1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pgb en veel aan je hoofd

Auteur Bericht
Mariëtte Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 10:18
Hallo Charles,

Met een pgb blijf je veel aan je hoofd hebben want de instanties waar je mee te maken krijgt zijn zeer log en traag en vragen regelmatig veel van je.Er wordt veelvuldig langs elkaar heengewerkt.
Met het svb in zee gaan kan ik uit eigen ervaring helemaal afraden.Iedere schijf die je kunt vermijden is er 1.

Op internet kun je allle beschikbare contracten zelf downloaden, en nogmaals wordt lid van Per Saldo zodat je ook 'mocht dat nodig zijn 'juridische bijstand kunt krijgen en op iedere vraag die je hebt rond het pgb een correct antwoord hebt.

Ook hier op deze website kun je ook heel beknopt terugvinden hoe je.je eigen administratie kunt voeren en hoe het zit met facturering

Je kunt hier steun bij krijgen van een begeleider /coachmaar het is dus lastig om een goed iemand te vinden en je moet daar voorzichtig mee zijn, want er zijn mensen die het hoge uurtarief wat je bij begeleiding kunt schuiven wel zien zitten , maar jij blijft zelf verantwoordelijk voor de pgb gelden.

Het pgb is in het leven geroepen om meer eigen regie te krijgen.Het beste is dus om zelf te leren om een eigen administratie te voeren.
Het is onvermijdelijk dat dit zo nu en dan stress, frustratie en veel onduidelijkheid met met zich mee brengt.
Misschien is dat laatste met een eventuele autische aandoening nog het lastigst.
Ad Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 21:14
Maritte,
Met je stelling dat je niets hebt aan het SVB ben ik het geheel niet eens.
Kijk maar eens naar mijn opmerkingen en mening die ik heb geschreven bij het topic "intensieve controle"....
Ik doe al jaren mijn eigen PGB-ZZP beheren en verantwoorden en heb nimmer problemen gehad. Noch met mijn zorgverleners, noch met het zorgkantoor.
Kwestie van inzicht, beleid en zorgvuldigheid. Dan kom je een heel eind.
En dan moet je wel "de zaak" goed organiseren.
Als je het goed doet is het PGB een genot om te gebruiken voor de zorginkoop....
Ad46.
Mariëtte Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 21:52
dat ben ik dus bijna in het geheel met je eens

Helaas heb ik de pech gehad in het verleden dat het svb er een potje van maakte. Ik wil er iig niets meer mee te maken hebben..En raad iedereen af met ze in zee te gaan, want als een instantie een fout maakt waar je niets aan kunt doen dan zit je zelf met de stress van de nasleep

Dus,hoe minder papier,hoe beter toch?
Pim Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 22:26
Beste Mariette,

Het is niet verstandig uw ervaringen met een instantie te verheffen tot zijnde de algemeen geldende manier waarop deze instantie werkt.
Vervelende ervaring die u heeft meegemaakt. Maar het is dan verstandig om te waarschuwen dat er nogal wisselende ervaringen zijn met deze instantie (want er zijn veel mensen die er wel fijn gebruik van maken, bovendien is hun dienstverlening gratis wat normaliter een best dure aangelegenheid is).

Dan houdt u de informatie neutraal, geeft u toch weer dat u zelf er mindere ervaringen mee hebt, of anderen daarover heeft gehoord, maar laat u ook ruimte voor mensen die er wel bij gebaat zijn.
Dat is een stuk netter dan mensen te ontraden dienstverlening uit te proberen, zeker als deze gratis is en bedoeld om mensen te helpen, en er bovendien veel mensen gebruik van maken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 10:06
Sorry hoor Pim de ,nette man

Ik deel mijn ervaringen om iemand te helpen
Mag dat op JOUW forum?

Ik en velen met mij kennen de andere kant maar al te goed.
Heb je aandelen in het SVB ofzo?

Bah
Mariëtte Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 10:17
Houd jij je informatie ook neutraal ?

Vin jij jezelf een nette man?

Bepaal jij wat verstandig is?

Tellen ervaringen van anderen niet?

Je walst gewoon weer over mijn ervaringen heen en geloof me, ik spreek uit ervaring van mijzelf en van vele anderen.Ik hoor en deel OOK die andere kant

Ik blijf erbij ,alles wat je zelf kunt doen en in eigen beheer aangaande het pgb kan ik een ieder van harte aanbevelen
en met hoe minder instanties je in zee gaat hoe meer geld en tijd er over blijft voor daadwerkelijke zorgverlening
De bureacratie in de zorg is enorm.En ik heb echt geen behoefte om hier reclame te gaan maken voor dat lieve svb,zorgkantoor ,ciz etc etc
Daar werken gewoon mensen namelijk, en met hoe meer je er te maken hebt hoe meer er fout kan gaan

Maar ik begrijp jouw gedrag wel hoor.Jij wilt gewoon klantenwerven door hier op een manier te opereren of je alles weet.Het gaat natuurlijk ook jouw inkomen.
Maar nee Pim er zijn ook andere mensen die iets kunnen of weten.
Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 11:13
@ Maritte16 , mag ik zeggen dat ik vind dat je een beetje opruiend overkomt? eerlijk gezegd vind ik je advies om niet met de svb in zee te gaan nogal kort door de bocht enkel en alleen omdat jij daar problemen hebt gehad!
Wij hebben nog nooit problemen gehad met ze! iedereen zn eigen ervaring hoor
Mariëtte Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 11:35
Hallo Ariel,

Heel fijn voor jou dat jouw ervaringen goed zijn.

Het is me nu duidelijk dat er maar 1 stelling mag zijn en dat je dus een soort van voor of tegen de svb moet zijn ?
Doe eens effe normaal zeg en lees eens goed ,want je mist mijn punt.

Vraag me af of jullie je realiseren dat je mij en anderen dus ook op deze manier afvalt en veroordeeld

Wat je met dit soort reacties creeert is dat mensen hun mond wel gaan houden want niemand vind het leuk, om met leed en misstanden naar buiten te treden.
Je geeft anderen er echter wel een stem mee.Helaas voor jou Ariel maar er gaat ontzettend veel geld om in de zorg wat niet op de juiste plek terecht komt
Dus mijn advies aan mensen is dat ieder orgaan wat je kunt omzeilen helpt ons allen.Dat jij dat opruiend vind is jou mening en dat mag.
Of moet ik op mijn tenen gaan lopen voor een paar mensen die niet verder durven te denken

Ik kan zo een aantal organen noeman die per direct afgeschaft zouden kunnen worden en wat een hoop geld 'wat er niet genoeg is in de zorg 'kan opleveren.
Mariëtte Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 11:37
precies iedereen zijn eigen ervaring

ik weet niet in hoeverre jij afhankelijk bent van zorg dat je dit zo kort door de bocht steld ??
Pim Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 11:48
Beste Mariette,

Ik adviseer u slechts om de manier waarop u het brengt wat genuanceerder te maken. Het advies is geen aanval op uw persoon.

Ik bemerk in uw schrijven heel veel frustratie en boosheid. Dat maakt dat u erg fel reageert naar mij als ik u adviseer te kijken naar een wat meer zoeken naar nuance.
Dat in uw situatie helaas dingen zijn misgegaan, is heel vervelend en kan ik mij goed voorstellen dat dit voor u echt nare consequenties moet hebben gehad.

Zoals u hier ook leest zijn er wel mensen die dezelfde instantie wel als erg prettig ervaren. Verloning is bovendien iets wat normaliter veel geld kost (want vrij ingewikkeld), maar de SVB gratis doet voor particulieren met een PGB.
Vandaar ook dat ik mensen het aanraad. Ondanks dat ik weet dat sommige mensen daar minder positief over zijn.

Ik heb geen aandelen noch word betaald voor het doorverwijzen naar de SVB.
Ook is dit geenszins mijn forum. Ik heb er niet voor betaald, noch krijg betaald om hier te reageren.
En ja, ik moet wel aan actieve klantenwerving doen om de simpele reden dat ik ergens mijn boterham mee moet verdienen en de vaste lasten van betalen. Er is bij mij geen baas die maandelijks een bedrag overmaakt. Ik moet dat echt zelf bij elkaar sprokkelen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 12:18
Ja het maakt me ook boos,logisch want ik heb dagelijks te maken met de misstanden in de zorg

ik ben er ook voor om de dingen minder genuanceerd te maken.Gewoon plat en toe de point en met minder mooie woorden ,gewoon in boere taal en met spelfouten,want die zijn al genoeg mooi woorden sprekers op deze wereld

En iedereeen die mij daarom veroordeeld wil ik vragen.Wat doe jij om mensen als ik te helpen ? Of zie je ze niet ? Wil je niet horen.In hoeverre sta je open voor die ander?
En wil je wel weten van het leed en hoe je alleen komt te staan als je ernstig ziek bent en steeds zieker word, tegenover al die platte onmenselijke instanties die 'ziek of doodziek' nog steeds van alles van je eisen.

en heb helaas moeten leren dat je op de barricades uiteindelijk alleen staat ,dus ben wel wat gewend.
Je onmoet meestal meer schaapjes in het leven dan mensen die in een verschil willen maken.

Ik begrijp niet dat men niet wil zien dat we met zijn allen de stijging vd zorgkosten in de hand kunnen houden.De zorg is big bussiness en een grote zorg.Ieder orgaan wat zorgt voor een toename in bureacratie mag van mij weg.De bureacratie kost klauwen met geld.
Ik vind mensen ook lui.De pgb gelden zijn niet onbeperkt beschikbaar.Met een beetje inzet kun je heel veel zelf ipv passief alles uit handen geven en voor je laten doen.Daar is het pgb helemaal niet voor in het leven geroepen

Als je alleen al kijkt hoeveel geld er rondom mij verspild wordt en hoeveel mensen over mijn zieke rug een boterham verdienen terwijl ik zelf vaak nog steeds zonder de juiste zorg en voorzieningen zit ,dan geeft dat toch te denken.Ik mag dat al 9 jaar aanzien dus ik denk dat ik daar een mening over mag hebbe,en zeker een ongenuanceerde

Nee ik kan niet altijd de door mijn tranen heen eeuwig glimlachende,zijn lot moedig dragende gehandicapte uithangen,zoals mensen dat zo graag zien.Want mensen zijn gek op succes verhalen

Ik denk dat menig redelijk gezond mens allang al gillend gek was geworden als men echt wist wat voor zotte eisen er gesteld worden aan mensen die een invaliderende aandoenig hebben.
Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 13:23
"en heb helaas moeten leren dat je op de barricades uiteindelijk alleen staat ,dus ben wel wat gewend.
Je onmoet meestal meer schaapjes in het leven dan mensen die in een verschil willen maken."

Een herder loopt achter zijn schapen. Dan ziet hij meteen wie afdwaalt.
Pim Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 21:33
Beste Mariette,

U houdt een betoog vanuit het hart. Ik hoop dat u wel gemerkt had dat ik in het geheel niet afwijzend sta tegenover uw denkwijze.
De nuancering is wel degelijk noodzakelijk omdat het niet allemaal zwart en wit is. Nuance om grijstinten zichtbaar te maken zijn daarmee nodig.

Ik kan me uw frustratie over de ziekte waar u aan bent overgeleverd goed indenken. De machteloosheid en daarmee gepaard gaande woede is heel begrijpelijk.
Ik merk dat u een sterk bewogen en strijdlustig persoon bent. Fijn dat u die energie heeft en kan opbrengen. Mooi ook hoe u wilt vechten.
Desondanks hoop ik dat u toch ook oog blijft houden voor de kleine schoonheid, de mooie dingen die zo fragiel zijn in het leven.

Ik wens u in ieder geval veel sterkte en kracht toe in uw situatie.
Ik hoop dat u ook mensen om u heen verzamelt die u helpen in moeilijke tijden. Ieder mens heeft dat nodig, maar sommigen wat meer nog dan anderen.
Als ik mogelijkerwijs nog iets voor u zou kunnen betekenen, neem gerust eens contact op.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 08:05
Ik denk dat mensen veel te vaak vinden dat ze zoveel nodig hebben.

Ik zie het in mijn klassen.Ieder mens heeft pijn ,of je nu een gezond lichaam hebt of niet

Levensgeluk hangt niet samen met ziek of gezond.Het grootste lijden zit tussen de oren en dat geld voor iedereen
Mijn ziekte kan ik aan.Het is wat het is.En ik geniet wel degelijk nog van mijn leven omdat een aftakelings ziekte je juist de kans geeftom met spoed te leren leven in het moment.
Het zwaarste symptoom van mijn ziekte is echter het noodgedwongen contact met ons ernstig zieke zorgsysteem

Als er bezuinigd word op cultuur gaan mensen in protest. Als een stel drammerige verwende kleuters laten ze van zich horen.T is toch triest dat men alleen in beweging komt als er bezuinigd word op vermaak ??

Maar dat veel van onze ouderen dagelijks overgeleverd zijn aan slechte zorg in verpleegtehuizen en raden van bestuur grof geld verdienen,dat mensen met een beperking gebrek aan juiste zorg en ondersteuning hebben en mensontwaardig aan hun lot worden overgelaten,dat gevallen als dat van Bryan voorkomen in ons land ,dat laten we gebeuren !?
We zouden massaal de straat opmoeten tegen zoveel geweld en misstanden.Want dat zijn het.
In mijn ogen is iedereen die hiervan weet /aan meewerkt, maar de ogen hiervoor sluit mede schuldig.

En hoort iemand nu nog iets over de Bryan's onder ons..?
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 10:44
Marit, als jij Brandon bedoeld:

Brandon heeft een nieuw team van zes deskundigen gekregen die hem een beter leven, los van de muur moeten bezorgen. Dat schrijft staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten in een brief aan de Tweede Kamer. De brief presenteert een plan van aanpak voor complexe cliënten met probleemgedrag.

De staatssecretaris wil, behalve de situatie van de ‘vastgebonden jongen’ verbeteren, ook de zorg aan cliënten met vergelijkbare problematiek monitoren. Uit onderzoek van het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) blijkt dat er circa 40 andere gehandicapten in vergelijkbare omstandigheden als Brandon verkeren. ‘Bij al deze mensen zullen de routes worden verkend die naar een beter leven met meer vrijheid leiden’, aldus de staatssecretaris.

Niet voldoende
De Inspectie voor de Gezondheidszorg gaat de locaties bezoeken waar deze cliënten verblijven. De staatssecretaris heeft bovendien aan de CCE gevraagd om bij deze cliënten ‘de vinger aan de pols te houden’. ‘Een eenmalige bestudering is niet voldoende. Bij heel complexe cliënten is (tijdelijke) terugval altijd mogelijk.’

Preventie
Veldhuijzen van Zanten wil ook een denktank vormen die zich bezig houdt met hoe situaties zonder perspectief kunnen worden verbeterd, met preventie en vroegdiagnostiek. In deze denktank zitten zorgprofessionals, vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties, wetenschappelijke onderzoekers en personen buiten de zorgsector.

Reacties
‘Ik heb veel en uiteenlopende reacties ontvangen van wetenschappers, therapeuten, deskundigen, ervaringsdeskundigen en onderzoekers over hoe om te gaan met complexe zorgvragen’, schrijft de staatssecretaris. De denktank zal deze reacties analyseren en bezien of deze tot verbetering kunnen leiden
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 11:28
Beste Maritte,
Ik geloof dat ik herken wat je bedoelt.
Ook ik ben afhankelijk van zorg, ik kan dus echt niet zonder. De zorg wordt op dit moment met name gedomineerd door de politiek. Ja er wordt goedkoop gescoord. Het is makkelijk bezuinigen op voor zieningen die door niet gehandicapten niet begrepen worden, mensen zien het als een luxe die zij ook wel willen maar te duur vinden. Vaak wordt er ook gedacht dat de noodzakelijke zorg gratis is en leg je het principe van de eigen bijdrage uit dan geloven ze dit niet. Kennen mensen die niets mankeren iemand met een beperking dan gunnen ze die persoon alles en natuurlijk mag dat wat kosten maar de anonime gehandicapte zegt hun niets. Deze vorm van vervreemding zorgt denk ik voor de huidige harde maatregelen.

Daarnaast iets wat zelfs hulpverleners vaak niet kunnen begrijpen: faalt de hulpverlening dan stort je leven in ( het ene is afhankelijk van het andere) en ben je niet altijd in staat om dit zelfstandig op te lossen. Dit maakt het leven "onveilig" zowel voor je gevoel als in de praktijk. We willen ten slotte allemaal gewoon voor ons zelf kunnen zorgen. Het zou moeten betekenen dat de hulpverlening extra zorgvuldig is en rekening houd met deze onzekerheid door b.v. betere info vooraf, tussentijdse info, enz.
Vaak wordt dit vergeten en er worden fouten gemaakt met grote gevolgen. Hierdoor is het soms erg moeilijk te nuanceren en verloopt de communicatie met hulpverleners nog stroever.

Maar op een positieve noot: LEVEN MET EEN BEPERKING IS UITERMATE UITDAGEND! en kan ook veel plezier en bevrediging geven. We zijn gewone mensen en je eigen leven is wat je ervan maakt. Kortzichtigheid is erger dan een fysieke beperking.
Jolanda
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 12:12
Ik kan me volledig aansluiten bij Jolanda.
Ik ben zelf hulpverlener maar daarnaast door een fysieke aandoening ook afhankelijk van zorg. Ik ken dus beide kanten. Door mijn eigen ervaringen en afhankelijkheid van zorg denk ik dat ik als zorgverlener ook een stuk zorgvuldiger ben of zeker probeer te zijn! Mijn ervaring is helaas dat zorgverleners niet altijd goed aanspreekbaar zijn op de dingen die misgaan en dat er veel misverstanden vooral ontstaan vanuit onbegrip. Dat je als persoon met handicap, fysieke-, psychische- of verstandelijke beperking tegen heel erg veel bureaucratie aanloopt is mij ook al jaren een doorn in het oog. Voor mij is dat één van de redenen dat ik mijn hulp aan anderen ben gaan aanbieden, ik ken de weg inmiddels aardig in regeltjesland en gun het anderen om daar gebruik van te maken. Zo hoeft niet iedereen apart het wiel uit te vinden. Dat het allemaal veel simpeler zou kunnen door het er tussenuit halen van logge bureaucratische organisaties, daar ben ik het volkomen mee eens! Ooit was het PGB juist ook zo bedoeld, rechtstreeks de regie in eigen handen. Helaas denkt onze regering daar anders over en wordt het ieder jaar ingewikkelder en onoverzichtelijker!
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 17:25
Hallo Magreth

Ik bedoelde idd Brandon.Maar er zijn meer Brandons onder ons.Deze mensen zie je niet en hoor je niet,hebben geen stem

Mijn vertrouwen in deze staatssecretaris is nog niet groot ...
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 17:57
Dank voor jullie reacties Jolande en Anne

Samen kunnen we idd een verschil maken.Wat ik jammer vind is dat hulp haast nooit vrijblijvende is maar vaak onder het motto van voort wat hoort wat.
En dat terwijl hulpverlenen en hulp ontvangen dezelfde energie is.
Als mensen dat nou een Echt zouden begrijpen en naar zouden handelen dan zou dat voor iedereen helpend zijn

Het probleem in mijn wonen met zorg situatie is, met name de onderbezetting en daardoor de veeeeel te lange(uren!!) wachttijden en dus verlies van een deel eigen regie.Op zich kun je met iedere zorgverelener een weg vinden hoe de hulp ook echt helpend is voor je,als je dat wilt leren.Je moet gewoon minder verwachten
Alleen moeten ze er dan wel zijn :D

Maar wie wil er nog werken voor E10 brutto per uur (uurloon voor een adl assistent bij Fokus,het totaal uurloon = 53 euro)
Pim Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 18:24
Ter informatie,

Situatie van Brandon wordt overgenomen door ASVZ die een andere vorm van begeleiding gaan proberen aan te bieden.
http://www.zie.nl/video/algemeen/Brandon-verhuist-naar-instelling-Sliedrecht/m1gz1anfj7r4
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 18:47
Hallo Pim

Dank je !
Hier nog wat meer info
Zijn situatie hangt ook samen met het vn verdrag voor de rechten van de mensen met een beperking ,dat door Nederland nog niet is geratificeerd

http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/7664/Mensen_als_Brandon_in_feite_rechteloos

ter andere info :
Vicki's view is van start gegaan.
Pim Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 22:21
Beste Maritte,

Bijzonder bedankt voor deze informatie.
Het is echt fijn dat er nu werk gemaakt word van wat mij al jarenlang zwaar viel in de zorg: Het bijna gemakzuchtige gebruik van dwang en repressiemaatregelen tegen 'moeilijke' en 'gevaarlijke' cliënten.

Gloort er toch nog wat hoop voor mensen als deze.
Ik hoop voor Brandon ook dat hij een betere toekomst tegemoet zal gaan, al zullen we dat waarschijnlijk nooit te weten komen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Marcel Geplaatst: vrijdag 25 Maart 2011 18:09
Het is mogelijk betalingen te laten verrichten door SVB. Alleen zorg verlener hebben hier een hekel aan lang op geld wachten. Maar SVB houd wel loonheffingen enz. in. Ik raad je wel met het contract van SVB te nemen om dit een goed en juridische contract is. Er zijn zorg verlener die door hun eigen contracten meer aan hun zelf denken dan aan de zorg zelf er kan bv een jaarlijkse loon of ander ontslag termijnen in staan. Deze zijn vaak te hoog voor de PGB geld wat je ontvangt. Helaas er zit wel een hoop kop zorgen aan een PGB maar wel stand vastigheid.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.