1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Permanent toezicht kv

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 14 Februari 2011 23:24
Weet iemand wat ze nu precies verstaan onder permanent toezicht! Volgens de nieuwe regels moet een client voldoen aan de eis dat er permanent toezicht nodig is. Om me heen (ik werk zelf ook in de zorg) zie ik de meest schrijnende gevallen hun tv/kv kwijtraken. Ik heb ook tv voor de kids maar als ik hun kamers leeghaal en de deur op slot doe dan hebben ze geen permanent toezicht nodig!
Ik heb al contact gehad met bjz maar die weten het zelf ook niet!

Groet Lianne
Pim Geplaatst: maandag 14 Februari 2011 23:34
Beste Lianne,

Permanent toezicht is zover mijn informatie strekt een vereiste als er betaald word voor zorg (begeleiding) tijdens het kort verblijf/ tijdelijk verblijf.
Het opsluiten van kinderen en daarbij het leeghalen van hun kamers is volgens zorgregels een echt uiterste maatregel die door een rechter getoetst moet worden en dus aan zeer strikte regels is verbonden. Dat u dit mogelijk bij uw eigen kinderen toepast betekent niet dat een zorgorganisatie dit mag toepassen. De Inspectie van de GezondheidsZorg (IGZ) zal tot onmiddellijke sluiting van de locatie overgaan als zij dit aantreffen zonder een rechterlijke machtiging. Er bestaan bovendien afspraken over het terugdringen van dit soort dwangmaatregelen in de zorg.
Het is niet toegestaan van deze dwangmaatregelen in een zorg- of begeleidingsplan uit te gaan.

Ik vermoed, maar ben hier nog niet exact van op de hoogte, dat het permanente toezicht vooral gericht is op zorgboerderijen waar de boer en boerin 15 personen opvang bieden en er dan praktisch gezien onmogelijk continue toezicht te bieden valt.
Ook de situatie dat een kind meedraait in een normaal gezin en dan ook wel eens een tijdje alleen zit is waarschijnlijk niet de bedoeling.
Maar zoals gesteld, de exacte details en achterliggende redenen zijn mij niet volledig bekend.

Bij kinderen met een neurodiversiteit in het autistisch spectrum in een matige tot ernstige gradatie is permanent toezicht zeker nodig.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 08:10
Voor mijn kinderen is dit mijn inziens ook niet nodig gelukkig. Ik ben op de hoogte van de bopz. Voor ouders die wel deze beslissing hebben moeten maken lijkt me dit wel een hele zware beslissing.
Maar een wakker wacht als het ware is in ons geval ook niet nodig. Wel moet je met je als ouder niet te diep slapen en direkt op kunnen staan als de kids wakker worden. Ik ben benieuwd wat de volgende herindicatie gaat brengen voor ons.
Pim Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 09:20
Beste Lianne,

Permanent toezicht gaat niet over de nachtsituatie. Het gaat voornamelijk over de dagsituatie.

Wanneer er sprake is dat er een wacht moet zijn 's nachts is de indicatie vaak ook in de categorie zeer grote zorgbehoefte en bijvoorbeeld in ZorgZwaartePakket LVG7 (gesloten woonvorm met zeer intensieve begeleiding) en daarbovenop nog een plus pakket voor de nachtbegeleiding (eventueel met cameratoezicht en uitluisterapparatuur, na rechterlijke machtiging). Dat komt overigens slechts zeer beperkt voor.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 14:19
Ik ben ook bezig om hier een verduidelijking over te krijgen, daar meerdere cliënten van mij hier komend jaar mee te maken krijgen door een herindicatie. Vooralsnog is het bij BJZ zelf ook onduidelijk en het CIZ geeft aan dat als een kind overdag niet alleen gelaten kan worden, dat men dan spreekt over permanente toezicht. Hoe star dit gehanteerd gaat worden bij de (her)indicaties is mij niet duidelijk, dat veel kinderen (en dus) ouders nu buiten de boot gaan vallen lijkt mij wel duidelijk. Anderzijds is het nog wel mogelijk om een indicatie voor kort verblijf (zoals verblijf tijdelijk nu gaat heten) te krijgen wanneer ouders aantoonbaar overbelast (dreigen te) raken.
Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 17:07
Nee, overbelasting heeft ons niet verder geholpen terwijl er hier in huis 3 zorgvragers zijn met een indicatie.....
Ik ben dan ook heel erg boos over deze rigide, starre houding van het CIZ.

Geen tijdelijkverblijf meer voor ons
Want dat kan niet meer volgens het CIZ.

Uiteindelijk ZZP3 gekregen.
Belachelijk, ik hoefde alleen verlenging van onze vorige indicatie, met TV.
Dan kan ik het een weekeind in de maand lekker wat rustiger aan doen en extra aandacht aan de andere twee geven.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.