1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB: Zorgverlener wil graag per maand betaald worden (?)

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 19:42
Ik ben met mijn kersverse PGB wat aan het shoppen geweest voor het inkopen van zorg (zoals dat zo deftig heet). Dit ondanks het feit dat iedere bereidwillig persoon met een BSN mij zorg verlenen kan. Zelfs zorgcategorie overstijgend, maar dat terzijde ...

Ik heb nu iemand van een organisatie over de vloer gehad. Het is een BV. Zij factureert echter onder haar eigen naam. Kennelijk doet de organisatie alleen de acquisitie en verschaft haar verder een (werk-) email adres. Ondanks het feit dat ik binnenkort het PGB bedrag op mijn derdenrekening heb en dus zelf uren in kan kopen naar believen, werkt zij met een maandbedrag. Zij wil copieën hebben van de formulieren die naar het zorgkantoor gaan. Voorstel is vervolgens om het (netto) PGB jaarbedrag te delen door 12 en dat per maand op haar rekening te storten. Uiteraard met zorgovereenkomst. Zou gedoe schelen voor haar en voor mij. Als zij ziek is of op vakantie gaat dan gaat de maandbetaling gewoon door, zo zegt zij. Aan de andere kant zal zij bij calamiteiten gewoon extra uren komen zonder dat dat berekend wordt, evenmin als de werktijd voor email en telefoontjes etc. Dit is de werkwijze van het bedrijf, zo zegt zij.

Ik heb er geen goed gevoel over en bel haar binnenkort af. Mijn bedoeling is om met het PGB budget de eigen regie te behouden. Zelf shoppen, zelf kiezen, zelf onderhandelen en zelf het aantal uren afnemen die ik nodig acht. En dat gaat niet bij een constructie zoals hiervoor geschetst.
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 19:59
Heel verstandig van je! Ik zou ook nooit voor een dergelijke constructie kiezen! Het ontneemt je al je bestedingsvrijheid en daar was het PGB nou juist voor bedoeld!
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 20:04
Die dame is zeker niet goed bezig...
Zeer twijfelachtig en het zorgkantoor kan hier wel eens (terecht) moeilijk over doen.

U hoeft enkel de gewerkte uren te betalen met een vooraf afgsproken uurloon.
De zorgverleen(st)er geeft u een factuur met haar uren, u houd zelf ook de uren in een boekhouding bij.
Dit ivm de verantwoording, afhankelijk van het bedrag dat u krijgt, 1 of 2 mal per jaar.
Judith Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 21:06
Charles,

Niet doen.
Heel goed dat je zelf de regie houdt.

Als iemand niet op een arbeidsovereenkomst voor je werkt, hoef je niet te betalen als die persoon ziek is, of met vakantie is, of als jij ziek bent of als jij met vakantie bent.

Gewoon een uurloon voor daadwerkelijk gewerkte uren.
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 21:25
Ook niet onbelangrijk, maak een contract, met alle gegevens van uw zorgverleen(st)er.
Dat bent u verplicht, wellicht dat u het ook al gelezen had.

En verder de uren dat er gewerkt is bijhouden.
Meer is het eigenlijk ook niet. :wink:
Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2011 22:12
Als U denkt, dat deze persoon wel goede hulp verleent kunt U het beste een bedrag per uur per cliëntgebonden contact afspreken inclusief overhead.
Wellicht komt U dan aan een hoger uurloon dan U in gedachten had, maar dan is over en weer duidelijk wat U waarvoor betaalt.
Vaste bedragen per maand, zonder urenspecificatie zouden m.i. verboden moeten worden. Dat dit kan is over en weer gemakkelijk, maar zet de deur open voor oplichting.
Gemma Geplaatst: woensdag 16 Maart 2011 16:56
Hoi ik ben ZZP (eenmanszaak voor belasting)
ik factureer gewoon per maand, per uur achteraf. Gewerkte uren komen op papier x uurtarief wat is overeengekomen en het totaalbedrag wordt betaald. Dit is overzichtelijk en duidelijk voor iedereen. (en volgens mij ook nog een de wettelijke regel van een factuur)

Ik vind het een erg een onduidelijk verhaal, van haar kant.

Goed dat je je gevoel volgt!!
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 09:54
Hartelijk dank voor de reacties allemaal. Ik vind het trouwens geen makkelijke opgave om haar af te bellen. Met de MEE consulente kon en kan ik het namelijk heel goed vinden en die is behoorlijk enthousiast over de zorgverleners organisatie. Heb dus nu 'n beetje het gevoel dat ik de consulente teleur moet stellen.

Waar ik ook spijt van heb als haren op mijn hoofd:

De zorgverlener (de dame in kwestie van die organisatie) wilde graag een afschrift hebben van diverse bescheiden. Aldus heeft de MEE consulente opgestuurd: Het MEE verslag over mijn situatie, het diagnoserapport over mijn (vermeende?) stoornis, complete PGB aanvraagformulier CIZ. En dit alles in cc aan mij. Ik begrijp niet zo goed wat die zorgverlener er mee moet, maar heb de conculente destijds wel toestemming verleend het (via email) te verzenden.

Heb er gister met de consulente over gesproken maar die zegt dat het vrij gebruikelijk is dat zorgverleners daar om vragen.

Ik trek toch, zoals enkele reageerders mij al adviseerden, mijn eigen plan en ga dit niet nog eens doen met de volgende zorgverlener. Ik betaal hem of haar uit mijn PGB, ik vertel wat nodig is en daarmee is wat mij betreft de kous af ...
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 10:21
Ongetwijfeld aardig bedoeld van de MEE, maar op die manier wordt je positie als opdrachtgever-PGB-houder ondergraven.
Dit bureau gedraagt zich evenmin duidelijk als opdrachtnemer. De info behoort van U te komen en nergens anders vandaan!
Het lijkt erop alsof zij de regie nemen over de hulpvraag. Bij een PGB is die rol bij uitstek toegekend aan de PGB-houder.
Pim Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 14:41
Beste Charles,

De waarschijnlijke reden dat er gevraagd werd om achtergrond informatie over uw situatie is vanwege een goede intake die gedaan moet worden.
Dat is noodzakelijk voor een goed functionerende organisatie om snel een duidelijk beeld te krijgen van uw situatie. Zij kunnen dan goed inspelen op uw situatie en u doeltreffend helpen met dat wat u nodig heeft.

U kunt die informatie ook zelf geven. Het is echter verstandig deze informatie te delen zodat eventueel belangrijke informatie die u misschien vergeet te vertellen of moeilijk vind om bespreekbaar te maken wel bekend is bij de zorgverlener. Als het dan van onafhankelijke anderen is die uw situatie beschrijven helpt dat u ook omdat u minder vaak helemaal uw situatie hoeft te vertellen en uit te leggen.

Dat er zorgvuldig omgegaan word met uw gegevens en dat dit daarmee ook onder geheimhouding verplichting valt is zelfs wettelijk beschreven. U loopt daarmee niet het risico dat uw informatie zomaar bij anderen bekend word zonder dat u dat weet.

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat de organisatie welke u werd aangeraden een grote organisatie is welke voornamelijk werkt met Zorg in Natura. Een vorm van zorg inkopen waar u als cliënt alleen de zorg gebruikt, en de administratie en dergelijke door de zorgorganisatie gebeurd. Ook daar krijgt een zorgorganisatie een vaste vergoeding voor per periode.
Het is daarmee met de beste bedoelingen dat er een standaard bedrag word afgesproken. Alleen in uw geval is het niet passend.

Ik wens u veel succes in uw zoektocht naar de juiste hulp.
Ik vind het overigens wel jammer dat er hier direct zo zeer neerbuigend geschreven word over andere hulpverleners waar mensen geen kennis van hebben. Probeer iets voorzichtiger te zijn in uw woordkeuze en bedenk dat voor veel gedrag een heel goede reden is, die vaak ook integer is.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 17:07
Nee hoor, is geen grote organisatie die vrnl ZIN verleent. Op de website zien ze er echter wel groot uit. Het is een vrij jonge club (max 1 jaar) opgericht door een echtpaar. Leiden momenteel in enkele dagen diverse coaches op, landelijk. Wordt inhouse gedaan vrnl door het echtpaar zelf. Die coaches gaan dan werken op franchise basis. Betreft puur coaching oftwel, in CIZ taal: BG-I Dus geen andere vormen van zorg uit andere categoriën.

En van die overdracht tijdens de intake is me duidelijk. Kan ik (deels) inkomen. Maar is het dan nodig om de hele boel digitaal in te sturen? Kan m.i. ook op andere wijzes gedeeld worden (gezamenlijk bekijken onder mondelinge toelichting zonder copiën bijvoorbeeld).

En ik zal nog beter op mijn woordkeuze letten dan ik m.i. al deed ...
Pim Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 23:50
Beste Charles,

Het stuk over neerbuigend schrijven over andere hulpverleners was niet direct richting u bedoeld.
Wat ik weet van de tijd dat ik intakes deed bij grote zorgorganisaties is dat daar normaliter al een flinke hoeveelheid informatie aangeleverd werd door andere organisaties zodat er een goed beeld was voordat de cliënt op gesprek kwam. Zodat de intaker direct de juiste hulp kon aanbieden en de cliënt niet heel uitgebreid zijn levensverhaal moest doen, wat niet altijd als prettig ervaren word.

Maar veel organisaties werken dan ook met flinke wachtlijsten waardoor deze informatie ook opgestuurd kon worden voordat iemand op gesprek kwam.

Tip voor de volgende keer: Vraag naar wat er mee gedaan wordt en welke informatie word opgestuurd. U heeft recht op deze informatie en ze zijn dus verplicht om deze met u te delen. U mag ook ten alle tijde uw eigen dossier inzien. U heeft bovendien het recht om zaken uit het dossier te laten verwijderen of aan te passen als u het daar niet mee eens bent. (Dat moet wel met gegronde redenen). In de psychiatrie zijn er alleen wel instellingen die daar soms een schriftelijke aanvraag voor willen hebben (zowel voor het inzien als het aanpassen).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 10:39
Inmiddels via de mail wat nadere informatie opgevraagd bij de bewuste zorgverlener. Zoals u allen bekend zijn er meerdere smaken (verplichte) zorgovereenkomsten. Het blijkt dat zij werken met het model "Zorgovereenkomst met een zorginstelling" die all over the www te downloaden is. Ik huur dus in feite een professionele dienstverlening in. Zij stellen dat het in dat geval heel gebruikelijk is dat er een maandbedrag wordt afgesproken en ook dat er doorbetaald wordt i.g.v. vakantie of ziekte. Immers, elke werknemer bouwt daar rechten voor op, aldus de zorgverlenersorganisatie. Wettelijk gezien zullen zij volledig in hun recht staan, toch vind ik het voor mij geen gunstige constructie. Nog los van het feit dat ik niet weet of de zorgverlening doorgaat i.g.v. ziekte of vakantie.

Kortom, voor mij nog steeds een nogo en moet ik een dezer dagen gaan melden aan die club ...
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 12:35
Je kan er voor kiezen om gewoon je zorgen uit te spreken en een proefperiode afspreken. Dit kan aantrekkelijk zijn als je nog geen andere hulpverlener gevonden hebt.
Wel is mijn ervaring zowel als hulpverlener als, als zorgvrager; voelt het niet goed dan gaat het niet werken. Er moet werderzijds vertrouwen en begrip zijn. Natuurlijk kan dit in tijd groeien maar als er geen goede basis is, niet doen soms pas je gewoon niet bij elkaar. Dit zegt niets over de kwaliteiten van de hulpverlener maar is een kwestie van persoonlijkheden.
Sucses met je keuzen,
Jolanda
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 13:27
"Zij stellen dat het in dat geval heel gebruikelijk is dat er een maandbedrag wordt afgesproken en ook dat er doorbetaald wordt i.g.v. vakantie of ziekte. Immers, elke werknemer bouwt daar rechten voor op, aldus de zorgverlenersorganisatie."

Al deze werkgeversrisico's kun je verdisconteren in een bruto uurloon per contact, zoals losse nummers altijd duurder zijn dan een abonnement.
Met vaste maandbedragen bij een PGB weet je echter nooit wanneer er een nummer uitkomt!
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 19:41
"Zij stellen dat het in dat geval heel gebruikelijk is dat er een maandbedrag wordt afgesproken en ook dat er doorbetaald wordt i.g.v. vakantie of ziekte. Immers, elke werknemer bouwt daar rechten voor op, aldus de zorgverlenersorganisatie."

Dit is onjuist! Bij een overeenkomst van opdracht (ook die met een organisatie) geldt dat u als budgethouder niet hoeft door te betalen bij ziekte van de zorgverlener. Als de zorgorganisatie de zorgverlener in loondienst heeft, dienen zij deze wel door te betalen bij ziekte, maar dat is hun eigen risico, dat kan niet voor rekening komen van de budgethouder. Daarbij is het absoluut niet gebruikelijk om als zorginstelling een vast maandbedrag af te spreken, zelf heb ik dat in al die jaren dat ik een PGB heb en in al die jaren dat ik andere PGB houders begeleid nog nooit meegemaakt zelfs! Mijn ervaring is dat gewoon de uren achter gefactureerd worden.
H. Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 12:34
M.i. volkomen onjuist. Het inkopen doe je bij de organisatie. De organisatie is in dit geval werkgever, niet de budgethouder. Ziekte, vakantie etc. van de zorgverlener komt allemaal ten laste van de organisatie; daarom ligt het uurtarief ook hoger. Facturatie dient achteraf op basis van het aantal daadwerkelijk geleverde uren plaats te vinden.

Wel een clausule opnemen indien budgethouder afwezig is (bv 24 uur van te voren afzeggen). Indien geen zorg verleend (kan) worden dan geen betaling.
T.a.v. het doorgeven van informatie bestemd voor het Zorgkantoor (verantwoording?) nooit aan beginnen.

Zelf heb ik meegemaakt dat een organisatie inzage in de indicatie en omvang van het budget wilde hebben. Heb dit altijd geweigerd.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 22:01
`Wat betreft inzage in het indicatiebesluit: ik vraag daar de laatste tijd ook regelmatig om, omdat het zorgkantoor (en bij herindicatie het CIZ) nu iedere keer vraagt om begeleidingsplannen. Dan is het verstandig om de informatie uit het indicatiebesluit over te nemen m.b.t. grondslag en op welke gebieden er beperkingen zijn vastgesteld. Soms zet het CIZ ook heel expliciet in het indicatiebesluit waar het PGB voor wordt toegekend en dan is het handig om dat als uitgangspunt te nemen voor het begeleidingsplan. Nu geef ik de budgethouder wel altijd de vrijheid om zelf aan mij door te geven wat er in het indicatiebesluit genoemd staat en hoef ik niet persé inzage in het indicatiebesluit zelf. Ook leg ik altijd uit waarvoor ik deze informatie nodig heb. De budgethouders waar ik voor werk hebben hier nog nooit een probleem mee gehad/van gemaakt. Het gaat hier dan ook niet om nieuwsgierigheid of bemoeienis maar om een gedegen begeleidingsplan te kunnen schrijven t.b.v. de cliënt zelf, zonder begeleidingsplan wordt de verantwoording afgewezen. Papieren van het zorgkantoor hoef ik nooit in te zien, tenzij de budgethouder mij vraagt om te helpen bij de verantwoording.
Aafke Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 23:06
Inderdaad doe je er verstandig aan als afspraken niet helder zijn, of je het niet eens met je PGB-er, er mee te kappen. Gewoon verder zoeken via deze website.

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman.
Geplaatst: vrijdag 25 Maart 2011 22:06
Beste mensen,

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik heb inmiddels de organisatie opgezegd (voorzover daar al sprake van was, pas 2 keren geweest en niets geen papieren e.d.) en hen mijn bezwaren kenbaar gemaakt. De directeur van de organisatie bleef echter volharden dat het heel gebruikelijk is dat ziekte en verlof van de begeleiders ingecalculeerd wordt in het maandbedrag. "Iedereen heeft recht op ziekte- en vakantiedagen" aldus de directie. Ik heb hem vervolgens nogmaals uitgelegd hoe het werkelijk in elkaar steekt en hem duidelijk gemaakt dat ik verder geen gebruik meer maak van hun diensten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.