verschillende vragen over pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 15 Februari 2011 16:50
Hallo, ik ben nieuw en heb een paar vragen over het pgb voor mijn zoon, hopelijk weet iemand meer. Kan ik de begeleidingskosten voor het aanvragen van een indicatie pgb ook vergoed krijgen uit pgb? (las wel in tarievenlijst over begeleidingskosten maar dat gaat denk ik over vinden van zorgverlener e.d.?) Mijn zoontje krijgt ook vervoer vergoed,hij wordt elke dag met de auto naar school gebracht en opgehaald. Nu staat er wel vervoer dagbesteding maar in tarievenlijst staat achter vervoer school: nee met verwijzing naar leerlingenvervoer. Mijn zoon zit op reg. school en niet spec.onderw, dus komt daarvoor niet in aanmerking. Mag ik wel / niet km. vergoeding aanvragen voor deze ritten van/naar school? Of mag ik alleen km vergoeding opgeven als zorgverlener met hem weggaat naar activiteiten? Ik heb de indicatie binnen maar nog niet het voorschot. Hoe lang duurt dat gemiddeld een eerste keer? Wanneer kan de zorgverlener beginnen, moet ik wachten met het opstellen van een zorgovereenkomst tot het voorschot gestort is? Ik wil zelf als vervanger van de zorgverlener mijn zoontje begeleiden, moet ik bij aanvang zorgverlener dan meteen een zorgovereenkomst voor mezelf opstellen als er nog geen sprake is van vervanging? Een soort 0 uren overeenkomst zeg maar? Of kan dat niet. Alvast bedankt voor het meedenken! :lol: |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 16 Februari 2011 18:13
Beste Roos (of moeder/ vader van) Ik ga een poging doen uw vragen te beantwoorden: :?: Kan ik de begeleidingskosten voor het aanvragen van een indicatie pgb ook vergoed krijgen uit pgb? (las wel in tarievenlijst over begeleidingskosten maar dat gaat denk ik over vinden van zorgverlener e.d.?) :!: Het doen van de administratie en ook het aanvragen van een PGB kan wel gedaan worden uit het verantwoordingsvrije bedrag. Het is echter niet toegestaan die te betalen uit het budget zelf. Het verantwoordingsvrije budget is 1,5% van uw totaalbudget met een minimum van € 250 en een maximum van € 1.250. Meer informatie vind u bij Per Saldo: http://pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/administratie-en-verantwoording/?waxtrapp=ckgfnMsHcwOhcPjBCGFE :?: Mijn zoontje krijgt ook vervoer vergoed, hij wordt elke dag met de auto naar school gebracht en opgehaald. Nu staat er wel vervoer dagbesteding maar in tarievenlijst staat achter vervoer school: nee met verwijzing naar leerlingenvervoer. Mijn zoon zit op reg. school en niet spec.onderw, dus komt daarvoor niet in aanmerking. Mag ik wel / niet km. vergoeding aanvragen voor deze ritten van/naar school? :!: Zover mijn informatie strekt mag u naar regulier onderwijs geen kilometervergoeding worden verstrekt. Vraag dit voor de zekerheid na bij uw zorgkantoor. :?: Of mag ik alleen km vergoeding opgeven als zorgverlener met hem weggaat naar activiteiten? :!: Ook als u zelf met hem weggaat en contractueel heeft afgesproken dat u in loondienst bent kunt u reiskosten declareren. Dit wel in redelijkheid maar het mag wel. :?: Ik heb de indicatie binnen maar nog niet het voorschot. Hoe lang duurt dat gemiddeld een eerste keer? :!: Dit kan 6 tot 8 weken duren, maar uw zorgkantoor kan u daar meer duidelijkheid over verschaffen. Een telefoontje en u weet meer. :?: Wanneer kan de zorgverlener beginnen, moet ik wachten met het opstellen van een zorgovereenkomst tot het voorschot gestort is? :!: In principe kan uw zorgverlener reeds starten. Zeker als u eventueel zelf de eerste rekening zou kunnen betalen uit eigen portemonnee. Als u echter zekerheid wilt dan is wachten op de eerste storting aan te bevelen. :?: Ik wil zelf als vervanger van de zorgverlener mijn zoontje begeleiden, moet ik bij aanvang zorgverlener dan meteen een zorgovereenkomst voor mezelf opstellen als er nog geen sprake is van vervanging? Een soort 0 uren overeenkomst zeg maar? Of kan dat niet. :!: Het is als u dit van plan bent sowieso verstandig om een contract op te stellen. U kunt alleen dit niet doen als ondernemer maar in loondienst zijn er wel mogelijkheden. De verloning kan u gratis laten doen via de SVB. Op hun website zijn ook contracten voor familieleden te vinden: http://www.svb.nl :?: Alvast bedankt voor het meedenken! Laughing :!: Ik hoop dat u wat heeft aan de antwoorden. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Francis |
Geplaatst: woensdag 16 Februari 2011 18:32
N.a.v het antwoord van Pim begrijp ik niet goed wat hij met het volgend antwoord bedoeld. :?: Ik wil zelf als vervanger van de zorgverlener mijn zoontje begeleiden, moet ik bij aanvang zorgverlener dan meteen een zorgovereenkomst voor mezelf opstellen als er nog geen sprake is van vervanging? Een soort 0 uren overeenkomst zeg maar? Of kan dat niet. :arrow: Het is als u dit van plan bent sowieso verstandig om een contract op te stellen. U kunt alleen dit niet doen als ondernemer maar in loondienst zijn er wel mogelijkheden. De verloning kan u gratis laten doen via de SVB. Op hun website zijn ook contracten voor familieleden te vinden Bedoel je te zeggen dat je als ondernemer alleen zorg kunt bieden aan je zoon wanneer je in loondienst bent? Ik heb dit nergens kunnen vinden. Kan je aangeven waar deze informatie te vinden is? Alvast bedankt Pim Francis :D |
Geplaatst: woensdag 16 Februari 2011 19:19
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, Pim! :wink: Ik weet weer wat meer... |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 09:16
Beste Francis, Na telefonisch contact enige tijd geleden met het SVB heb ik begrepen dat het niet mogelijk is eigen familieleden in de 1e graad hulp te verlenen als ondernemer, maar uitsluitend in loondienst. Het SVB bied ook geen contracten aan voor hulp aan familieleden voor freelancers. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Star Counseling |
Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 23:27
Beste Pim, Vreemd dat de SVB dat gesteld heeft, want ik heb ook de begeleiding van mijn eigen zoon gewoon onder gebracht onder mijn eigen onderneming en dat kan prima. Ik werkte eerst met een standaardovereenkomst van de SVB (overeenkomst van opdracht met inwonend familielid) en opting-in en heb toen van mijn accountant het advies gekregen de werkzaamheden voor mijn zoon ook onder mijn onderneming onder te brengen. Nu heb ik eigen overeenkomsten gemaakt, ik maak geen gebruik meer van de standaardovereenkomsten van de SVB en sluit de overeenkomsten ook af onder mijn bedrijfsnaam en niet onder mijn eigen naam. Misschien dat dat dan wat uitmaakt? |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk