wat spreek je af met nieuwe zorgverlener
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 11:11
Hallo allemaal, Stel jullie vinden een zorgverlener via internet... Hoe weten jullie of een (onbekende) zorgverlener betrouwbaar is? Vragen jullie een uitdraai van goed gedrag aan en/of referenties? Gaan jullie een proefmiddag afspreken om te kijken of het klikt of direkt in een contract? Op deze site worden bij vraag/aanbod niet veel referenties opgeschreven. En hoe duidelijk maken jullie afspraken omtrent kennismaken, proeftijd, indirecte uren etc? Ik heb net een vervelende financiele ervaring met een allereerste zorgverlener achter de rug, mede door mijn eigen onwetendheid. Na een mondelinge overeenkomst (doe ik dus nooit meer op deze manier!) is zorgverlener twee keer 1 uur bij ons thuis geweest. Afspraak was dat als het niet klikte er geen contract zou komen, maar natuurlijk wel uitbetaling van deze uren. We spraken een uurtarief af. Het klikte helaas niet. Nu krijg ik een rekening waar niet alleen deze uren (ruim) opstaan, maar ook de complete reistijd (2 uur) voor het zelfde tarief als begeleiding. Nu vind ik kilometer vergoeding vanzelfsprekend, maar dit is bij elkaar een heel hoog bedrag. Hierover was dus niets afgesproken, net als de overige indirecte uren die zorgverlener uitschrijft. Het valt allemaal niet eens onder pgb-zorg. Er valt niet over te praten, dit is de rekening die ik moet betalen, uit eigen zak, er staat niets op papier. Ik moet het zien als verliesgelden voor zorgverlener. Als ik deze zorgverlener in dienst zou nemen zou het pgb budget snel op zijn. Ik vind het moeilijk om nu een nieuwe zoektocht te beginnen, ben altijd te goed van vertrouwen geweest. Misschien moet ik zelf mijn autistisch kind maar gaan begeleiden want als alle zorgverleners zulke rekeningen sturen haal ik die 8 uur begeleiding per week er nooit en te nimmer uit. Graag hoor ik hoe jullie hiermee omgaan, wat precies nog bij toelichting op het contract geschreven kan worden etc. Groetjes, Roos |
|
Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 12:41
U trekt een juiste conclusie: Alleen hulp inkopen mét een contract. Daarbij afspreken per uur, dus geen vast bedrag per maand. Nu er in dit geval geen contract was, raad ik U aan de redelijkheid te betrachten. U spreekt van een hoog uurtarief. Het is van twee dingen één: Of het uurtarief is hoog; ik denk dan aan meer dan €50.- per uur en dat is dan inclusief overhead en inclusief reistijd. Of het is veel lager en dan lijkt uitbetaling van de reistijd redelijk. Ik raad U aan niet te betalen, alvorens er alsnog een schriftelijk contract gemaakt is. Uw hulpverlener weet evengoed als U, dat U de kosten alleen uit PGB kunt betalen mét contract. Hij weet heel goed, dat hij U hiermee in de problemen brengt, hetgeen niet onder fatsoenlijke hulpverlening valt. Als hij dat niet wil, zal hij uiteindelijk zijn vordering moeten bewijzen. De kantonrechter gaat dan uit van de begrippen redelijkheid en billijkheid. Als U wint moet hij ook Uw kosten betalen. U kunt het ook pragmatisch benaderen en hopen, dat U geen intensieve controle krijgt. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 17:00
Beste Roos, Wat een vervelende ervaring is dat. Ja, het is moeilijk om een hulpverlener te beoordelen op zijn betrouwbaarheid en kunde van wat tekst of een plaatje, een website danwel het eerste gesprek. Toch zijn er wel mogelijkheden om een grove schifting te maken hier en verder te kijken naar of het werkelijk klikt. Bij twijfel niet doen is het devies ook. Twijfel komt niet zomaar meestal. Het is een heel nare houding die de hulpverlener richting u zich aanmeet. Ten eerste is het ook zo dat hij/ zij moet bewijzen dat er afspraken gemaakt zijn. U kunt ook uw poot stijf houden en helemaal niets betalen. Deze hulpverlener zal dan moeten bewijzen dat er afspraken gemaakt zijn. U kunt na dit dreigement terug proberen tot een minnelijke oplossing te komen. Reistijd is in de regel geen begeleiding (tenzij de cliënt in de auto meereist) en daarmee is het dus ook niet toegestaan om dit als uren te rekenen. De factuur die deze hulpverleenster stuurt dient ook te kloppen met gemaakte afspraken. Als er geen afspraken over zijn gemaakt dan zijn daar dus geen afspraken. Een kantonrechter zal de vloer aanvegen met zo'n factuur. Ik hoop dat u ondanks deze nare ervaring toch wel vertrouwen blijft houden in hulpverleners. Belangrijk om wel vooraf de afspraken op papier te hebben voordat de hulpverlener komt werken, met een handtekening in ieder geval van deze persoon. Lees daarbij ook goed de voorwaarden die er bij zitten. Word er verwezen naar algemene voorwaarden? Deze moeten er bij zitten anders is het contract niet geldig. Misschien is het ook een idee om eens te kijken op de website van autismespecialisme. Daar zijn heel vakkundige professionals die u graag van dienst zijn. Ik ken er een heel aantal van persoonlijk. Mocht u interesse hebben, kan ik u daar ook in verder helpen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 23 Februari 2011 18:46
Bedankt voor jullie reacties. Het blijft heel moeilijk omdat het niet te bewijzen valt dat de factuur niet klopt. Niet alleen de zorgvelener, maar vooral ik zal moeten aantonen dat de factuur onjuist is als ik niet over ga tot betaling. Wat volgt er dan? Incassobureau op de stoep, daarna rechtbank, en lukt het niet dan draai ik voor alle kosten op. Dat risico kan ik niet lopen. Rechtsbijstand heb ik net gebeld en die zei al meteen dat ik niet zou winnen; al was de rekening het driedubbele!! Dit omdat het niet te bewijzen valt wie gelijk heeft. Maar dat is toch heel vreemd, dat dat zomaar kan? Dan kan iedereen elkaar wel een dikke rekening sturen en liegen dat het mondeling overeen is gekomen. Heeft er misschien iemand ervaring met dergelijke rechtzaken? En vooral met de afloop ervan? Voor een volgende keer zal ik nog steeds graag eerst een paar uur willen afspreken dat iemand op proef komt om te kijken of het klikt tussen mijn zoontje en de zorgverlener. Kun je ook een contract hiervoor aanmaken, voor zegmaar twee uurtjes? Stel dat je pas bij de derde zorgverlener die klik vindt, komt dat niet raar over bij het zorgkantoor al die korte contracten?! Ik hoop natuurlijk dat ik wél snel iemand vind waarmee mijn zoon het goed kan vinden zodat het allemaal niet nodig is. Een zorgverlener maakt natuurlijk ook (on)kosten, die betaald moeten worden, maar ik vind het wel zo eerlijk dat uren die gedeclareerd gaan worden vooraf worden afgesproken, zeker omdat ik totaal nieuw ben ik pgb-land. Ik ga hier goed over nadenken. Nogmaals bedankt, Roos |
|
Geplaatst: donderdag 24 Februari 2011 11:46
Pim heeft gelijk. Een vordering moet gebaseerd zijn op een overeenkomst en die is er niet. Wat vaststaat is, dat betrokkene werk verricht heeft. Een betaling is dan redelijk. De hoofdregel is, dat wie stelt moet bewijzen. Dus als betrokkene naar de rechter loopt, zal die zijn vordering moeten bewijzen. Als U echter al betaald heeft, zonder schriftelijk voorbehoud, is de zaak rond. In dat geval kunt U er niet op terugkomen. Als U nog niet betaald heeft raad ik U aan betrokkene een door U getekend contract aangetekend te sturen met tarieven, die U redelijk vindt, met de toezegging, dat U een declaratie volgens contract zult voldoen, nadat hij het contract getekend heeft teruggestuurd. Beter een half ei dan een lege dop! U kunt dan bij de kantonrechter duidelijk maken, dat U een redelijk voorstel heeft gedaan. Toekomstige problemen kunt U voorkomen door contractueel af te spreken, dat U per uur betaalt, voor zover het werk ook geleverd is. Dus geen minimaal te werken uren per week. Daartegenover staat: Hoe meer ondernemersrisico bij de opdrachtnemer gelegd wordt, hoe hoger het tarief; het is en blijft een markt van vraag en aanbod. |
|
Judith |
Geplaatst: vrijdag 25 Februari 2011 09:06
Roos, Je kunt een contract afsluiten voor een korte periode. Bijvoorbeeld een dag, of een week. |
Marcel |
Geplaatst: vrijdag 25 Februari 2011 15:45
Beste Roos, Wat die uren betreft voor het reizen van huis en naar huis hoef je niet uit te betalen. Deze uren kan zij als zzp wel in rekening brengen bij de belastingdienst als niet productieve uren. De werktijden beginnen pas als bij jou op de deurmat staat en vertrekt. Als ze geen contract heeft zou ik ook niet betalen voor een tekent contract ligt. Ja sommige willen volgens hun eigen contract werken daar heb ik ook ervaring mee, dat zijn de uitmelker"s werk alleen via SVB contracten. |
Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2011 15:34
onze beide hulpverleners zijn enkele momenten voor niets wezen kennismaken. Vervolgens is er een contract opgetseld met daarin een proeftijd. Wij hebben daarin geen problemen ondervonden. Ook de zorgboerderij waar onze kinderen komen maakte zelf al het voorbehoud dat het wel moet klikken, ook met de andere kinderen uit de groep. ook dit is vlekkeloos verlopen. En wat die dreigende rechtzaak betreft: laat maar komen. Ik zou er niet bang voor zijn. Alles is tenslotte afhankelijk van contracten. De tegenpartij is de eidsende partij dus die zal met harde bewijzen moeten komen. Als er geen contact is en geen schriftelijke afspreken wordt het mijns inziens voor deze persoon heel moeilijk. En wat nieuwe hulpverleners betreft: het lijkt mij, dat iemand die hart heeft voor je kind en hem of haar graag wil begeleiden er geen problemen mee heeft om een keer op proef te komen waar jij als ouder gewoon bij bent. Mijn hulpverleners hebben hier niets voor in rekening gebracht. |
|
Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 19:58
Ik heb steeds hulpverleners gehad met voorgesprekken die NIET in rekening zijn gebracht.. Gelukkig voor mij klikte het wel met de meesten; slechts een enkeling bleek qua logement meer te willen dan ik wenste voor mijn kind.. Ondanks reis en tijd heeft deze dame mij niets berekend; even goede vrienden.. Overigens heb ik met hulpverleners aan huis goede contracten gesloten; freelancer, per uur betaald.. Al krijgt degene met meer reiskosten dit wel vergoed via half uurtje meer OB schrijven.. 8) |
|
Geplaatst: dinsdag 26 April 2011 12:17
Ik kan me voorstellen dat je het nu nog moeilijker vind om een vreemde in je huis toe te laten. Ik heb ook een nare ervaringen met een zorgaanbieders, dit is nogwel een bedrijf! Zou je denken dat je dan safe zit. Helaas maken ze je als leek vanalles wijs, zeker als je goed van vertrouwen bent. Ik snap ook niet dat iedereen zich hulpverlener mag noemen en er mensen zonder advertentie( dus ook zonder achtergrond, werkervaring e,d) zich aanbieden als zorgverlener. Jammer dat hier niet op gecontroleerd wordt!! Ze zien het blijkbaar als makkelijk geld verdienen maar wel over de rug van PGB houders! Ik denk niet dat ze zich realiseren wat het inhoud als je hulpbehoevend bent!!! |
|
Sarina |
Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 21:32
Beste Roos, ik ben zzp-er.Wat ik altijd doe is een intake-gesprek houden(vrijblijvend). Als het "klikt" dan maak ik een zorgovereenkomst die ik van de svb bank uitprint. Tijdens het 2de huisbezoek waar ik dan gelijk start met zorg neem ik de overeenkomst door met de zorgvrager.Hierin staat dan duidelijk een uurbedrag(ik doe nooit een maand bedrag) waar we samen mee akkoord zijn gegaan.Dan is er ook nog ruimte over voor afwijkend loon,dit kan zijn reiskosten/km vergoeding enz. Dan staat er ook nog een gedeelte in over proefperiode ,deze benoem ik altijd dat mocht het van 1 kant niet klikken om welke reden dan ook dat beide partijen het recht hebben om binnen 1 maand de zorg stop te zetten.De gewerkte uren worden dan alleen uitbetaald. Zelf denk ik dat deze manier voor zowel zorgvrager als zorgaanbieder veilig is. Zo kom je achteraf ook niet voor verrassingen te staan. Daarbij vind ik dat als deze zorgverlener niet in het gesprek benoemt heeft dat zij de reistijd ook als direkte tijd in rekening brengt zij dit ook niet uitbetaald hoeft te krijgen. Sterkte met de afloop. Groet Sarina |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk