1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

cursussen signaleren

Auteur Bericht
schoonmaakbedrijf Woudenberg B.V. Geplaatst: donderdag 10 Maart 2011 15:25
Wij zijn een schoonmaakbedrijf wat steeds vaker wordt ingeschakeld bij een eenmalige schoonmaak van een verwaarloosd huis. Wij kunnen ook huishoudelijke hulp leveren, maar alleen op een PGB basis. Nu is het zo dat de klanten waar wij komen voor een eenmalige schoonmaak vaak ook klanten zijn die niet in staat zijn om een PGB te beheren. Dus na onze grondige schoonmaak wordt de reguliere hulp ingezet door de thuiszorg.Wat steeds vaker blijkt is dat de thuiszorg niet de zorg kunnen leveren die wij wel kunnen leveren (wij werken o.a niet met jongeren en zetten altijd een vaste hulp in) De gemeentes in onze regio zijn erg tevreden over ons en hebben aangegeven dat ze in 2013 waarschijnlijk niet meer Europees willen aanbesteden, maar zelf eisen willen samen stellen wie er zorg kan leveren in de regio en geven ons een grote kans dat wij hiervoor in aanmerking zullen komen. Wij willen zorgen dat wij dan ook die zorg mogen leveren en willen onze kwaliteit voor die tijd verhogen.Dit wil ik o.a doen door cursussen om problematiek te signaleren, omgaan met agressie, alcoholverslaving etc. Ik heb al een avond gepland met iemand van de Jellinek waar wij ook veel voor werken. Heeft er iemand nog andere tips ? Ook zoek ik informatie over cursussen m.b.t dit onderwerp.
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 11:53
Mijn eerste signaal voor u,
PGB en ZIN gaan uit van een hulpvraag dus de hulpvrager geeft sturing aan de geboden hulp. Hier ligt een heel groot gebied waar gewoonlijk weinig aandacht aan wordt besteed. Gaat u op eigen initiatief problemen van cliënten signaleren dan is de kans groot dat u de echte hulpvraag mist.
Verder is mijn vraag of uw personeel ook capabel is om met de ongevraagde informatie die men signaleerd om te gaan. Hoe beschermt u de privacy van uw cliënten u mag deze namelijk niet zonder hun uitdrukkelijke / schriftelijke toestemming met andere hulpverleners buiten uw organisatie bespreken. Signaleert u iets waar u niets mee kan, wat is dan uw doel hiermee?
Verder is er een enorm te kort aan goede / geschoolde huishoudelijke hulp dus is het niet verstandiger te scholen op het eigen werkgebied? Er zijn heel veel huishoudelijke hulpen die zich een verdere zorgtaken toedichten en uren praten zonder ook maar iets schoon te maken.
Hopelijk heeft u hier iets aan, Jolanda
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 20:01
Wat betreft de opmerking van Jolanda over huishoudelijke hulpen, daar sluit ik mij volledig bij aan! Daar ligt wellicht een hele mooie taak voor uw organisatie!
Pim Geplaatst: woensdag 16 Maart 2011 20:03
Hoewel het eerste bericht een dubbel bericht betreft welke al besproken is in een ander deel van het forum, waar ook meer informatie staat, is het niet helemaal juist wat er door reagerende mensen hierboven gesteld wordt. Vooral wat betreft het gedeelte van initiatief nemen tot signaleren van signalen.

Het is in het kader van HH2 en HH3 zelfs een verplicht onderdeel van het takenpakket van de huishoudelijke hulp om te signaleren en in te schatten of de hulp die gegeven word adequaat is bij de situatie en/ of dat er meer of minder hulp nodig is.

Vooral bij HH3 is bijna altijd opschaling nodig naar aanvullende ambulante begeleiding. Bij Zorg in Natura in deze vorm is sturing vanuit de cliënt vaak zeer beperkt, en is er veelvuldig sprake van een zekere vorm van bemoeizorg/ opgelegde zorg.

De zaken met betrekking tot noodzaak tot opschaling of afbouwen die gesignaleerd worden moeten zelfs worden besproken en doorgegeven aan de inkopende organisatie (de gemeente) want deze betaald per slot van rekening. Dat kan zonder op details in te gaan.

Het signaleren moet ook schriftelijk gebeuren en in een dossier bijgehouden worden. Uiteraard is wel toestemming nodig dit te delen met andere betrokkenen uit andere organisaties.

HH3 is een specialisme welke ervaren en kundige hulpverleners vereist. Mensen met een puur op huishoudelijk werk gerichte 'opleiding' zijn vaak onvoldoende in staat de problematiek het hoofd te bieden en correct in te schatten.
Zie verder ook de reactie bij het andere bericht:
https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1753
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 10:06
Voor HH2 en vooral HH3 gebruiken goede thuiszorgorganisaties dan wel hulpen met een spw opleiding en daar is als ik het goed begrijp hier geen sprake van anders zou er geen verdere scholing nodig zijn.
Mijn reactie was gericht op de HH1 hulpverlening, helaas worden deze vormen van HH veel te vaak door elkaar gehaald ook door de ingehuurde hulpverleners en hun leidinggevenden. Dit leidt tot de ongewenste situaties waar HH1 cliënten hun zelfsturendheid verliezen aan een ongekwalificeerd hulp.
Mocht er bij een ciënt sprake zijn van de noodzaak tot ambulante begeleiding dan is dit een awbz voorzienig en blijft een HH1aangestuurd door deze ambulante begeleider.HH2 of 3 worden naar alle waarschijnlijkheid niet afgegeven omdat dit dubbel op is.
Jolanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.