1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

woonruimte aanbieden

Auteur Bericht
Rinke Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 12:25
Hallo,

Ik begeleid ambulant een moeilijke jongen van 21. Hij kan absoluut niet met anderen samenwonen. Een kamer lukt daarom niet. Ik heb nu een duurder appartement op het oog. Ben al blij dat dat gelukt is.
Nu wil de PGB organisatie die mij als ZZP'er inhuurt naast een vast bedrag voor begeleiding een extra bedrag overmaken waarvan ik het appartement moet huren op mijn naam. Dit gaat dan onder de noemer initiëren en oprichten kleine groepswoning.
Kan dat zo? Wie is dan verantwoordelijk voor de verantwoording richting zorgkantoor?

groet R.
Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 13:22
In principe kan dit niet, aangezien PGB dient voor direct verleende zorg.
Papier is evenwel geduldig.
Waarom zou jij wel kunnen huren en je cliënt niet? Die heeft toch zelf inkomsten, waaruit huur betaald kan worden?
Als het niet zou lukken, zit jij met een pand, zonder inkomsten.
Wat vindt de verhuurder ervan, dat er een huurder komt, die er zelf niet gaat wonen? Ga jij het weer onderverhuren aan je cliënt?
Uiteindelijk is de PGBhouder verantwoordelijk voor een juiste besteding van het PGB. M.a.w. als het misloopt heeft die een hoop schuld aan het zorgkantoor.
Gezien de leeftijd kan er sprake zijn van bewindvoering, zo niet dan zou die er wellicht moeten komen.

Als het PGBbureau vertrouwen heeft in deze oplossing zou het bureau ook zelf kunnen huren.
Zoals je het nu voorstelt zitten jij en je cliënt straks met de brokken en is het PGB-bureau met de noorderzon vertrokken.
Zo kan het gaan als je iemand een PGB geeft, die zelf geen regie kan voeren.
Dan gaat het aanbod de vraag bepalen i.p.v. omgekeerd.
Marianne Geplaatst: dinsdag 01 Maart 2011 20:34
Hoi, voor bijzondere situaties is het mogelijk eerder dan de gebruikelijke 23 jaar huursubsidie te krijgen bij een hogere huur. Onderzoek!
Ik zou in geen geval zelf de verantwoording op me nemen door de woning te huren. Je kan dan ook aangesproken worden op gevolgen. Beetje lastig als iemand anders er woont.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.