1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wat als de PGB-houder niet kan betalen?

Auteur Bericht
Natalie Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 15:08
Hallo allemaal,

Ik vind het jammer dat er eigenlijk alleen maar forums en websites zijn die de budgethouders helpen en beschermen en niet de zorgverlener. Want wat gebeurt er als je klant (budgethouder dus) onverwachts overlijdt, nog 1,5 maand moet betalen en er geen geld meer blijkt te zijn? Heeft iemand hier ervaring mee, of enig idee waar ik met zo'n probleem terecht kan? Ik krijg namelijk nog een boel geld en dat is er dus niet en ook geen familie om dit te regelen.

groetjes,
Natalie
Gast Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 18:45
Hoi Natalie,

In Nederland geldt de wet dat het moment de nabestaanden de erfenis al dan niet beneficair aanvaarden jij jouw vordering kan indienen. Zij dienen dan voor betaling zorg te dragen. Als jij weet wie de nabestaanden zijn of wie het nalatenschap zal beheren/regelen, dien dan jouw vordering in. Het is voor de nabestaanden vervelend dat hun familielid is overleden, maar dit moet uiteraard niet ten koste van jezelf gaan. Een ieder kan aangeven dat er geen geld meer is. Als zij de erfenis zuiver hebben aanvaard (hetgeen neerkomt op zowel de lusten als de lasten) zij verplicht jouw rekening te betalen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, voor vragen, stel ze gerust.
Ad Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 10:41
Kijk eens op deze blz. van het SVB.
Wellicht heb je hier iets aan en/of meer informatie, er van uitgaande dat de budgethouder je betaalde via het SVB.
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/rechten_en_plichten/welke_wijzigingen_geef_ik_door/wat_te_doen_in_het_geval_van_overlijden/
Succes,
Ad.
Natalie Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 16:02
Bedankt voor jullie suggesties,

Nou is het zo dat de nabestaande van mijn klant haar moeder van 102 is die niks meer kan. de notaris is nu degeen die over de financien gaat (testamentair executeur). Maar helaas heb ik zelf ook inzage in de financien gehad en ik weet dus dat het er niet best voor staat. Ik hoop toch nog op iets van een vergoeding via het zorgkantoor. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 20:17
Ik vermoed, dat het zorgkantoor ook nog geld tegoed heeft. Een PGB houdt op op de dag van overlijden. Dat betekent, dat er vermoedelijk teveel voorschot betaald is, dat terug betaald moet worden.
Langs die kant word je dus niet wijzer.
De 10% regeling is enkele jaren geleden afgeschaft, dus hoe eerder in het jaar een PGB ophoudt, hoe minder reserve.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.