zoon betaald uit pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 11:28
Goedemorgen, Het afgelopen jaar heb ik mijn 14 jarige zoon elke maand een bedrag uit het pgb van mijn gehandicapte dochter. Hij begeleidt haar elke morgen naar de schoolbus, wij wonen in een flat. Ook helpt hij haar bij de persoonlijke verzorging en houdt hij haar bezig door spelletjes met haar te spelen. Nu is dit bij de verantwoording over 2010 afgekeurd. Komt dit omdat hij te jong is? Het gaat niet om een onredelijk bedrag , € 50 per maand en hij is elke dag zeker een uur met haar bezig. Alvast bedankt voor de reacties. Bianca |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 15:00
Beste Bianca, Officieel volgens de arbowet mogen 14-jarigen lichte werkzaamheden verrichten tegen betaling. http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=35104 http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=34070 Dus feitelijk is het toegestaan dat uw kind betaald word voor deze werkzaamheden. Het enige is dat u bezwaar maakt tegen deze afwijzing en daarmee dit (uiteindelijk) voorlegt aan een rechter, mocht het zorgkantoor bij hun standpunt blijven. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 10:40
Wellicht heeft u voor uw zoon vorig jaar geen overeenkomst met een inwonend familielid of partner afgeloten en dat is wel een voorwaarde om hem te mogen betalen uit het pgb van uw dochter. |
|
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 17:28
Nu is dit bij de verantwoording over 2010 afgekeurd Dat is schrikken. Eerst even uitzoeken waarom ? Vaak gaat het om iets simpels en hoef je alleen maar aan te tonen dat het geld wel degelijk besteed is aan abwz genïdiceerde zorg. |
Star Counseling |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 19:50
Een 14 jarige mag gewoon zorg verlenen, er zijn alleen wel aparte regels voor het max. aantal werkuren in combinatie met schooluren (bij de SVB op te vragen). Zelf huur ik mijn dochter (af en toe) in voor persoonlijke verzorging. Dit doet ze al vanaf haar 13e jaar. Dit is bij de verantwoording nog nooit afgewezen, maar wellicht komt dat doordat ik de verloning regel via opting-in bij de SVB. |
Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 15:58
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het komt omdat mijn zoon zelf ook een (klein) pgb heeft. Kennelijk mogen budgethouders elkaar geen zorg verlenen. Alleen vraag ik me af: wie is de budgethouder? Mijn zoon van 14, of ik? |
|
Mariëtte |
Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 18:52
De maatregel dat een budgethouder niet mag werken voor een andere budgethouder is voorlopig opgeschort. Het is de staatssecretaris duidelijk geworden dat er juist veel goede voorbeelden zijn van budgethouders die voor andere budgethouders werken. Dit bericht dateert van 17-03-2011 |
Star Counseling |
Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 22:58
De budgethouder is degene die een budget toegekend heeft gekregen, in dit geval dus uw 14 jarige zoon. U bent echter als ouder verantwoordelijk, omdat uw zoon minderjarig is. Wat betreft het uitbetalen van uw zoon, dit mag nog steeds gewoon. De eerder ingevoerde regel per 1 januari 2011 dat budgethouders geen andere budgethouders meer mogen inhuren is op 16 februari tijdens een overleg door de staatssecretaris opgeschort. Op 1 april zal er een definitieve uitspraak gedaan worden over deze regel n.a.v. uitgebreid onderzoek naar de consequenties daarvan. Tevens lopen er nog enkele zaken bij de Commissie Gelijke Behandeling (o.a. de mijne) die op 3 en 4 april behandeld zullen worden en waarbij ook de staatssecretaris gehoord wordt over deze regel. Voorlopig mogen budgethouders dus andere budgethouders inhuren. En omdat het bij u om een verantwoording over 2010 gaat is deze regel al helemaal niet van toepassing, omdat hij oorspronkelijk per 1 januari 2011 was ingegaan. Ik zou dus als ik u was bij het zorgkantoor navragen naar het hoe en waarom van de afwijzing en hiertegen in bezwaar gaan. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk