijke rechtsongelijkheid voor mensen die hun onderneming hebben en daarbij te kampen hebben met chronische lichamelijke klachten. Zoals elders op dit forum geschreven is het in mijn ogen een absurde maatregel die mij behoorlijk het stoom uit de oren doet komen. Ik heb ondertussen al een aardig aantal mensen uit mijn netwerk benadert om hier actief een lobby over in te zetten. Het kan toch niet bestaan dat ondernemers door een maatregel die bedoeld lijkt te zijn om oneigenlijk gebruik van PGB gelden te verminderen de dupe worden terwijl ze naar alle eer en geweten en zeer creatief en volhardend een eigen bedrijf hebben op poten weten te zetten. Ik hoop van harte dat er binnenkort in het debat in de tweede kamer deze maatregel terug word gedraaid. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 17:09
Is weer terug gedraaid!!!! Zie Per Saldo: Budgethouder werkt voor budgethouder De enige maatregel die voorlopig van tafel is, is dat budgethouders niet meer voor elkaar mogen werken. Het was de staatssecretaris duidelijk geworden dat er juist veel goede voorbeelden zijn van budgethouders die voor andere budgethouders werken. En een artkel op Zorgvisie: Veldhuijzen bezint zich op bestrijden pgb-fraude 17 februari 2011 Staatssecrataris Marlies Veldhuijzen van Zanten van VWS schort een maatregel om fraude met het persoonsgebonden budget (pgb) te bestrijden op. Dat betekent dat pgb-houders weer hulp mogen verlenen aan andere budgethouders. Om fraude te voorkomen mogen pgb-houders sinds 1 januari geen hulp meer verlenen aan andere budgethouders. Er zijn budgethouders die zeggen hulp te verlenen aan elkaar, maar in werkelijkheid doen ze dat niet, terwijl ze wel het pgb uitbetaald krijgen. Omdat zorgkantoren aangaven deze vorm van fraude niet te kunnen achterhalen, kondigde Veldhuijzen begin dit jaar een algemeen verbod af. Maar na zes weken komt de staatssecretaris hierop terug, omdat dit een veel grotere groep treft die zich keurig aan de regels houdt. In een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer op 16 februari maakte ze bekend de maatregel op te schorten en eerst te onderzoeken hoe hij precies uitwerkt. “De goeien mogen niet onder de kwaaien lijden.” Ze doelt bijvoorbeeld op pgb-houders met een lichamelijk gebrek die andere budgethouders helpen bij de organisatie van een pgb. Pgb-fraude Andere afgekondigde maatregelen om fraude te bestrijden krijgen een overgangstermijn van twee maanden. Daarnaast maakt Veldhuijzen met andere ministeries plannen over manieren om pgb-fraude op te sporen en te voorkomen. De staatssecretaris zei “geschrokken te zijn over de aard en omvang van de fraude”. ‘Visie’-brief pgb in mei De staatssecretaris zal in mei met een ‘visie’-brief komen over het pgb. Op verzoek van de Kamer gaat ze daarbij ook kijken naar de indicatiestelling in de AWBZ. VVD-Kamerlid Tamara Venrooy riep de staatssecretaris op de “voordeur naar het pgb niet open te laten staan”. Ook CDA-Kamerlid Sabine Uitslag stuurt aan op strenger indiceren, zodat alleen mensen met een langdurige zorgvraag nog een pgb krijgen. Zorgzwaartefinanciering botst met indicatiestelling Veldhuijzen kwam PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert tegemoet door haar hypothese te onderzoeken dat de sterke groei van het aantal pgb-houders komt door de “bulkaanpak” van het Centrum indicatiestelling (CIZ). Het CIZ laat eenvoudige hulpvragen over aan zorgaanbieders. Deze werkwijze is mede ingegeven door forse bezuinigingen op het CIZ, dat de afgelopen jaren het werk met honderden mensen minder moest doen. “Goedkoop lijkt duurkoop”, stelde Veldhuijzen. Een Kamermeerderheid wil dat indicatiestellers zorgvragers echt ontmoeten en precies in kaart brengen welke hulpvraag ze hebben in plaats van ze in een zorgzwaartepakket te proppen. Wolbert vindt dat de zorgzwaartefinanciering niet goed samen gaat met het pgb. “In de praktijk kijken indicatiestellers welke zzp het beste bij de indicatie past. Maar dat doet geen recht aan de individuele zorgvraag. Mensen die meerdere aandoeningen hebben krijgen maar voor eentje een pgb. Daarmee komen ze vaak niet uit.” Bezuinigingen pgb Onduidelijkheid blijft er rond de bezuinigingen op het pgb. De Kamer wil dat alle nieuwe aanvragers tot 1 juni gevrijwaard blijven van bezuinigingen, maar de staatssecretaris maakt alleen een uitzondering voor mensen die een kleinschalig wooninitiatief starten. Ze zegt dat ze daarmee een Kamerbreed gedragen motie van het CDA van december 2010 hierover uitvoert. Maar medeondertekenaar Venrooy vindt dit onrechtvaardig ten opzichte van nieuwe aanvragers die ook een verblijfsindicatie krijgen maar thuis willen blijven wonen. Zij krijgen ruim zevenduizend euro minder, waardoor voor hen opname in een instelling dreigt. Om de onduidelijkheid over de interpretatie van de motie op te heffen gaat GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman binnenkort een nieuwe motie indienen. Het is onwaarschijnlijk dat CDA en VVD die motie gaan steunen, omdat ze eerst de brief van de staatssecretaris willen afwachten. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk