1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

afwijzing CIZ; geen awbz zorg

Auteur Bericht
Frank Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 14:31
Voor twee kinderen die we begeleiden hebben we een afwijzing gekregen met als reden: geen AWBZ zorg. Bij informeren wordt de toelichting gegeven dat er in de KvK beschrijving van mijn bedrijf deze begeleiding niet genoemd wordt en dat ze deze persoonlijke begeleiding niet op onze site terugvinden (we hebben een buitensportbedrif waar we veel methodisch werken met kinderen met gedragsproblemen). We zijn erkend zorgbedrijf van Bijzonder Jeugdwerk Brabant en begeleiden ook jongeren in crisis situaties. deze wonen voor korrte of langere tijd bij ons op het bedrijf. We hebben 4 HBO geschoolde mensen in dienst (ergotherapeut, HBO-J, HBO CMV en Communicatie). voor diverse andere kinderen is de besteding van hun budet binnen ons bedrijf goedgekeurd en de ouders (en kinderen) zijn erg tevreden over de zorg die we bieden. er worden meetbare resultaten behaald. Ze willen begeleiding door ons graag voortzetten. Hoe kan ik dit bezwaarschrift het beste inkleden? is er meer bekend over de reden zoals hierboven genoemd en wat kan ik doen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen?
Pim Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 10:56
Beste Frank,

Het zorgkantoor heeft waarschijnlijk een zeer intensieve controle uitgevoerd bij deze cliënten en heeft geconstateerd dat uw KvK inschrijving niet klopt bij de door u opgegeven vorm van zorg verlenen.
Zaak dus dat u dit controleert en alsnog corrigeert. Het is noodzakelijk dat u al uw activiteiten van uw onderneming correct weer heeft gegeven in uw KvK inschrijving.
Ook moet er inderdaad melding gemaakt worden op uw website welke diensten u aanbied. Dat is terecht dat een zorgkantoor daar over valt. Elke zichzelf respecterende onderneming zorgt ervoor dat alle aangeboden diensten ook daadwerkelijk zijn terug te vinden op hun (digitale) visitekaartje. Dat is althans van toepassing voor ondernemingen die actief inzetten op het verwerven van meer klanten.

Logisch dus dat uw verhaal veel verwarring heeft opgeroepen en derhalve tot afwijzing heeft geleid.

Zaak dat u duidelijk uitlegt wat u heeft gedaan met deze kinderen en aan de hand van bijvoorbeeld een begeleidingsplan, getekend en wel hard kunt maken dat u doelgericht bezig bent geweest.
Een begeleidingsplan heeft een reeks werkbare en haalbare korte en middellange termijn doelen waaraan gewerkt word.

Leg ook uit welke effecten u concreet heeft weten te bereiken middels uw begeleiding, dat kan op sociaal gebied, leren omgaan met frustratie en verlies, voorkomen van isolement tot het leren omgaan met regels en grenzen.
Mocht u verdere informatie willen of meer hulp, neem dan gerust contact op.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 13:03
U haalt twee zaken door elkaar:
Het CIZ-BJZ bepaalt of er een aanspraak op zorg is.
Het zorgkantoor controleert de uitgaven.

Kennelijk is het zorgkantoor van mening, dat U geen AWBZ-zorg verleent en keurt daarom de besteding af. Dat laat de zorgaanspraak van Uw cliënt onverlet.
U kunt daartegen geen bezwaar maken, maar alleen Uw cliënt.
Ik raad Uw cliënt aan bezwaar te maken, aangezien die anders geld moet terugbetalen, wat kennelijk is uitgegeven.

Bij een PGB heeft U alleen een rechtsverhouding met Uw cliënt.
Frank Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 23:16
bedankt voor je reactie; daar gaan we zeker al werk van maken

groet,

Frank
Frank Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 23:19
dat is me helemaal duidelijk. we willen echter onze budgethouders ondersteunen bij het schrijven van een goed bezwaarschrift.

Bedankt voor het reageren,

Frank

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.