1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wel of geen km vergoeding

Auteur Bericht
Johanna Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 11:17
Hoi allemaal,

Ik zit met een vraag.
Ik werk 3 dagen in 2 verschillende gezinnen, beide gezinnen wonen op 24 km rijden afstand van mij.
Het ene gezin werk ik twee dagen ( 2 keer anderhalf uur ) en daar wordt ik vanuit het pgb betaald, omdat de vrouw meer zorg afneemt dan wat ze vanuit pgb vergoed krijgt wordt ik al minimaal betaald, maar ze wil ook geen km vergoeding geven ondanks dat ze deze wel vanuit het pgb krijgt ( ze heeft klasse 2 individuele begeleiding met vervoer en klasse 2 begeleiding in groep )

Het andere gezin werk ik via wmo, ook deze mensen willen geen km vergoeding betalen.

Bij beide gezinnen heb ik gezegd dat ik wel km vergoeding verwacht omdat het voor mij tot per dag 48 km rijden is en bij het gezin waar ik via pgb uitbetaald krijgt moet ik ook het kind nog rijden wat 2 km is naast de 48 km die ik al moet rijden voor de heen en terug reis.

In hoeverre kan ik toch eisen dat ik er km vergoeding voor krijg?? want het bedrag wat ik nu per uur krijg, als daar 1 derde belasting af is en daarna mijn benzine kosten af zijn dan moet ik toeleggen en verdien ik dus helemaal niets, ik draai dan eigenlijk verlies.

A.S. donderdag heb ik een gesprek met de vrouw van de pgb waarbij ik e.e.a. wil doornemen en kortsluiten.

graag hoor ik van jullie hoe jullie dat oplossen.

Ik ontvang 15 euro per uur en werk bij beide gezinnen 3 uur per week.
Met die 15 euro ben ik ook nog niet akkoord gegaan, ik heb daar ook laten weten dat ik dit te weinig vind.
Voordat ik via pgb ging werken verdiende ik 16 euro netto per uur dus is de 15 euro bruto die ik nu krijg echt te weinig.

Ik weet dat het ene pgb gezin meer betaald dan de ander, maar ik denk dat als je meer zorg afneemt dan waarvoor je pgb hebt je toch zelf in je eigen portemonnee moet duiken of minder zorg moet afnemen.
Taco Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 11:50
Beste Johanna,

Jouw verhaal is precies de reden dat je als zorgverlener van tevoren precies moet weten wat je zakelijk af gaat spreken. Op het moment dat je in overleg gaat met een nieuwe klant, leg je uit dat je tarief X is, en dat je kilometervergoeding vraagt.
Dan is het aan de zorgvrager of ze daarmee akkoord gaan. Zo niet, laat je de klant voor wat ze is.

Scheelt een hoop gedoe en iedereen weet waar men aan toe is.

Eenmaal afgesloten is het moeilijk nog iets aan het contract te veranderen. Het is dan de keuze: bij de klant blijven met de huidige afspraken, of afscheid nemen.

Succes en laat maar weten hoe het ging!
Gast Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 12:10
Ik heb het contract nog niet ondertekend omdat ik ook duidelijk heb gezegd niet akkoord te gaan met het bedrag en dat ik normaal 25 euro per uur reken exclusief km vergoeding.
Ik ga donderdag een gesprek aan waarbij de pgb houdster ook tijd heeft om er goed voor te gaan zitten.

Bij deze klant is het nogal hectisch begonnen en ik weet dat ik op zich misschien net had moeten beginnen met werken maar ik heb gelijk gezegd dat ik wel wil werken maar niet tegen dat tarief en zij heeft toen gezegd dat ze wel wil dat ik blijf komen maar ze wil ook niet akkoord gaan met mijn tarief.

ik kijk donderdag wel hoe het loopt, omdat ik nog niet getekend heb zit ik er volgens mij verder ook nog niet aan vast.

groetjes JOhanna
Matthijs Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 00:31
Dag Johanna,

25 euro plus reiskosten is een gangbaar tarief, zelfs aan de goedkope kant. Ik zou absoluut geen genoegen nemen met minder en als je cliënt dat wel wil, veel succes met zoeken. Misschien een student die wat wil bijverdienen? Die gaan vaak wel voor 15 euro per uur aan de slag. Van een opgeleide professional kan je dat gewoon niet verwachten.

Succes!
Johanna Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 08:52
:) dank voor je reactie.
Ik ga het morgen nog eens uitleggen aan haar en als ze er dan niet mee akkoord gaat wordt er niet getekend en niet gewerkt. Zelf denk ik ook dat ik niet al te veel geld vraag met 25 euro per uur ex km vergoeding, want ik lees hier op het forum maar ook op andere sites op internet bedragen die daar over het algemeen ver boven liggen.

wel is het zo dat als ik bij de advertenties kijk dat er of tarief in overleg staat of er al een bedrag tussen de 10 en 15 euro staat dus ik denk dat de mensen die de advertentie plaatsen ook niet goed weten hoe het in elkaar zit anders zouden ze niet zo weinig bieden.

Ik heb deze ene persoon ook via de advertenties gevonden, er staat bij tarief in overleg, maar uiteindelijk heeft ze al vast besloten niet meer dan 15 euro te gaan betalen. dan denk ik ook niet dat het een tarief in overleg is.
Gast Geplaatst: donderdag 24 Februari 2011 10:40
Het lijkt mij redelijk dat je wel een KM-vergoeding krijgt. Ik weet niet of je vanuit een eenmanszaak of werkt of zzp, maar je kan sowieso ook je reiskosten aan de belastingdienst opgeven. Dit is sowieso 19 cent per KM en je kan het opschroeven naar 26 cent per KM, let wel, bij 26 cent ziet de belastingdienst het verschil tussen de 19 naar de 26 als inkomsten.

Ik heb zelf een tijd vanuit Hoorn naar Utrecht gereden. Ik heb dit aan de belastingdienst opgegeven en kon dat allemaal aftrekken. Wellicht een idee om over na te denken?

Ik hoop wel dat jullie er uit komen.

Gr.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.