1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Administratie voeren voor slechtzienden

Auteur Bericht
Anke Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 06:49
Kan iemand mij vertellen wie de administratie voeren voor slechtzienden vergoedt? Volgens de gemeente valt dit onder de AWBZ en volgens het zorgkantoor niet! Ik begeleid vanuit de AWBZ een vrouw die slechtziend is en ik moet alle brieven lezen, beantwoorden, mails sturen etc. Dit allemaal in mijn vrije tijd, omdat het onbekend is wie dit vergoedt.
Heleen Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 17:13
De slechtziende mevrouw (of jij namens haar) kan bij het CIZ een indicatie aanvragen voor administratieve begeleiding. AWBZ dus.
Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 21:28
Beste Anke,
Om mijn achtergrond duidelijk te maken, mijn man is aan 1 oog wettelijk blind en met het andere ziet hij nog schimmen. Hij doet onze hele administratie, werkt als maatschappelijkwerker en doet een post doctoraal studie.
Slechtziendheid is geen probleem! Er zijn heel goede hulpmiddelen: scanners, spraakgestuurde computers, spraaksynthesizers en brailleregels. Om deze voorzieningen aangemeten te krijgen moet uw cliënt naar Visio een revalidatiecentrum voor blinden en slechtzienden. www.visio.org
Dit wordt gewoon volledig vergoed er wordt dat niet alleen naar de administratie gekeken maar ook naar mogelijke adl problemen.
Als hulpverlener is het uw taak uw cliënten zo zelfstandig mogelijk te maken. Slechtziendheid is geen reden voor afhankelijkheid er kunnen bijkomende redenen zijn maar ook hiervoor is Visio de aangewezen plaats, zij zijn terzake deskundig.
Mocht het beheren van de financiële administratie om andere reden toch niet mogelijk zijn dan valt dit niet onder het CIZ maar heet het "bewindvoering natuurlijke personen" de vergoeding hiervoor is wettelijk vastgesteld op ongeveer €900.- per jaar. Verder moet dit kan dit alleen via een uitspraak van de rechter, geen juridische uitspraak dan is er op geen enkele basis vergoeding voor dit werk mogelijk.
Jolanda
Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 21:54
Beste Heleen,
Het overnemen van een taak zoals de financiële administratie is geen ondersteunende activiteit. Ondersteunen is het wanneer een cliënt onder jouw begeleiding en met jouw hulp de taak zelf doet. Daar is hier geen sprake van verder is er een voorliggende voorziening mogelijk dus gaat het CIZ een eventuele aanvraag afwijzen.
Jolanda
Heleen Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 19:50
De vraag was een beoordelingsvraag.
De beoordeling of hier ondersteunende begeleiding kan worden toegekend ligt bij het CIZ en is AWBZ.
Hulp bij administratie"" kan"" onderdeel zijn van het totaal aan ondersteunende begeleiding.
Bewindvoering is hier m.i. niet aan de orde.
Geplaatst: maandag 21 Maart 2011 13:51
"Hulp bij" kan inderdaad een optie zijn maar alleen dan wanneer er geen ander alternatief is. In dit geval kanm mw. met de juiste hulpmiddelen zich zelf helpen en is er dus geen ondersteuning nodig. Vergelijk deze situatie eens met b.v. iemand zonder benen. Natuurlijk kan je voor zo iemand de boodschappen doen en alle andere zaken die deze persoon zelf niet kan, maar een rolstoel is dan voor de hand liggend. In het geval van slechtziendheid is dit exact het zelfde. Eerst hulpmiddelen en zo veel mogelijk zelfstandigheid daarna indien nodig ondersteuning. Ga je nu taken overnemen inplaats van doorverwijzen naar de juiste hulp dan schaad je, je cliënt.
Verder is er in de wet een onderdeel dat aangeeft dat er alleen PGB wordt toegekent als er geen voorliggende voorziening is. Dit kan mantelzorg zijn maar ook een hulpmiddel. Dus als de wet hier goed wordt toegepast dan is er geen PGB mogelijk.
En op een persoonlijke noot: als ik weet dat er betere hulpverlening is dan die, die ik kan geven dan verwijs ik mijn cliënten door of begeleid ik ze naar deze hulp.

En over bewindvoering is het heel makkelijk, is iemand om lichamelijke of psychische redenen niet in staat zelf zijn financiën te regelen dan is dit een reden voor bewindvoering. In dit geval kan mw. op dit moment zelf niets aan haar financiëen doen dus...........
Jolanda
Geplaatst: maandag 21 Maart 2011 16:59
Een bewindvoering is voor mensen, die problemen hebben met regie voeren over hun financiën. Deze mevrouw beheert kennelijk wel een PGB en kan naar ik aanneem regie voeren. Door haar handicap kan ze niet lezen/schrijven, hetgeen iets anders is dan regie voeren.
Je kunt iemand ook per notariele akte een volmacht verlenen.
Een bewindvoerder gaat zich ook met het PGB beheer bemoeien. Het is de vraag of mevrouw dat wil.
Overigens: Het salaris van een bewindvoerder behoeft inderdaad instemming van de kantonrechter, maar vervolgens moet het door de onderbewindgestelde betaald worden.
Vroeger werden die kosten in mindering gebracht voordat de AWBZ bijdrage werd vastgesteld. Ik weet niet of dat nog zo is.

Zij kan de administratie uit het vrij-besteedbare bedrag betalen, zijnde 1.5 % van het PGB. Dat is daar oorspronkelijk voor bedoeld.
Daarnaast biedt bijv Humanitas vrijwillig beheer van financiën.
Geplaatst: maandag 21 Maart 2011 22:21
Gelukkig gaat het bij bewindvoering niet om regie maar om het uitvoeren van een specifieke taak. Veel mensen zien bewindvoering als bedreigend omdat het door een rechter wordt uitgesproken. Het voordeel van een bewindvoerder voor cliënt is dat deze 1 keer per jaar verantwoording moet afleggen en dat deze gecontroleerd wordt. Op dit moment hebben wij een cliënt die zelf met de vraag naar bewind bij ons kwam, wij zijn nu in overleg met een bewindvoeringskantoor over hoe dit het beste geregelt kan worden.

Het overnemen van de regie bij b.v. PGB is geregelt in het mentorschap wat een veel bredere bevoegdheid heeft. Dus dat is in dit geval niet aan de orde. Bij bewind verlies je geen zeggenschap over je eigen leven alleen je financiën worden geregelt. Voor meer informatie zie postbus 51.

Over de kosten: afhankelijk van je inkomen is hier bijzondere bijstand voor mogelijk.
Jolanda
Pim Geplaatst: maandag 21 Maart 2011 23:06
Beste Jolanda,

Het rijtje is mentorschap - bewindvoering (door kantonrechter uitgesproken en gecontroleerd) - curatele (door kantonrechter uitgesproken en gecontroleerd).

Mentorschap is uitdrukkelijk GEEN ruimere bevoegdheid. Dat is curatele. Daar heeft een curator (degene die het uitvoert) bevoegdheid over de zorg en de financiën.
Bij bewindvoering is uitsluitend de bevoegdheid en controle over de financiën geregeld.
Bij mentorschap evenals budgetbeheer (feitelijk gelijkwaardig) is er geen enkele bevoegdheid over financiën of beslissingsbevoegdheid inzake de zorg van de mentie (degene die mentorschap ontvangt).
Belangrijk om dat goed uit elkaar te houden.
Voor de rest kan ik mij slechts aansluiten bij het advies hierboven gegeven om verder te informeren bij Visio.
Voor curatele en bewindvoering is geen bijzondere bijstand mogelijk. De curator/ bewindvoerder heeft wel de verplichting te zorgen dat zijn cliënt niet in de problemen komt. Dat wil nog wel eens wringen bij lage inkomens (veel uitzoekwerk voor andere financieringsmogelijkheden).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 22 Maart 2011 19:32
Beste Pim,
We beginnen erg van het onderwerp af te dwalen maar voor zorgvuldigheid m.b.t. de inhoudelijke informatie heb ik een en ander gecontroleerd om te zien of ik mij niet aan het vergissen was.
Hier komt het:
Postbus 51 (www.rijksoverheid.nl) geeft de antwoorden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap

Hier staat:
Ondercuratelestelling (curatele)
• is voor mensen die zowel hun financiële als andere persoonlijke belangen niet meer kunnen behartigen. De maatregel is nodig als iemand de gevolgen van zijn handelen in het geheel niet (meer) overziet;
• is de meest ingrijpende maatregel. Iemand die onder curatele is gesteld, wordt handelingsonbekwaam en mag over vrijwel niets meer zelfstandig beslissen;
• betekent dat een curator wordt benoemd om de betrokkene te vertegenwoordigen;
• beschermt de betrokkene en zijn vermogen.
Onderbewindstelling (bewind)
• is voor mensen die door hun lichamelijke of geestelijke toestand tijdelijk of blijvend niet in staat zijn hun financiële belangen te behartigen;
• betekent dat de betrokkene handelingsbekwaam blijft;
• houdt in dat de betrokkene niet meer zelfstandig mag beslissen over goederen die (geheel of gedeeltelijk) onder bewind staan. Een bewindvoerder wordt benoemd. Hij neemt, zoveel mogelijk in samenspraak met de betrokkene, beslissingen over deze goederen;
• beschermt het vermogen van de betrokkene.
Mentorschap
• is voor mensen die hun persoonlijke belangen (belangen die niet over geld en goederen gaan) niet meer kunnen behartigen;
• betekent dat de betrokkene handelingsbekwaam blijft;
• houdt in dat de betrokkene zelf zijn financiële zaken blijft behartigen of dat door familieleden of de bank laat doen;
• houdt in dat de betrokkene niet meer zelf mag beslissen over verzorging, verpleging en behandeling. Een mentor wordt benoemd. Hij neemt, zoveel mogelijk in samenspraak met de betrokkene, beslissingen hierover;
• beschermt de persoonlijke belangen van betrokkene.

Jaarlijks dient er verantwoording afgelegd te worden aan de rechter. Hij houdt controle omdat de betrokkene zelf hiertoe niet meer in staat is.

Wanner er een bewindvoerder is, is het juist voordelig om de PGB via de bewindvoerder te laten lopen. De verantwoording, in dit geval aan de belastingdienst en het zorgkantoor moet hij dan ook doen. Qua inhoud van de begeleiding, daar gaat de betrokkene zelf over.

Dit is letterlijk gecopiëerd van de website van de overheid.

En als het gaat over bijzondere bijstand voor deze cliënten, wij hebben meerdere cliënten ( uit verschillende gemeenten) die bijstand krijgen om de kosten van bewind uit te kunnen betalen. Dit wordt / is door de bewindvoerder aangevraagd.

Hopelijk heb je hier in de toekomst iets aan,
Jolanda
Pim Geplaatst: woensdag 23 Maart 2011 20:18
Beste Jolanda,

Dank voor de correctie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.