1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB niet helemaal besteed, jaar erna gekort in PGB??

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 15:53
Hallo,
Het bedrijf waar ik een contract had afgesloten heeft mij verteld dat aan het einde van het jaar mijn toegekende PGB helemaal op moet zijn, zo niet dan krijg ik het jaar erna weiniger PGB toegewezen.
Is dit waar, of krijg ik gewoon na het terug storten van mijn overgebleven budget, het jaar erna hetzelfde, of wordt ik idd gekort??

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
groet Diana
Heleen Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 17:09
Als je het ene jaar overhoudt word je niet automatisch het volgende jaar gekort. Wat je ontvangt hangt van de indicatie af. Je kunt alleen gekort worden als je indicatie verandert.
Gast Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2011 17:45
Dank je wel voor je reactie, helaas heb ik me als leek dan veel laten wijsmaken..
Ik vind het nu nog moeilijker om iemand te vertrouwen, ik dacht dat ik bij een bedrijf wel safe zou zijn, helaas...
Ad Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 11:42
Heleen,
Wat je daar stelt is volgens mij niet geheel juist.
Ik heb vorig jaar E 1800,= van mijn budget niet gebruikt en ik heb een "verrekening" van het zorgkantoor gekregen bij mijn maandelijkse toelage in februari j.l. . Ik kreeg dus in die maand het maandelijks bedrag minus de E 1800,= uitbetaald.
M.a.w. wanneer je van het budget in een jaar een gedeelte niet gebruikt, wordt dit "overschot" wel degelijk met het budget voor het nieuwe jaar verrekend. Dit heeft niets met de indicatie te maken maar met het financiele aspect van het budget volgens de wettelijke regels.
Tenzij het zorgkantoor een 'fout" heeft maakt, maar reken daar maar niet op.!!
Vroeg of laat zal de verrekening plaatsvinden....
Ik kan me niet voorstellen dat, indien een budgethouder "zuinig" is met de inkoop van zorg en daardoor geld van zijn budget "overhoud", hij dit in het nieuwejaar voor andere dingen zou kunnen gebruiken dan zorginkoop. Waarvoor is dan de verantwoording bedoeld.? Dit is om een inzicht te verkrijgen over de werkelijke zorgkosten en een controle over de besteedde gelden, waarna eventueel een "verrekening" plaatsvindt.
Dus conclusie: besteed het toegekende budget goed maar maak het wel op want anders kun je wel terugbetalen....
Ad.
Heleen Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 13:46
Inderdaad wordt het bedrag wat iemand het ene jaar overhoudt in het volgende jaar verrekend.
Een voorbeeld: iemand heeft in 2010 een bedrag van 2000 euro toegekend gekregen. Hij houdt daarvan 500 euro over. Die moet hij teruggeven in 2011.

In 2011 wordt evengoed een budget van 2000 euro toegekend.
Hij heeft echter nog 500 euro over en ontvangt dus daadwerkelijk dat jaar een bedrag van 1500 euro.

In 2011 heeft hij dus weer 2000 euro te besteden. Voor het gemak heb ik de 3% koritng die iedereen in 2011 heeft gekregen er niet bijgerekend.
Star Counseling Geplaatst: zondag 20 Maart 2011 23:00
Zoals anderen hier al aangeven: PGB wordt NIET gekort in het volgende jaar, wel wordt het niet gebruikte budget van het voorgaande jaar teruggevorderd. Dit zijn twee verschillende dingen die los van elkaar staan.
Geplaatst: maandag 21 Maart 2011 10:13
Dat was ook mijn vraag, het is voor mij nu in ieder geval duidelijk!!
Bedankt!!!
Aafke Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 23:09
Niet gebruikt PGB-budget wordt inderdaad teruggevorderd. Ik heb mijn PGB-ster, toen ze enkele keren afwezig was, op een gegeven moment niet meer betaald. Dat geld wordt teruggevorderd. Houd goed bij wanneer er wel en niet PGB besteed is, er wordt verantwoording over gevraagd.

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman.
Sjoerd-Jan Geplaatst: vrijdag 22 April 2011 17:07
Die verekening vind die aan het eind van het jaar plaats of ook na de halfjaarlijkse verantwoording ?
Pim Geplaatst: vrijdag 22 April 2011 18:57
Beste Sjoerd Jan,

Het ligt aan de hoogte van uw budget.
Een hoog budget (vanaf 5000 euro op jaarbasis) word per kwartaal of per maand gestort en per half jaar moet dit verantwoord worden.
Een lager budget hoeft slechts eenmaal per jaar verantwoord te worden.
De verrekening bij een hoog budget vind zover mijn informatie strekt ook pas na het einde van het lopende jaar plaats. De tussentijdse verantwoording is voornamelijk als een controle en hulpmiddel bedoeld.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Sjoerd-Jan Geplaatst: zaterdag 23 April 2011 00:22
Hoi Pim. "Voor zover jouw informatie strekt" zeg je. Daar kan ik niet zoveel mee. Ik wil het graag exact weten. GrtS.
Geplaatst: zaterdag 23 April 2011 12:26
"Die verrekening vindt die aan het eind van het jaar plaats of ook na de halfjaarlijkse verantwoording ?

Aan het einde van het jaar, dus voor dit jaar in februari 2012.
Alleen als Uw budget in de loop van het jaar onderbroken wordt of beëindigd
is er eerder een verrekening op basis van het feitelijke aantal dagen, dat U een budget had.
U kunt dus bij vooruitbetalingen in de problemen komen.
Heleen Geplaatst: zaterdag 23 April 2011 12:46
Er kan ook eerder verrekend worden bij een doorlopende indicatie. In het tweede en/of derde kwartaal. Vraag het aan je zorgkantoor wat de betalingen regelt. :D
Geplaatst: vrijdag 25 Januari 2013 13:28
Hoe zit het met de eigen bijdrage wanneer je door omstandigheden je budget niet helemaal opgebruikt?
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 25 Januari 2013 14:56
@AnnekeBakker: je eigen bijdrage wordt achteraf opnieuw berekend n.a.v. het daadwerkelijk besteedde budget (en eventueel gegevens die het CAK aanlevert, wanneer er sprake is van samenloop, dat wil zeggen: als je ook een indicatie hebt voor huishoudelijke zorg via de WMO en daarover een maximale eigen bijdrage betaalt, dan verrekent het Zorgkantoor dat ook weer met elkaar, er mag namelijk niet 2x een maximale eigen bijdrage geïnt worden). Het kan dus zijn dat de uiteindelijke eigen bijdrage lager ligt dan oorspronkelijk begroot is door het Zorgkantoor als je niet je gehele PGB besteed hebt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.