1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

reiskosten

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 23:16
Hallo,

ik werk bij een PGB houder met een N.A.H
Ik werk hier als begeleider.
Af en toe ga ik met deze persoon een middagje uit met mijn eigen auto, mijn vraag is hoeveel km geld ik moet vragen?
Het is dus geen tarief voor woon/werk verkeer.

Wie kan mij hierin adviseren?

B.V.D

Grada.
Matthijs Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 01:02
Ik reken zelf 19 cent per kilometer voor al mijn ritten die ik voor cliënten maak. Het is niet heel ongebruikelijk om voor ritten met cliënten een iets hogere vergoeding te rekenen vanwege het risico.

19 cent per kilometer is volgens mij niet helemaal dekkend, maar ik heb de moeite nooit genomen om dat precies uit te rekenen. Ik vind het gewoon wel prima zo.

Houd er rekening mee dat wanneer je meer dan die 19 cent vraagt, je over het hogere deel van de vergoeding wel inkomstenbelasting moet betalen.
Pim Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 10:32
Beste Grada,

Het ligt er helemaal aan hoe oud uw auto is, wat het kilometerverbruik is, welke benzine er gebruikt wordt, hoeveel kilometers u rijdt en hoeveel onderhoudskosten u heeft.
Als u een wat oudere auto heeft (tussen de 5 en 17 jaar) en een verbruik van 1 op 15 of minder van euro 95 en niet meer dan 20.000 kilometer op jaarbasis rijd is het heel waarschijnlijk dat u niet uit zult komen met de huidige benzineprijzen.
Als u echter een auto heeft welke op LPG rijdt en een verbruik heeft van 1 op 20 of beter en een kilometrage boven de 15000 op jaarbasis dan is 15 cent per kilometer voldoende.
Ik zelf reken 30 cent per kilometer en kom daar, na berekening en aftrekken van privé kilometers, net mee uit. Mijn auto is echter een die op euro 95 rijd en veel kilometers maakt maar ook 1 op 10 rijdt. Ik hoop daar over een poosje een LPG tank in te zetten (scheelt vanwege een pomp in mijn buurt die 16 eurocent de liter korting geeft op LPG een euro per liter in vergelijking met Euro 95).

Nederland is daarbij wel met stip koploper wat betreft hoge prijzen. Ik heb mensen in de Verenigde Staten gesproken die 35% van onze prijzen betalen, weliswaar voor 87 octaan benzine (iets minder goed voor de motor), maar het prijsverschil is echt enorm. In Venezuela is de prijs van een liter 87 octaan benzine overigens slechts 6 cent per liter (word door overheid gesubsidieerd).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 10:46
De andere kant van de medaille is, dat de budgethouder deze kosten niet ten laste van het budget kan brengen.
David Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 14:27
als ik goed ben ingelicht, moet je ook controleren of je auto/inzittenden verzekering geldig is voor passagiers die je beroepshalve vervoert.
Matthijs Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 00:54
Niet ten laste van het budget? Mij is altijd verteld dat reiskosten gewoon onkosten voor de begeleiding zijn, en dus uit het budget te vergoeden. Klinkt ook wel zo logisch.
Annet Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 22:57
Dat verschilt. Ik weet dat één cliënt van mij het wel krijgt. Een ander niet. Beide hebben een PGB begeleiding. De cliënt die het wel krijgt zit in een rolstoel. Misschien dat dit een indicatie is voor vergoeding reiskosten?

Als je cliënten vervoert moet je ZEKER een goede inzittendenverzekering hebben. Je mag er toch niet aan denken als je een ongeluk krijgt en je cliënt raakt (ernstig) gewond.

M.vr.gr. Annet
Pim Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 10:59
Beste Matthijs,

Het is zeker zo dat reiskosten horen bij de directe kosten verbonden aan werk dat er gedaan word.
Echter blijkt dat mensen die niet geïndiceerd zijn voor vervoer ook reiskosten bijna altijd krijgen afgewezen en dus zelf moeten betalen.
Een manier is om de reiskosten te verwerken in het tarief.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 13:08
"Een manier is om de reiskosten te verwerken in het tarief"
Waarna U de kosten, gemaakt om Uw werk te doen, voor Uw belasting kunt aftrekken.
Pim Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 17:33
Geachte mevrouw Wehkamp,

Ja, het is waar dat de belastingdienst daar niet drie maal belasting over wil ontvangen inderdaad (benzine, onderhoudskosten, aanschaf, allemaal belast, inkomen is ook belast, de reiskosten zouden dan nogmaals belast worden).
Dat betekent echter niet dat dit een reden is dat het positief of goedkoper is.
Er word slechts niet een derde keer belasting over geheven.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: zondag 03 April 2011 22:56
Dank voor deze nuttige informatie dan. Ik ga kijken hoe ik de reiskosten zo in mijn tariefsysteem kan verwerken zodat de budgethouder die sowieso niet uit eigen zak hoeft te betalen.

Toch blijf ik het wel apart vinden, zowel dat die reiskosten tbv de begeleiding niet vanuit het budget voor begeleiding betaald mogen worden als dat ik reiskosten altijd apart vermeld en er nog nooit een cliënt van mij ook maar een cent uit eigen zak heeft moeten betalen.
Margriet Geplaatst: maandag 04 April 2011 09:01
Reiskosten kunnen uit het budget betaald worden als de client een indicatie heeft voor dagbesteding met vervoer,en alleen indivuduele begeleiding is er geen vervoer geindiceerd.
Margriet.
Wendy Geplaatst: vrijdag 24 Juni 2011 11:07
Kan ik hieruit opmaken dat als je 19 cent per km ontvangt, je dit niet op hoeft te geven bij de belastingaangifte?
Ik ontvang namelijk 19 ct per kilometer, maar weet niet of ik dit moet opgeven bij de belasting.
Hoe kan ik dit het beste verwerken in een factuur?
Pim Geplaatst: vrijdag 24 Juni 2011 14:14
Beste Wendy,

Opgeven moet u de reiskosten wel, maar u hoeft er geen belasting over te betalen dus dit gaat voor een ondernemer af van de belastbare winst.
Het deel boven de 19 cent is wel belastbaar. Met de huidige benzineprijzen is het verstandig goed door te rekenen of u wel uitkomt met 19 cent per kilometer.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 18 Augustus 2011 21:04
op de site van de anwb kun je bij "auto" onder "dagelijks rijden" de autokosten per kilometer terugvinden.
Ik vond en vind dat de werkelijke kosten de enige juiste zijn, als een klant mij vraagt om voor minder te rijden vraagt hij/zij mij eigenlijk om uit eigen zak bij te dragen aan het vervoer.
Zodra mijn verzekeraar en mijn pomphouder mij onder hún kostprijs gaan verkopen ben ik de eerste die dit voordeel door zal geven aan de klant.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.