1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

maximale tarieven???????

Auteur Bericht
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: vrijdag 18 Februari 2011 17:03
Schrijnend dat er zoveel berichten naar buiten komen en de zorgkantoren zelf niet weten hoe het zit terwijl zij wel de verantwoording moeten uitvoeren.
Ik heb nu meerdere sites bekeken maar het wordt er niet duidelijker op.
Dagbesteding = begeleidinggroep?
Bij begeleiding groep spreek je over 1 begeleider op 3-4 kinderen bij dagbesteding vaak 20 op 1.
De maximale tarieven worden in de brieven van het Zorgkantoor vermeldt voor de PGBhouder dus. Nee, de maximale tarieven door het NZA zijn voor ZIN.
Ja maar, er zijn uitzonderingen zie ........
Nee, het gaat om verblijf dat is 57 euor per dagdeel, geldt niet voor de zorg dat is 62,- per uur. Lekker duidelijk....
Hoe zit het dan met Begeleiding Groep. Als die 57 euro voor ZIN geldt hoe verwerk en declareer je dan begeleiding groep?
Pim Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 10:40
Beste collega ondernemer,

Het is voor begeleiding groep inderdaad zo dat er een heel verwarrende term is gekomen met het maximumtarief.
De Nederlandse ZorgAutoriteit (NZA) welke de tarieven bepaald voor Zorg in Natura hanteert zelf ook andere tarieven dan dit maximumtarief. Zie: http://www.nza.nl/137706/142055/CA-451.pdf
Het is aan te raden het component van zorg los te koppelen van het aanwezig zijn van de cliënten. Dit om problemen te voorkomen.
Het is dan aan u daar tarieven aan te koppelen.

Overigens is er geen maximum verbonden aan cliënten per begeleider. Gezien de zorgvraag die er meestal verbonden is aan een PGB is 4 cliënten per begeleider wel een redelijke hoeveelheid. 20 cliënten per begeleider in een zorgsetting ben ik nog niet tegengekomen. Hooguit in een schoolsituatie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: zondag 20 Februari 2011 15:12
Er zijn uitzonderingen bepaald door het NZA maar van de beleidsregels wordt je ook niet echt wijzer van. Er staan zo ontzettend veel codes en afkortingen en is het maar de vraag waar het onder valt. Er staan veel bedragen bij die lager zijn en andere etzelfde en een paar hoger.
Wij bepaalt dan weer onder welke code je valt?
Hoe kan en mag je begeleidinggroep voor kinderen met bijv. autisme en adhd in rekning brengen? 1 dagdeel groep en dan individuee begeleiding apart berekenen?
Pim Geplaatst: maandag 21 Februari 2011 10:55
Beste Pascalle (?),

Het is inderdaad een zoekwerk welke noemer uw cliënten onder zouden kunnen vallen. Daarnaast staat bij deze lijst naast verblijf ook een aanvulling voor zorg geplaatst.
Kinderen met autisme/ ADHD worden geïndiceerd als zijnde dat ze een 'stoornis' hebben volgens de psychiatrische diagnostiek.
U heeft dan te maken met de GGZ zorg zwaarte pakketten die als leidraad genomen kunnen worden.
H531 Dagactiviteit basis in combinatie met een van de in H981 en verder genoemde codes.
In de regel word hier uitgegaan van maximaal 8 cliënten per begeleider.

Bij een verstandelijke handicap, waar vaak sprake van is bij autisme
U heeft dan te maken met H531 Dagactiviteit basis en H812 Dagactiviteit VG midden (of van licht danwel zwaar) alsmede H818 Dagactiviteit VG kind gedrag wanneer gedrag vaker reden is voor interventies (ontregelt gedrag/ ernstige gedragsproblemen).
In deze tarieven wordt wel uitgegaan van 5 tot 6 cliënten per begeleider.

Let wel dat dit de tarieven zijn van zorg in natura. Het zijn bovendien prestatieafspraken waar ook van af geweken kan worden (bijna altijd naar beneden).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: zaterdag 26 Februari 2011 11:50
Ik krijg verschillende berichtgevingen over het factureren van begeleiding groep:

1. Enkele "vrijetijdclubs" declareren voor een woensdagmiddag 2 dagdelen = 114 en 1 uur individuele begeleiding a 55 euro is i totaal 169 euro voor 5 uur BG.

2. Andere beweren dat de 57 euro voor het verblijf is, eten, materiaal, uitjes e.d. en dat de begeleiding onder de noemer "begeleiding groep" mag vallen a 20-27,50 per uur.

Er wordt dus veel "gerommeld" met het risico dat de PGBhouder straks verkeerd verantwoord. Hoe zit het nu? Eenduidige informatie is hierover niet te vinden.

Tijd voor duidelijkhied lijkt me...
Happydays Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 09:36
Hallo, gezien het feit dat dit totaal onduidelijk is en zelfs het zorgkantoor mij een idiote reactie mailde op mijn vraag: verwees naar de andere indicatie's die gebruikt mogen worden en verwisselen, zoals huishoudelijk... dat is WMO!
Ben ik er nu toe over gegaan de dagactiditeiten à 25,- per uur nu ook voor het logeren te declareren. Een weekend is nu van 9.00-20.00 betaald als uren begeleiding. De meesten hebben nog een jaar tijdelijk verblijf, maar uit wat ik lees bestaat dat niet meer voor de verantwoording! Kortdurend verblijf is niet van toepassing gezien de eisen die daar aan gesteld worden.
Wij bieden 1 op 2 begeleiding dus dagdelen... in groepen is niet van toepassing.
Nu heb ik zelf twee dochters, 1 adhd 9 jaar en 1 pdd-nos 11 jaar en beiden hebben een pgb, hierover heb ik net pas bericht gehad dat het tijdelijk verblijf per 2011 vervallen is, bij de herindicatie! Echter had ik het voor 2011 ingediend en dus wel nog toegewezen gekregen voor 2 jaar. Maar mijn oudste krijgt het in oktober niet meer, terwijl die in klasse 2 zat van TV. Rare zaak alles met elkaar, zelfs als eigenaar van dag- en logeeropvang en moeder van 2 pgb houders heb ik nog steeds geen goed informatie mogen opntvangen.
Hopen ze soms op veel administratiefouten en daardoor terugbetalingen of...
Groetjes, Mira / logeerhuis Happydays.
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 12:33
dagbesteding, groepsverzorging ik kan daar ook niets van terug vinden, ik weet alleen dat bij een groepverzorging sprake is van beschermende factor veelal gaat dit om dementerende.dagactiviteiten is gewoon toegankelijk voor degene die structuur van de dag nodig heeft of zit te vereenzamen, maar niet dementerend is.
Maar ik kom er maar niet achter of dit ook een andere indicatie nodig heeft om deel te mogen nemen aan een groepsverzorging.
Want meestal zie je bij een groepsverzorging dat deze clienten ook zorg vragen omdat ze bv incontinent zijn of niet zelfstandig meer kunnen lopen of geholpen moeten worden met de maaltijden.
Op de tarieven van PGB-AWBZ 2011 staat alleen vermeld begeleiding individueel groep zonder vervoer, groep met vervoer .
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 12:35
en waarom wordt in ZIN een eigen bijdrage geheven door WMO als men naar een dagbesteding gaat ??? terwijl als je dit op pgb basis zou nemen het zorgkantoor de eigen bijdrage in rekening brengt op het budget, dus dan weer awbz.
Het is mij een raadsel hoe het nog inelkaar zit .
Pim Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 10:46
Geachte mevrouw Wulms (HzcWeert)

Wat u beschrijft is dat mensen begeleiding in groepsvorm krijgen en daarnaast ook hulp bij persoonlijke verzorging (toiletgang, verschoning in verband met incontinentie).
Het is toegestaan dit op individuele basis apart extra te factureren.

Bij begeleiding in groepsvorm is er op dit moment nog geen sprake van een budget uit de WMO. Dat is nu nog uitsluitend voor huishoudelijke hulp.
Het ministerie van VWS is wel bezig met vergevorderde plannen om het AWBZ PGB deel voor begeleiding over te gaan hevelen naar de gemeente en daarmee onder te brengen onder de WMO. Zover mijn informatie strekt, gebaseerd op een recent schrijven van de minister in reactie op kamervragen, is dat dit pas in 2014 effectief zal worden ingevoerd.
De voorwaarden en exacte invulling daarvan zijn op dit moment onderwerp van hevige discussie tussen het ministerie en de vertegenwoordiging van de gemeenten.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: zondag 17 April 2011 17:22
Deze client heeft alle indicaties op een persoonsgebonden budget dus haar pers zorg en begeleiding individueel, maar haar begeleiding groep met vervoer is in zin zorg, vanaf dat moment kreeg ze van het cak een eigen bijdrage opgelegd waarin staat WMO . als ik het goed begrijp is hier spake van een foutieve vermelding.
Het zal moeten zijn een eigen bijdrage vanuit de awbz ?
Het enigste wat ik wel kon begrijpen is dat mw de maaltijdverzorging die gegeven wordt bij deze groepsverzorging vanuit de wmo wordt betaald en dan kan het misschien zijn dat daar ook een eigen bijdrage op zit ? want maaltijdverzorging valt onder WMO.
Gr . agnes

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.