1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Herindicatie PGB afgewezen vanwege AWBZindicatie

Auteur Bericht
Anja Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 13:54
Tijdens de 2 jaar behandeling van mij zoon, ontving ik een PGB voor de weekenden als hij thuis was. Sinds 26 januari 2011 woont mijn zoon onverwacht volledig thuis. Ik heb diezelfde dag een herindicatie voor de PGB aangevraagd omdat de zorg nu 24/7 is.
23 maart 2011 is hij "besproken"in het team van bureau jeugdzorg te Naaldwijk.
De verhoging van de PGB is afgewezen , omdat hij (opnieuw) op een wachtlijst komt te staan van een AWBZ instelling voor verdere behandeling. Dat hij een verdere behandeling nodig heeft is mij duidelijk.
Ik vind het alleen van de gekke, juist hoe duidelijk het is hoe zwaar de zorg voor hem is, er dus GEEN verhoging van PGB voor thuis 24/7 kan komen. Antwoord van BJZ: Het beleid zegt dat zodra iemand op een wachtlijst komt /indicatie krijgt voor een AWBZinstelling er geen PGB afgegeven mag worden......
Maar...de PGB voor de weekenden mag wel door blijven lopen.....
???????????
Wie kan mij hier een verklaring voor geven?
Ik snap hier geen barst van,
Anja
Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 16:13
Als hij op een wachtlijst staat voor een tehuis, moet er ook een ZZP-indicatie zijn.
Deze indicatie kun je omzetten in een PGB, waarbij er niets betaald wordt voor de functies verblijf en behandeling.
Zodra hij geplaatst wordt in een AWBZ instelling kan het PGB worden omgezet in een ZZP-natura. Dat kun je regelen met het zorgkantoor.
Of gaat het bij de wachtlijst om een indicatie op basis van de wet op de jeugdzorg?
In dat geval kun je nog vragen om ambulante begeleiding thuis op basis van de wet op de jeugdzorg. Dat kan niet in de vorm van een PGB.
Pim Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 00:33
Beste Anja,

Het is een van mijn klanten gebeurt dat hun kind niet langer naar de school kon waar hij opzat, en bij speciaal onderwijs geld er nu eenmaal een wachtlijst van maanden (soms anderhalf jaar).
Na overleg met inspectie van onderwijs en bureau jeugdzorg kreeg zij het voor elkaar om een tijdelijk noodbudget te krijgen van PGB tot het moment dat hij naar speciaal onderwijs kon.
Het kostte veel bellen en heel wat overredingskracht.
Misschien dat iemand u kan bijstaan hierin?
Bureau Jeugdzorg heeft een speciaal potje voor bijzondere gevallen waarin dringend veel extra zorg nodig is.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.