Vervoer PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 17:31
Ik heb een vraag, een kennis van mij heeft een PGB budget gekregen voor vervoer (een WMO) voor 6500 euro dit met veel moeite. Hij heeft een canta moeten kopen de gemeente wo hem een scootmobiel geven. Echter door zijn ziekte mag hij niet op een scootmobiel zijn rug is hierdoor kapot gegaan. En als het regent wordt hij nat dan krijgt hij blaren. Nu is zijn canta stuk gegaan moet een andere komen maar hij heeft geen budget meer. Kan er een verhoging voor het budget aangevraagd worden? Hij kan niet op een gewone scootmobiel rijden enkel de gemeente doet erg moeilijk. Wat kan hij het beste doen? |
|
Star Counseling |
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 17:45
Is er binnen het PGB dat toegekend is voor deze vervoersvoorziening geen rekening gehouden met reparatie- en onderhoudskosten? Wanneer is deze vervoersvoorziening toegekend en staat er ook bij voor hoeveel jaar? (meestal hanteert men een afschrijvingsperiode van 7 tot 9 jaar) Heeft betreffende persoon de canta nieuw aangeschaft of tweedehands? Deze vragen zijn allemaal van belang om een gedegen inhoudelijke reactie te kunnen geven, Mocht bijvoorbeeld de canta tweedehands zijn aangeschaft zonder onderhoudscontract, dan zegt de gemeente (WMO) waarschijnlijk: jammer dan, dat was eigen keus. Mocht het om een nieuwe canta gaan die nog niet zo oud is, zou het wellicht onder de garantie vallen of is het mogelijk om alsnog een aanvraag te doen voor reparatie- en onderhoudskosten bij de WMO, als deze nog niet waren opgenomen in het oorspronkelijke bedrag. Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, is of het budget is toegekend voor een canta of voor een scootmobiel. Als het namelijk is toegekend voor een scootmobiel en er een canta voor is aangeschaft dan gaat dat grote problemen geven bij de WMO. Betreffende persoon had dan beter het PGB niet kunnen accepteren en een bezwaarprocedure kunnen starten om duidelijk te maken dat een scootmobiel niet de juiste voorziening is voor hem/haar. Maar nu loop ik even op de zaken vooruit, zonder de informatie die ik nodig heb om het juiste advies te kunnen geven. Is het mogelijk om mijn vragen (bovenstaand) te beantwoorden, zodat ik een betere reactie en mogelijk advies kan geven? |
Gast |
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 19:17
Beste A. U stuurde mij een privebericht, waar ik niet op kan reageren, omdat mij dat geld kost en het hier ging om een vraag via het forum, daarom reageer ik nu via het forum. Gezien de informatie die u mij stuurde kan er inderdaad weinig gedaan worden, behalve reparatiekosten zelf bekostigen. Wat betreft uw andere vragen: er is altijd een mogelijkheid om nog andere voorzieningen uit de WMO aan te vragen, zoals huishoudelijke verzorging. Dit kan via het zorgloket van desbetreffende gemeente, waar ook de vervoersvoorziening destijds is aangevraagd. Persoonlijke verzorging en/of begeleiding moet aangevraagd worden bij het CIZ. via de website van het CIZ is daar een aanvraagformulier voor de downloaden en kunt u via de postcodecheck kijken naar welk CIZ de aanvraag verstuurd moet worden. Ik hoop hiermee uw vragen beantwoord te hebben. |
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 19:48
Heel erg bedankt voor uw reactie. Sorry, ik wist niet dat u enkel en betaalde reactie kon sturen. Mogen zij wel een verhoging van hun budget aanvragen bij de gemeente? |
|
Star Counseling |
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 20:04
Zij mogen altijd een verhoging van hun budget aanvragen, maar ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat lukken. Er is al rekening gehouden met reparatie- en onderhoudskosten en er staat ook al in de beschikking dat ze er een X aantal jaren mee moeten doen. Alleen als medisch aantoonbaar is dat de toen verstrekte voorziening niet meer adequaat is kan er een nieuwe aanvraag gedaan worden. Alleen als ze toen akkoord zijn gegaan met een voorziening die toen al niet adequaat was (een scootmobiel) en van het PGB iets anders hebben aangeschaft vrees ik dat de WMO ook daar moeilijk over kan gaan doen. Beter was het geweest om destijds een bezwaarprocedure te starten, maar dat is achteraf praten en lost het huidige probleem niet op. Ik zou zeggen probeer (indien mogelijk onderbouwd met nieuwe medische gegevens) een nieuwe aanvraag te doen, ookal is de kans klein dat het gehonoreerd wordt. het is wel een signaal dat de toegekende voorziening niet adequaat is. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk