Oppas
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 11:38
ik heb in de lijst van de zorgkantoren waarop staat welke zorg wel en niet betaald mag worden uit het PGb gelezen dat oppas niet uit het PGB betaald mag worden. Opvang van de budgethouder mag wel. Toezicht en ondersteuning mag ook. Hoe moet ik dat zien. ik heb 4 kinderen waarvan inmiddels 3 met een PGB. Tot nu toe komt er regelmatig iemand om op te passen zodat we als ouders ook eens tegelijkertijd buiten de deur kunnen zijn, wat soms ook gewoon nodig is. We hebben een oppas die ruimschoots volwassen is, de PABO achter de rug heeft. Wij kunnen in onze omstandigheden niet volstaan met een buurmeisje als oppas omdat er echt wel veel sturing nodig is (Is begeleiding???), doorzettingsvermogen, corrigeren, ingrijpen bij evt. escalaties die makkelijk optreden enz. Maak ik mij nu terecht zorgen??? En hoe kan ik dit het beste vorm geven bij drie kinderen met een PGB als zij op alle kinderen tegelijk past? I |
|
Marijke |
Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 12:20
Dit is dus geen oppas, maar toezicht. Kun je dus gewoon laten betalen uit je PGB. De ene keer schrijf je de uren bij de 1, de andere keer bij de ander. |
Karina |
Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 12:33
Hallo Mariane, Ik hoop dat je iets aan het volgend hebt. Oppas mag alleen betaald worden uit het PGB wanneer je kinderen op het speciaal onderwijs zitten. Tevens zou jij je oppas ook als begeleider kunnen omschrijven en dat mag dan weer wel. Het punt is wel dat de oppas bereid moet zijn haar werk wit uit te laten betalen aangezien je het PGB geld natuurlijk moet verandwoorden. Zij zou hiervoor dan een arbeidsovereenkomst moeten ondertekenen. Soms moet je de regels voor het PGB een beetje naar je eigen hand zetten :wink: , maar wel met dien verstande dat het geen misbruik gaat worden. Een derde optie is om de 250 euro die je per kind krijgt en die je vrij mag besteden(dus niet hoeft te verantwoorden), maar wel voor je kind gebruikt dient te worden, in te zetten als oppasgeld. Ik weet niet of jij voor je kinderen ook een PGB hebt voor tijdelijk verblijf. Zo niet, dan zou ik deze zeker aanvragen. Veel sterkte er mee. Groetjes, Ina |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 13:45
Beste Marianne, Wat u benoemt als oppas is feitelijk het intensief begeleiden van uw kinderen. Oppas is wanneer de nadruk vooral ligt op het waakzaam zijn en zoethouden. Begeleiden gaat veel verder en is ook actief omgaan en proberen conflicten te voorkomen en de situatie wanneer deze toch uit de hand loopt effectief weer naar een rustiger vaarwater brengen. Wat u nodig heeft is iemand die ervaren is in het goed begeleiden van uw kinderen. Dat vereist vakkennis en ervaring om dit goed te doen. U kunt daarbij iemand in loondienst inhuren of als ondernemer. Als u een student heeft is dat waarschijnlijk iemand die een voorkeur voor loondienst heeft. Om het u eenvoudiger te maken is daarvoor de Regeling Dienstverlening aan Huis opgesteld wat het makkelijker maakt om iemand zorg te laten verlenen bij een particulier. Er zijn hier wel diverse speciale voorwaarden aan verbonden. Zorg dat u deze goed doorleest! Het verantwoorden kunt u doen door dit afwisselend ten laste van verschillende PGB's te brengen. U kunt dit doen door verschillende urenverantwoordingen te vragen maar mag ook de ene maand van het ene PGB en de andere maand van het andere PGB dit betalen. Zorg wel dat altijd de te naam stelling van de urenverantwoording/ factuur en betaling van de betaalrekening met elkaar kloppen. U mag ook uzelf inzetten als zorgverlener voor uw kinderen vanwege de grote hoeveelheid extra zorg die u heeft bij uw kinderen. De verloning en contracten kunt u gratis verkrijgen bij de Sociale VerzekeringsBank (SVB). Het bedrag dan Ina hierboven noemt van 250 euro per maand is het verantwoordingsvrije bedrag. Dat is echter 1,5% van het totaalbudget met een minimum van 250 euro (PER JAAR!) en maximaal 1250 euro. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 17:01
bedankt voor jullie antwoorden. Zoals ik het nu doe komt aardig overeen met wat ik nu aan tips binnenkrijg. Ik ben wat geruster na deze antwoorden. |
|
Johanna |
Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 09:03
deze oppas / begeleidster is met 3 kinderen tegelijk bezig, dan kan er toch vanuit alle 3 de pgb's betaald worden tegelijk. Want het is niet zo dat ze de ene avond met kind 1 bezig is en niet op de andere let of niet met de andere bezig is. ze is de hele avond met alle 3 bezig om ze aan te sturen en te begeleiden. Dus kan ze op 1 avond alle drie de kinderen in rekening brengen en kan er vanuit alle drie de pgb's betaald worden. je moet alleen afspreken hoeveel ze dan per kind rekent. Zelf reken ik voor elk kind hetzelfde bedrag. Want nu wordt de begeleiding thuis gegeven, maar als je alle drie de kinderen naar een zorgboerderij stuurt moet je ook 3 keer het bedrag betalen, dan zeggen ze ook niet de ene keer het ene kind belasten en de andere keer het andere kind. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk