1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vraag om advies

Auteur Bericht
Dagnija Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 15:38
Hallo allemaal,

Voordat ik mijn vraag ga stellen wil ik aangeven dat ik de forum mbt belastingen heb doorgelezen maar alsnog niet precies weet wat voor mij van toepassing is.

Ik werk momenteel bij 3 pgb houders op basis van een zorgcontract (van de SVB )met een freelancer met flexibele uren. Ik krijg gewoon bruto uitbetaald. Bij de pgb houder nr 1 werk ik 2 dagen in de week (14 uur), bij de pgb houder nr 2 werk ik 1x per week 6 uur maar soms ook nog een tweede middag. Bij de pgb houder nr 3 werk ik 1x in de 2 weken 4 uurtjes.
Ik heb uitgerekend dat ik dit jaar niet tot 1225 uren kom. Ik wil dit jaar even kijken hoe het gaat en mij niet direkt als zelfstandig ondernemer aanmelden.

Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag wat zijn mijn verplichtingen tegenover hun en of ik de verdiende geld over 2011 volgend jaar in 1x mag opgeven bij de aangifte en ook in 1x alle belastingen over dit bedrag betalen.
Door van de ene naar de andere medewerker doorgeschakeld te zijn kreeg ik te horen dat ik mijn inkomsten bij inkomsten uit overige werkzaamheden mag opgeven en dat is het. Ik heb toch mijn twijfels hierover want een andere medewerker daarvoor zei dat ik mij bij de KVK moet inschrijven.

Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken zodat ik en mijn opdrachtgevers niet in de problemen komen?
Ik heb dus 3 zorgcontracten, krijg bruto uitbetaald, stuur geen facturen maar samen met de opdrachtgevers houden we de gewerkte uren bij. Ik heb geen VAR verklaring. Moet ik die aanvragen?
Wat ik het liefst wil is geen ondernemer worden (dit jaar) alle inkomsten volgend jaar opgeven en dan belastingen betalen. Is dit mogelijk?

Graag lees ik jullie mening.

Dagnija
Heleen Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 23:05
Ja, dat is mogelijk.
Dagnija Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 23:31
Je bevestigd dus degene wat ik van de medewerker van de Belastingdienst hoorde. Volgend jaar geef ik mijn verdiende geld op als inkomsten uit overige werkzaamheden?! Maar ik ben verder bij niemand in de loondienst. En wat ik op de forum vaak terug lees is dat zodra je 3 clienten hebt moet je oppassen want de belastingdienst je als zelfstandig ondernemer kan beschouwen. Of is de regel dat je aan de urennorm moet voldoen om als zelfstandig ondernemer te mogen werken?
En, wat gebeurt als ik in de loop van jaar nog een 4.client erbij krijg? Verandert dan mijn situatie? Of ligt het puur aan het aantal uren?
Matthijs Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 01:08
Je bent correct voorgelicht.

Onafhankelijk van hoeveel cliënten je hebt of hoeveel je werkt, als je niet in loondienst bent en ook geen onderneming drijft, kunnen je inkomsten alleen inkomsten uit overige werkzaamheden zijn.

Die geef je dus volgend jaar (bij de aangifte 2011) ineens op. Je betaalt daarover flink belasting omdat je geen ondernemersaftrek hebt. Je profiteert ook niet van de voordelen die loondienst heeft, dus jouw manier van werken is voor jou feitelijk heel onvoordelig. Ik zou me zeker verdiepen in de mogelijkheid om zo snel mogelijk wel ondernemer te worden. Maar dan moet je inderdaad wel de 1225 uur per jaar vol kunnen maken. Dat hoeven overigens niet allemaal declarabele uren te zijn, alle tijd die jij investeert in je onderneming mag je meetellen.

ZZP Nederland is een goede partij om verder advies in te winnen, en ook Pim v.d. Most, bekend op deze website als MostCare, kan je hierin goed adviseren.

Veel succes!
Pim Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 10:15
Beste Dagnija,

Het komt op mij wat bizar over dat mensen nog steeds het idee lijken te hebben dat er meer smaken zijn dan loondienst en ondernemerschap.

Als u niet ingeschreven staat als ondernemer bij de Kamer van Koophandel bent u AUTOMATISCH in loondienst.
Dat er twee verschillende soorten loondienst zijn is dan iets wat dan in beeld komt.
Als u werkt in de zorg bij particulieren is het namelijk mogelijk om te werken via de Regeling Dienstverlening aan Huis. Dat is een vereenvoudigde loondienstregeling. Hiervoor gelden speciale voorwaarden maar u wordt als het goed is gewoon doorbetaald bij ziekte (eerste zes weken) en vakantie. Lees de voorwaarden van deze regeling dus goed door.

U heeft derhalve een verkeerde overeenkomst afgesloten met de mensen waar u zorg verleent. Freelancer is namelijk een niet officiële term voor ondernemer, zelfstandige of ZZP-er en daarvoor moet u van te voren ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Dat kan niet achteraf, niet met terugwerkende kracht.

Verklaring Arbeids Relatie is een papier waarop u die duidelijkheid kunt geven aan de mensen die u zorg verleent. Het is iets dat u moet aanvragen en dat pas achteraf gecontroleerd word. Als u ondernemer bent dan kunt u, als u verwacht meer dan 3 klanten op jaarbasis te gaan verwerven, en VAR WUO (winst uit onderneming) aanvragen, mits u niet deels in loondienst bent. Als u naast uw onderneming ook in loondienst bent, vraagt u een VAR ROW (Resultaat uit Overige Werkzaamheden). Als u geen onderneming runt dient u VAR Loon aan te vragen. Dit schept duidelijkheid over de af te dragen lasten en de arbeidsverhoudingen.

Omdat u in loondienst bent maar via de Regeling Dienstverlening aan Huis moet u de werkzaamheden opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Uw werkgevers worden namelijk door de belastingdienst gezien als bijzondere vorm van werkgevers, welke onder andere geen loonheffingen en dergelijke hoeven in te houden (maar welke u dan wel achteraf moet betalen, hou daar rekening mee!)
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Dagnija Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 22:00
Ik heb dus het verkeerde arbeidscontract getekend. Wat ik van jullie reacties begrijp moet ik het contract veranderen in een loondienst contract omdat ik geen zelfstandig ondernemer ben. Maar als ik dan voor geen opting -in kies geef ik mijn inkomsten alsnog als inkomsten uit overige werkzaamheden op? En is de inkomstenbelasting dan hoger (zwaarder belast) dan als ik gewoon in loondienst werk?
En hoe zit het met de andere heffingskortingen(algemene heffingskorting, arbeidskorting, combinatiekorting etc), heb ik daar wel recht op als ik alleen inkomsten uit overige werkzaamheden heb?
Zijn er Voor dienstverlening aan huis ook ergens anders zorgcontracten te downloden behalve de SVB bank?

Hartelijk dank voor juliie reacties. Ik zal mij in de loop van dit jaar meer gaan verdiepen in het ondernemerschap. Ik denk dat volgend jaar kom ik zeker tot die 1225 uren.

Graag nog antwoorden op mijn paar vragen en dan ben ik voorzien van hulp. Bedankt nogmaals.

Dagnija
Dagnija Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 22:05
Nog een vraagje:

De zorgcontracten "met een freelancer" van de SVB bank. Voor wie zijn die bestemd?
Marijke Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 11:24
Je werkt gemiddeld 22 uur per week bij de pgb- houders, dat is 1144 uur per jaar. Volgens mij kun je aan de 1225 uur komen, elk uur administratie, reistijd, kennismakingsgesprekken, alles wat met het werk te maken heeft kun je aangeven in tijd, ik heb zelfs het lezen van vakbladen er bij gezet in tijd. En dan lopen die uren aardig op.
Ik zou dus toch nog eens goed kijken of je er echt niet aan kunt komen.

Marijke
Matthijs Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 00:10
Als je je bedrijf halverwege het jaar start, wordt die 1225 uur dan eigenlijk naar rato gerekend? In de belastingaangifte kan je dat niet aangeven, daar staat alleen: hebt u in 2010 ten minste 1225 uur aan uw onderneming besteed? Of iets van gelijke strekking.

Het vreemde vind ik ook dat je bij de aanvraag van een VAR met een heel andere grens te maken krijgt; besteed je meer dan 700 uur per jaar aan je werkzaamheden dan kan je al een VAR-WUO krijgen... Ik heb dat nooit gesnapt.
Pim Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 11:04
Beste Matthijs,

De urencriterium van de belastingdienst is achteraf.
Het is helaas niet naar rato. Maar aangezien dit voornamelijk gaat over het verkrijgen van ondernemersaftrek, startersaftrek en dergelijke, is het wel verstandig om goed na te denken hierover voor men begint.

De VAR verklaring is vooraf aangevraagd en is dus een verwachting. Het is eigenlijk meer een vrijwaring voor de klant dan een geruststelling voor de ondernemer. Met een VAR WUO loop je als ondernemer meer risico. Ik vermoed dat hier van facturabele uren word uitgegaan, waar de uren voor de belastingdienst alle gewerkte uren zijn.

@ Dagnija
Antwoorden op uw vragen probeer ik zo goed mogelijk hieronder te geven:
:?: Ik heb dus het verkeerde arbeidscontract getekend. Wat ik van jullie reacties begrijp moet ik het contract veranderen in een loondienst contract omdat ik geen zelfstandig ondernemer ben.
:!: Correct.
:?: Maar als ik dan voor geen opting -in kies geef ik mijn inkomsten alsnog als inkomsten uit overige werkzaamheden op?
:!: Opting in bedoeld te zeggen dat de belastingen al betaald worden voordat u uw loon krijgt uitgekeerd. U dient nog steeds uw inkomsten als inkomsten uit overige werkzaamheden op te geven.

:?: En is de inkomstenbelasting dan hoger (zwaarder belast) dan als ik gewoon in loondienst werk?
:!: Nee. Wel kan het handig zijn omdat u meerdere werkgevers heeft zelf de loonbelasting te betalen en zo maximaal gebruik te kunnen maken van de kortingen. Loonheffingskorting mag namelijk maar bij een werkgever worden toegepast.

:?: En hoe zit het met de andere heffingskortingen(algemene heffingskorting, arbeidskorting, combinatiekorting etc), heb ik daar wel recht op als ik alleen inkomsten uit overige werkzaamheden heb?
:!: Ja. Daar heeft u recht op. Alleen uw werkgever hoeft dat niet te verwerken en daar zult u dus rekening mee moeten houden, dat u nog geld moet betalen aan de belastingdienst in het nieuwe jaar. Zet dus een deel van uw inkomsten apart.

:?: Zijn er Voor dienstverlening aan huis ook ergens anders zorgcontracten te downloden behalve de SVB bank?
:!: Bij de belangenvereniging voor budgethouders Per Saldo bijvoorbeeld: http://www.pgb.nl

:?: Hartelijk dank voor juliie reacties. Ik zal mij in de loop van dit jaar meer gaan verdiepen in het ondernemerschap. Ik denk dat volgend jaar kom ik zeker tot die 1225 uren.
:!: Het is heel erg belangrijk om u goed voor te bereiden. Jaarlijks starten er rond de 700.000 ondernemers (een flink deel ook in de zorg) maar na 2 jaar is daarvan al weer 50% gestopt wegens tegenvallende inkomsten/ slechte voorbereiding/ veel te groot optimisme/ weinig ondernemersvaardigheden.
Een ondernemerscoach kan u helpen om van uw onderneming een succes te maken. Het helpt daarbij heel erg als u een ondernemingsplan maakt (wel veel werk, maar dat zeker waard) en grondig marktonderzoek doet (ook veel werk, maar dat betaald zich zeker grondig uit).

:?: De zorgcontracten "met een freelancer" van de SVB bank. Voor wie zijn die bestemd?
:!: Zoals eerder reeds gezegd is de term freelancer een ander woord voor zelfstandig ondernemer.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.