1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

VOG voor eigen onderneming

Auteur Bericht
Liedeke Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 15:27
Hallo,

Vanaf 1 maart a.s. ga ik aan de slag als ZZP-er, één toekomstige opdrachtgever heeft om een VOG gevraagd. Ik verwacht dat ik die vraag vaker krijg, maar ik wil niet elke keer 30 euro betalen.

Kan ik de VOG ook op naam van mijn eigen onderneming aanvragen? zo ja, hoe doe ik dat, want op het gemeentehuis wilden ze daar dan wel een schriftelijk bewijs van. Wat voor schriftelijk bewijs wisten ze ook niet. Hoe doen jullie dat, gebruiken jullie één VOG ook vaker? Maar wie vullen jullie dan als aanvrager in, normaal is dit de opdrachtgever, toch?

Alvast bedankt,
Liedeke
Johanna Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 08:56
Hoi,

je kunt ook een vog op naam van je ondernemening aanvragen, die is maximaal 1 jaar geldig en kost rond de 300 euro.

Een vog voor je persoonlijk is geldig afhankelijk van het bedrijf waar je voor werkt, het ene bedrijf vind het maar 1 maand geldig het andere een jaar.

omdat je een eigen bedrijf hebt kun je dus zelf vaststellen hoe lang jij vind dat hij geldig moet zijn maar langer dan 12 maanden zou ik het niet geldig laten zijn.

Zelf zou ik gewoon een persoonlijke vog aanvragen en 30 euro betalen en pas een nieuwe halen als hij ouder dan 12 maanden is en erom gevraagd wordt.
Taco Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 09:46
In aanvulling op Johanna:

De VOG kan je zeker voor meerdere opdrachtgevers gebruiken, als je in de aanvraag maar alle mogelijk voorkomende werkzaamheden vermeld (dus niet toegespitst op één klant).

Volgens mij vul je bij 'aanvrager' nog altijd jezelf in, met als 'organisatie/instelling die de VOG verlangt' een (oud) opdrachtgever.
Liedeke Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 10:16
Oke, bedankt. ik weet genoeg.

Groeten Liedeke
Gast Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 12:31
De regelgeving van de VOG is gewijzigd en het zorgt ervoor dat er een neutrale partij de aanvraag moet tekenen. Als je inderdaad voor een bepaalde opdrachtgever kiest en hem/haar laat tekenen, of bijvoorbeeld een bureau laat tekenen, dan kun je hem niet goed gebruiken voor andere opdrachtgevers. Voorheen was het zo dat je je eigen onderneming kon gebruiken voor de aanvraag, maar ook dat werkt in de nieuwe procedure met regelmaat niet meer.

We hebben binnen de coöperatie ook de mogelijkheid om de VOG aan te vragen. Het voordeel is dat er geen sprake is van een bemiddelingsconstructie, maar van een samenwerkingsverband en dat je de verklaring om die reden breed kunt blijven gebruiken.

Binnen ons profiel meer informatie.
Dominique Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 20:04
Het is inderdaad gebruikelijk een VOG te laten zien. Ik heb het samen met een collega zo aangepakt: ik heb vanuit mijn bedrijf die voor haar aangevraagd en zij heeft vanuit haar bedrijf die voor mij aangevraagd, beiden hebben we een zo'n breed mogelijk profiel aangekruist (maar wel voor zover van toepassing). Deze heb ik ingeleverd, 30 euro betaald en binnen 3 dagen op de mat! Ik gebruik deze gewoon overal en over een paard maanden, als deze een jaar oud is, zal ik deze weer opnieuw opvragen.
Ik neem aan dat de PGB houder als jouw toekomstig werkgever ook mag meewerken aan zo'n aanvraag, maar dat weet ik niet zeker. anders: op zoek naar een collega!

succes!
Judith Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 16:13
ik heb begrepen van de KVK dat als je ingeschreven staat een VOG niet nodig is. KLopt dat?
Matthijs Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 23:39
Nee, dat klopt niet.

Een VOG is nodig als je werk- of opdrachtgever daarom vraagt. Dat heeft niets met je inschrijving KvK te maken. Dat zou ook vreemd zijn; de KvK heeft niets met iemands strafblad te maken en heeft dan ook geen inzage in het justitieel documentatie systeem.

Als jouw cliënt geen VOG meer hoeft als je staat ingeschreven bij de KvK is dat de keuze van je cliënt. Hij of zij heeft misschien behoefte aan een of ander document dat jouw betrouwbaarheid onderschrijft, ongeacht wat dat document dan feitelijk precies zegt :)

Edit: Je kan overigens wel je VOG deponeren bij de KvK.

Als je je inschrijft bij het beroepsregister BAMw moet je overigens ook een VOG aanvragen. Je registratie daar biedt cliënten dus ook al dezelfde zekerheid als een losse VOG. Die VOG kan je dan wellicht nog deponeren bij de KvK om het helemaal professioneel en transparant te maken.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.