1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuw in PGB-land: Waaraan moet een nota / faktuur voldoen?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 11 Maart 2011 16:13
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een heuse PGB op zak. Op mijn 45e (!) jaar ingedeeld in klasse 2 i.v.m. Asperger. Nooit geweten dat ik een aangeboren stoornis had. Over de diagnose ben ik zelf nog niet helemaal over uit, maar dat terzijde ...

Inmiddels druk aan het lezen geweest en al ontdekt dat er (m.i.) veel kaf onder het koren zit. Klop maar eens "pgb" in op Marktplaats en je ziet wat ik bedoel. Zelfs lieden die zich aanbieden om de (naar mijn idee) behoorlijk ingewikkelde pgb-administratie bij te houden. Een dergelijke dienst mag echter niet van het pgb-budget zelf betaald worden. Verder het zorgkantoor benaderd, CIZ, CAK en enkele belangenorganisaties. Ik heb nu een concrete vraag over de fakturen / nota's.

Volgens het zorgkantoor is het niet mogelijk dat particuliere dienstverleners een factuur uitschrijven (?!). Ik zou een zorgovereenkomst of arbeidsovereenkomst moeten opstellen. Met een commerciële dienstverlener zou het weer wel kunnen. Maar ik wil helemaal niemand in dienst nemen! Veel te ingewikkeld naar mijn idee.

Ik wil gewoon iemand langs laten komen voor begeleiding, immers in mijn CIZ-indicatie staat "Begeleiding individueel" klasse 2, is 2 - 3,9 uur per week. Die persoon wil ik dan (bijvoorbeeld) € 40,00 per uur betalen. Die persoon schrijft voor mij een factuur en ik maak het geld over. Dat lijkt mij de eenvoudigste weg, zeker voor iemand die een pgb heeft. Immers, dan wil je al helemaal niet te veel aan je hoofd hebben.

Wie weet hier het fijne van? Mag dit zo? Ervaring mee? En zo ja, blijft mijn vraag: Wat zijn de wettelijke eisen aan een dergelijke factuur?

Volgens de richtlijnen mag iedereen die beschikt over een BSN (dus elke NL staatsburger) een pgb dienst verlenen. Ik mag als pgb budgethouder zelfs een dienst vragen buiten mijn zorgsoort. Dus mijn soort is nu begeleiding maar er is bijvoorbeeld ook verpleging en verzorging. Dit mag met een ZIN weer niet.

Wie? Dank alvast voor de reacties!
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 11 Maart 2011 20:09
Beste Charles,

Als je het liefst een begeleider/ster wilt die een factuur kan uitschrijven dan zul je iemand moeten zoeken die ondernemer/ZZP'er is of een zorginstelling die iemand voor je regelt. Een partikuliere zorgverlener die geen ondernemer/ZZP'er is kan geen factuur uitschrijven en zou dus via een arbeidsovereenkomst ingehuurd moeten worden. Dit heeft te maken met het feit dat een ondernemer/ZZP'er aan bepaalde eisen moet voldoen (bijv. minimaal 3 verschillende cliënten per jaar en minmaal 1250 uur werken per jaar) als iemand daar niet aan voldoet en je gaat geen arbeidsovereenkomst aan dan kan dat door de belastingdienst alsnog als een verkapt dienstverband opgevat worden met financiele gevolgen voor zowel de zorgverlener als voor jou.
Het best kun je dus op zoek gaan naar een ondernemer/ZZP'er of een zorginstelling die iemand bij jouw kan inzetten voor de begeleiding. In die gevallen sluit je of een freelanceovereenkomst af of een overeenkomst van opdracht met een instelling (beiden te vinden op de site van de SVB: www.svb.nl/pgb ) en ontvang je dus netjes de facturen van je zorgverlener. De eisen waaraan die factuur dient te voldoen staan in beide overeenkomsten ook genoemd.
Mariëtte Geplaatst: vrijdag 11 Maart 2011 20:49
Hallo Charles,

Je kunt het beste je even inlezen op de website van Per Saldo, www.pgb.nl dat is de belangenvereniging voor bugethouders.Nog beter is er lid van te worden omdat je dan kunt bellen voor adviezen en zij de correcte info geven.Ze geven ook cursussen door het hele land.

Het is niet zo moeilijk dat pgb als je misschien denkt en er gezegd word.
Goed casemanagement is wel lastig te vinden.
Als je, je ingelezen hebt kun je met wat vragen een goede begeleider er zo uitpikken.
Omdat het uurtarief voor begeleiding wat hoger ligt moet je oppassen voor met wie je in zee gaat.

Misschien kun je kijken voor een goede begeleider op deze website
www.coalitievoorinclusie.nl
Geplaatst: zaterdag 12 Maart 2011 11:36
Ik zou declaratieformulieren gebruiken, dat doe ik ook. Dan spreek je een uurloon af, wat je vast legt in een zorgovereenkomst. Declaratie formulieren kun je downloaden op de site van SVB. Daarop kun je precies invullen hoeveel uur je zorgverlener is geweest. BSN-nummer, rekeningnummer van je zorgverlener invullen en elke maand door hem/haar laten tekenen. Op de achterkant je eigen naam en BSN innvullen.
Je kunt ook een vast bedrag per maand uitbetalen, dan heb je geen declaratieformulier nodig. Succes.

Groetjes JoJo
Pim Geplaatst: zaterdag 12 Maart 2011 13:00
Beste Charles,

Wat jammer dat er twee reacties hier staan die nauwelijks ingaan op de gestelde vragen die u heeft neergezet.

U heeft een PGB, wilt daarbij zo min mogelijk tijd aan administratie kwijt zijn en toch alles netjes volgens de regels wil doen.

Het inhuren van een ondernemer is dan inderdaad de meest eenvoudige weg.
U betaalt slechts voor de uren die u gebruikt. U krijgt dan een factuur achteraf. De ondernemer kan ook zorgen voor een zorgovereenkomst of u kunt er gratis een krijgen van de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl )
Het betalen van de factuur en het opsturen van een kopie van de factuur inclusief een bewijs dat u betaald heeft (kopie bankafschrift is voldoende) aan het zorgkantoor volstaat om de verantwoording te voldoen.

De eisen die gesteld worden aan een factuur zijn de zelfde zoals de belastingdienst ze heeft geformuleerd.
De bedrijfsnaam, NAW gegevens, naam van uzelf, uw NAW gegevens, de geleverde diensten (oftewel: specifiek welke soort zorg word geleverd, in dit geval begeleiding, maar dat kan ook persoonlijke verzorging, verpleging of kortdurend verblijf zijn).
De geleverde diensten moeten zijn gespecificeerd per dag en er moet worden aangegeven hoeveel uur er zijn afgenomen.
Ook moet er een totaalbedrag bij staan en duidelijk zijn dat dit een bedrag betreft met 0% BTW erop (want vrijgesteld van BTW).

U mag inderdaad zelf schuiven met welke soort zorg u inkoopt. Er zijn uitzonderingen. U mag geen verpleging gebruiken als u daar geen indicatie voor heeft en huishoudelijke hulp word verstrekt door de gemeente via de WMO wat u dus ook niet mag betalen uit het PGB.

Mocht u interesse hebben, dan kan ik u ook een lijst met veel aanvullende informatie over autisme en asperger toesturen zodat u daar misschien nog meer van kunt leren. Zoek daarvoor mijn bedrijfsnaam op en stuur via het gevonden e-mail adres mij even een bericht. In deze lijst zijn onder andere televisie en radiouitzendingen en fora in terug te vinden alsmede belangenverenigingen waar u zich bij zou kunnen aansluiten of nog meer informatie bij kan verkrijgen over allerlei onderwerpen.

Het komt de laatste tijd veelvuldig voor dat mensen pas op latere leeftijd tot de ontdekking komen dat ze een andere manier van denken blijken te hebben die zelfs geclassificeerd word als een stoornis. Er zijn veel mensen die met dezelfde vragen zitten waar u ook mee rondloopt.

Heeft u verder nog vragen, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 10:24
charles,ik heb per abuis een nieuw onderwerp toegevoegd :lol:

maar het was bedoeld als nog een reactie op jouw vraag
Ad Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 21:31
Maritte,
Met je stelling dat je niets hebt aan het SVB ben ik het geheel niet eens.
Kijk maar eens naar mijn opmerkingen en mening die ik heb geschreven bij het topic "intensieve controle"....

Ik doe al jaren mijn eigen PGB-ZZP beheren en verantwoorden en heb nimmer problemen gehad. Noch met mijn zorgverleners, noch met het zorgkantoor.
Kwestie van inzicht, beleid en zorgvuldigheid. Dan kom je een heel eind.
En dan moet je wel "de zaak" goed organiseren.
Ben ook lid van "Per Saldo" en ik heb ook in "Word" een declaratie formulier ontworpen wat geheel voldoet aan de eisen die Most care hierboven stelt.
Het formulier gebruik ik bij "incidentele tijdelijke zorgverlening" (wel daarvoor dan een zorgcontract opgesteld) en na invulling en ondertekening van de declaratie door BEIDE partijen worden de zorgkosten door mij uitbetaald. De zorgverlener krijgt van mij één exemplaar en het orginele gaat in mijn boekhouding...(circuit gesloten).
Als je het goed doet is het PGB een genot om te gebruiken voor de zorginkoop....
Ad46
Mariëtte Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 21:42
Hallo Ad,

Mijn pgb admistratie is ook goed op orde.Ik doe dit dan ook het liefste zelf zodat ik weet dat het goed gebeurd.
Ik heb er met meer dan 40 te maken rond mijn progressief invaliderende aandoening .Ik kan natuurlijk niets zeggen over jouw situatie en hoe lang je al een pgb geniet en waarvoor,maar wat ik wel weet is dat je een uitzondering bent als je zegt dat bij jou alles in de papieren zonder problemen verloopt.
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 19:53
Hartelijk dank allemaal voor de uitgebreide reacties. Hier kan ik echt iets mee al is het niet allemaal eenduidig. Maar dat is het bij raadplegen van Zorgkantoren en CIZ ook niet. Een zeer interessante maar ook tijdrovende materie, kom ik allengs achter.

Alhoewel ik er geen ervaring mee heb zegt mijn gevoel dat de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten als zij opgediend wordt. Het verantwoorden naar het zorgkantoor achteraf zal hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn mbv in ieder geval een - soort van - zorgovereenkomst. Is men vrij strikt in, lees ik overal. Mag ook een aangepaste vorm zijn zolang het wettelijk vereiste er maar in zit.

En verder lees ik ook veel over die declaratieformuliertjes al dan niet in aangepaste vorm. Ik ga zelf ook voor eenvoud.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.