1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

behandelaar/therapeut

Auteur Bericht
Eric Geplaatst: zondag 13 Februari 2011 20:26
Een vraag van een ouder die eventueel gebruik wil maken van mij als deskundige. Bureau Jeugdzorg geeft aan dat de PGB niet bedoelt is om te besteden aan een behandelaar of therapeut. Ze geven aan dat ik een behandelaar/therapeut ben en daardoor niet in aanmerking kan komen om deze zorg te bieden, terwijl ik dit wel kan?

Wie kan mij helpen, waar kan ik terecht om antwoord op te krijgen?

Gr
Heleen Geplaatst: zondag 13 Februari 2011 21:58
Het is nu eenmaal zo geregeld dat behandeling niet tot 1 van de functies behoort waarvoor PGB wordt toegekend. :D
Geplaatst: zondag 13 Februari 2011 23:56
u biedt begeleiding en behandeling aan. Begeleiding mag wel uit het PGB bekostigd worden, behandeling niet. U zult dus op uw facturen heel duidelijke moeten specificeren of het om begeleiding of behandeling gaat. Ik zit in dezelfde situatie, geef zowel therapie als ambulante begeleiding. Therapie kan (afhankelijk van de aanvullende verzekering die iemand heeft) mogelijk (deels) door de zorgverzekeraar vergoed worden, begeleiding kan uit het PGB bekostigd worden.
Het is dus vooral een kwestie van duidelijk naar voren brengen wat je doet en hoe je dat doet en dat ook specificeren op je facturen.
Eric Geplaatst: maandag 14 Februari 2011 09:21
thanks,
Dit is exact waar ik dus tegen aan loop. Bedankt voor je bericht.
Kinderen van de Wereld Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 16:03
Beste,

Therapeuten moeten worden vergoed uit een ziektekosten verzekering, tenzij de PGB ontvanger je betaalt uit haar eigen budget.
Je mag geen therapie geven maar wel begeleiding.

Succes.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 17:33
Wat degene hier boven mij schrijft is pertinent onjuist! Ook als een PGB houder je betaalt uit zijn/haar PGB mag BEHANDELING nog steeds niet bekostigt worden uit een PGB, de PGB houder kan daar bij de verantwoording grote problemen mee krijgen! Alleen als het gaat om BEGELEIDING mag dat uit een PGB betaald worden en dan moet je als zorgverlener daar ook heel erg duidelijk over zijn op je factuur, anders krijgt de PGB houder daar alsnog vragen over van het zorgkantoor! Ik heb nu voor 3 cliënten de verantwoording teruggekregen met de vraag om een zorgplan en gespecificeerde facturen, geen probleem verder (behalve dan weer extra werk!) want zorgplannen/begeleidingsplannen maak ik al zolang het CIZ en BJZ daar ook om vragen en mijn facturen zijn keurig gespecificeerd, maar gewoon om even aan te geven, waarom het zo belangrijk is dat onderscheid duidelijk te maken, ook op je facturen!
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 15:39
duidelijk aangeven op de factuur, blijkt niet altijd voldoende.
Zoals vraagsteller aangaf is ook in mijn geval (zorgvrager) hulp van
iemand die als therapeut mij begeleiding geeft afgewezen.
toch zie je veel op websites staan van therapeuten dat zij zowel therapie als begeleiding geven. Weten jullie als zorgverlener dat dit echt door zorgkantoor wordt goedgekeurd? Ik denk dat sommige zorgaanbieders zelf aangeven dat het wordt vergoed zonder dat dit door zorgkantoor is bevestigd,. Of de nieuwe regels zijn (nog) niet verwerkt misschien?
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 17:12
Begeleiding door mij is tot op heden bij alle PGB houders goedgekeurd. Ik geef op mijn facturen én website overigens wél heel duidelijk aan dat ik én therapeut én ambulant begeleidster ben! En daarnaast specificeer ik de begeleiding die ik geef en heb van iedere cliënt ook een inhoudelijk begeleidingsplan waar het zorgkantoor regelmatig naar vraagt de laatste tijd. Hierin staat dan heel specifiek omschreven waar de begeleiding uit bestaat, vanuit welke doelstellingen de begeleiding wordt gegeven en na ieder jaar/half jaar (ligt aan de soort begeleiding) vindt er een evaluatie met de cliënt plaats, waarvan de uitkomst ook weer in het begeleidingsplan wordt verwerkt, zodat het altijd up to date is. Tot op heden hebben mijn cliënten geen problemen met verantwoording gehad bij de diverse (3 verschillende) zorgkantoren.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.