1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vergoeding voor verblijf

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 20 Februari 2011 23:33
Ik heb gehoord dat Tijdelijk Verblijf niet meer geindexeerd wordt, mits het kind de hele dag toezicht nodig heeft. Van iemand anders heb ik gehoord dat je wel Kort Verblijf geindexeerd kan krijgen.

Klopt dit?
Pim Geplaatst: maandag 21 Februari 2011 11:22
Beste Marjolein,

Het is op dit moment zo dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat hierover.
De reden van de wijziging is dat er nu permanent toezicht als harde eis gesteld word wil een jongere kortdurend verblijf (gewijzigde term voor tijdelijk verblijf) in de indicatie kunnen krijgen.
Dat is wat anders dan ouderlijk toezicht dat normaliter voor kinderen geldt. Respijtzorg is daarmee komen te vervallen als mogelijke indicator.
Bronnen:
http://www.naar-keuze.nl/Bezuinigingen_PGB/Veranderingen_in_Tijdelijk_Verblijf
http://www.pgb.nl/persaldo/nieuws-over-het-pgb/nieuws/actueel/kortdurend-verblijf-niet-afgeschaft/?waxtrapp=jmvdmhDsHcwOhcPjBCQXAqB

Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 21 Februari 2011 13:29
Wij hebben de her indicatie net achter de rug en TV is NIET verlengd......
CIZ hou rigide vast aan permanent toezicht...

Alsof dat bestaat!
Dan leg je mensen aan een monitor.
Een hele domme, enge maatregel.

Hij leerde zoveel tijdens TV, het eerste stapje om tot begeleid zelfstandig wonen.
Ik ben zo vreselijk boos!
En hij is zo teleurgesteld.
Nu is hij weer onder moedres vleugels..........

Heel slim, en de Wajong valt ook weg voor thuiswonende jongeren.
Gaat naar de Gemeente en die hanteren een vermogenstoets.

Dus hoe gaat hij sparen voor zijn toekomst, meubels, pannen enz?

Ouders gaan steeds meer en langer, ook financieel, voor hun kinderen met een beperking zorgen. :(
Geplaatst: maandag 21 Februari 2011 15:30
De gemeenten hanteren niet alleen een vermogenstoets, maar ook een inkomenstoets. Helemaal helder hoe dat zal gaan, blijkt niet uit het regeeraccoord.
Als ik van de somberste mogelijkheid uitga, betekent dit, dat er niets meer betaald wordt, als het gezin als geheel boven de bijstandsnorm zit.
Tot op heden zijn ouders onderhoudsplichtig tot de kinderen 21 zijn, dus wat dat betreft lijkt het in beginsel niet onredelijk.
Waarom ouders na de 21e verjaardag nog zouden moeten bijdragen is onbekend en mist m.i. elke wettelijke basis.
Vorige week stond in de Volkskrant een artikel van enkele wethouders;
langzamerhand begint aan de kant van de gemeenten het kwartje te vallen, waar zij van rijkswege mee worden opgezadeld.
Er is dus nog enige hoop.
Geplaatst: donderdag 24 Februari 2011 14:08
Artikel betreffende de uitkeringen, Wajong en reintergratie plannen:

Een regeling? Het is vooral een regeling erbij.
Staatssecretaris De Krom (SZW) heeft de opdracht om 1,8 miljard euro te bezuinigen op de sociale zekerheid ‘aan de onderkant van de arbeidsmarkt’. De bezuinigingen zijn al ingeboekt. Nu de plannen om nog om dat waar te maken…..

Het kabinet hanteert een simpele redenering. Voeg de Wajong, de bijstand de WIJ en de WSW in 1 regeling bij elkaar en laat die uitvoeren door de gemeente. Dat is veel efficiënter en dus veel goedkoper.

Stapeling met grote ingrepen in de uitkeringen
Maar daar blijft het niet bij. Het kabinet heeft nog meer ingrijpende maatregelen in petto:

schaf een groot deel van het reïntegratiebudget af,
verlaag in de komende jaren het bijstandsniveau met 10%,
voer het huishoudinkomen in als inkomenstoets in de bijstand in plaats van de partnertoets (bijstandsjongeren en Wajongers die thuis wonen verliezen dan hun uitkering!),
en stel voor de aanvullende gemeentelijke minimaregelingen het maximum op 110%.
Kat in het bakje, zo denken ze bij de VVD, het CDA en de PVV. Het kabinet heeft weinig consideratie met minima en (arbeids)gehandicapten. Op deze manier betalen zij de rekening voor de crisis.
Of het zover komt zal mede afhangen van de uitslag van de verkiezingen op 2 maart. Als VVD, CDA en PVV dan een meerderheid krijgen in de Eerste Kamer, kan het kabinet verder met deze plannen. Lukt dat niet, dan is de kans groot dat deze plannen niet doorgaan.

1 regeling
Op zichzelf is er een breed draagvlak in de politiek en de samenleving om regelingen te stroomlijnen en te vereenvoudigen. Er is dus veel voor te zeggen om voor groepen, die moeilijk toegang hebben tot de arbeidsmarkt, een gemeenschappelijke regeling te maken. Dit kabinet wil daadkracht uitstralen en kwam al snel met de eerste voorstellen. De praktijk is echter weerbarstiger dan het kabinet zich had voorgesteld. De Krom zou eind januari met zijn plannen voor die ene regeling naar buiten komen, maar er wordt nog steeds zwaar onderhandeld met de sociale partners, de gemeenten, Divosa en Cedris (brancheorganisatie van SW-bedrijven). Daar bestaat namelijk veel kritiek op de kabinetsplannen en ook cliëntenorganisaties hebben hun kritiek naar voren gebracht. Hoe de onderhandelingen zullen uitpakken en hoe de plannen er uiteindelijk zullen uitzien valt nog niet precies te zeggen.

Wet Werken naar Vermogen
Inmiddels zijn echter al wel grote delen van de plannen bekend.
Een regeling waarin de vier afzonderlijke regelingen opgaan blijkt een sprookje. Er komt een nieuwe regeling bij: de Wet Werken naar Vermogen. De Wajong en de WSW blijven echter ook afzonderlijk bestaan.
De aangekondigde ene regeling krijgt dus de naam Wet Werken naar Vermogen. Deze regeling gaat gelden voor mensen die (in theorie) in staat worden geacht om ten minste 20% van het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen en die nu nog een beroep doen op de Bijstand, de WIJ, de Wajong of de WSW.
De Wet Werken naar Vermogen zal worden uitgevoerd door de gemeenten.
Gemeenten kunnen besluiten om daarbij te gaan samenwerken in regionaal verband, bijvoorbeeld via de bestaande Werkpleinen.

Wajong en WSW

De Wajong blijft bestaan voor de bestaande gevallen; het zogenaamde zittend bestand. Nieuwe gevallen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt worden verklaard zullen eveneens een beroep op de Wajong kunnen doen. Beide groepen blijven onder het UWV vallen met het daarbij behorende budget.
Nieuwe aanvragers van de Wajong met een verdiencapaciteit van meer dan 20% gaan onder de Wet Werken naar Vermogen vallen.
Overigens voorzien de plannen ook in een herbeoordeling van alle bestaande Wajongers met de mogelijke uitkomst dat je uit de Wajong verdwijnt en onder de Wet Werken naar Vermogen gaat vallen.
De WSW blijft bestaan. De instroom van nieuwe werknemers in de WSW wordt beperkt. Huidige WSW-ers kunnen in de WSW-regeling blijven werken, en ook mensen die een indicatie hebben voor een ‘beschutte werkplek’ houden toegang tot de WSW, maar op hun salaris wordt bezuinigd (maximaal 100% WML). Bovendien wordt het recht op werk in beschutte omgeving (WSW) omgezet in een ‘aanspraak’ op een ‘mogelijkheid’ van de gemeente om zo’n beschutte werkplek beschikbaar te stellen.
Er blijven aparte indicaties en instrumenten voor deelgroepen:
Een indicatie voor mensen die niet bij reguliere werkgever aan de slag kunnen. Zij komen in aanmerking voor beschut werken.
Een indicatie voor mensen met een arbeidshandicap (uitgezonderd een psycho-sociale beperking). Zij komen in aanmerking voor loondispensatie.
De indicaties zullen worden uitgevoerd door UWV.

Invoeringsdatum onzeker
De Krom houdt nog steeds overeind dat de regelingen zullen ingaan op 1 januari 2012. De bezuinigingen zijn immers al ingeboekt! De gemeenten, Divosa en Cedris hebben gepleit voor uitstel met een jaar. De termijn is veel te kort voor gemeenten om al die veranderingen in te voeren. De staatssecretaris houdt vooralsnog voet bij stuk. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. :cry:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.