1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bewindvoering & PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 05 April 2011 17:36
Hallo, ik heb een vraag. Mijn moeder staat bij mij onder bewind. Zij krijgt PGB mag zij mij daar ook mee inhuren? Ik beheer sowieso haar financieën en neem geen geld hiervoor aan. Ik vraag mij nu af of ik voor begeleiding en haar huishoudelijke werkzaamheden mag uitvoeren.
Heleen Geplaatst: dinsdag 05 April 2011 20:57
Ja dat mag.
Pim Geplaatst: dinsdag 05 April 2011 21:21
Beste Astrid,

Het is niet toegestaan tenzij met toestemming van de kantonrechter om financieel belang op te bouwen bij uw onder bewind gestelde.
Het verzorgen van huishoudelijke taken of andersoortige vormen van zorgverlening betekent dat u een financieel belang opbouwt bij uw cliënt.
U zult hier vooraf schriftelijke toestemming voor moeten krijgen van de kantonrechter om dit te mogen doen.
Ik vermoed echter dat deze niet zal worden verleent.

Het maakt daarbij niet uit dat u voor uzelf geen kleine vergoeding toebedeeld (iets van 67 euro per maand maximaal, al sinds 2004, voor heel grote bewindvoerders aanzienlijk meer).
Als het goed is heeft u bij het aangaan van de bewindvoering ook papieren gekregen waarin duidelijk uw plichten staan en uw rechten. Informatie over aangaan van financieel belang bij uw onderbewindgestelde staat hierin ook genoemd.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
C.R. (Sjas) Geplaatst: woensdag 06 April 2011 10:07
Jouw moeder mag je altijd inhuren via het PGB, je kunt voor haar gaan werken uiteraard waarbij ze je betaalt uit het PGB budget.
Maar het staat echter los van de prive bewindvoering die je voor haar doet.
Het zijn 2 verschillende vormen van hulpverlening en het komt uit een ander potje. :lol:
JF Geplaatst: donderdag 07 April 2011 14:17
Mijn advies is: kies voor een van beide taken. Of je bent en blijft bewindvoerder, of je gaat betaalde hulp geven aan je moeder. Je neemt wel heel veel op je schouders. Kun je het ook "delen" met anderen? Veel sterkte en succes! Janneke
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 22:54
Je moeder mag je zeker wel inhuren voor het pgb. Alleen moet je er wel op letten voor welke zorg ze de indicatie heeft gekregen.
groet sas
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 12:22
Als je bewindvoerder bent EN je zelf uitbetaalt uit het pgb dan is er sprake van belangenverstrengeling. Dit is zowel binnen pgb als bij bewindvoering verboden!
Wees wijs en vertrouw in dit geval alleen op informatie verkregen bij de bron: het zorgkantoor of het kantoor van de kantonrechter.
Een fraudeveroordeling kan je ook krijgen als je van goede wil bent en niet over de juiste informatie beschikte, dit kost je het bruto terugbetalen van het pgb geld, een boete en een strafblad.
Jolanda
Pim Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 22:15
Vermoedelijk leven veel mensen in de veronderstelling dat het altijd mag dat een familielid ingehuurd word als zorgverlener, ook bij bewindvoering.
Als u op de hoogte bent van de regelgeving met betrekking tot bewindvoering en curatele (wat u overigens eenvoudig kunt nazoeken op rechtspraak.nl) dan weet u ook dat dit aan speciale voorwaarden is verbonden.

Omdat u niet en de portemonnee van iemand mag beheren en in deze afhankelijke situatie ook nog eens geld aan iemand mag verdienen, is toestemming noodzakelijk van de kantonrechter voorgaand aan het aangaan van de overeenkomst.
Als u deze niet krijgt, wat ik vermoed, dan heeft u daarmee geen mogelijkheid om zorg te verlenen waarvoor u betaald krijgt aan de persoon.

Het lijkt mij zeker gezien de afhankelijkheidsrelatie belangrijk om zo zuiver mogelijk te werk te gaan. Dus als u zorg wilt verlenen kunt u dat of onbetaald doen, of zult u op zoek moeten naar iemand anders die het beheer van de financiën in het kader van de bewindvoering op zich neemt.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mw. Geplaatst: donderdag 21 April 2011 01:31
Beste allemaal,

Volgens mij wil meneer Most graag zelf de zorg verlenen. Hij is echt abuis. Je mag EN bewindvoerder zijn EN zorg verlenen, je moet netjes kontrakten maken. Je legt verantwoording af aan het zorgkantoor voor het PGB en niet aan de kantonrechter. Je moet namelijk goede zorg inhuren en daar heeft de kantonrechter niets mee te maken.
Geplaatst: donderdag 21 April 2011 08:41
Allereerst nergens zie ik in dit topic Pim om werk vragen dus snap ik deze reactie niet.
Verder een bewindvoerder is een onafhankelijke "controleur", als je jezelf binnen pgb uitbetaalt ben je niet meer onafhankelijk zoals de wetgever eist dus mag het niet.
Daarnaast bepaald de nieuwe regelgeving rondom pgb dat de budgetbeheerder geen zorgverlener mag zijn, dit in het kader van de nieuwe regels i.v.m. fraudebestrijding. Deze zijn veelvuldig besproken op dit forum.
Jolanda
Geplaatst: donderdag 21 April 2011 11:26
"Daarnaast bepaalt de nieuwe regelgeving rondom pgb dat de budgetbeheerder geen zorgverlener mag zijn, dit in het kader van de nieuwe regels i.v.m. fraudebestrijding."

Waar staat dit?

Ik ken alleen de regel, dat PGb-gelden alleen nog overgemaakt worden aan de PGb-houder zelf. Alleen als het om ouders van minderjarige kinderen gaat of om curatele-bewindvoering mag naar diens rekening worden overgemaakt.
In de praktijk is dit ongebruikelijk, omdat een bewindvoerder een rekening moet aanhouden op naam van de onderbewindgestelde, terwijl de bewindvoerder in principe alleen bevoegd is over de rekening te beschikken.
Dat is maar goed ook, omdat het anders niet duidelijk is wat van de bewindvoerder en wat van de onderbewindgestelde is.

M.a.w.: Het zorgkantoor mag niet rechtstreeks PGB-geld overmaken naar een zorgverlener, die geen bewindvoerder, curator of ouder van een minderjarige is.
Het lijkt mij voor de goede verhoudingen met de onderbewindgestelde en diens familie zaak je er als bewindvoerder van te opvertuigen, dat die naar hun oordeel bezig is in het belang van de onderbewindgestelde.
Zo niet dan kunnen die klagen over de bewindvoerder bij de kantonrechter en zal de bewindvoerder moeten aantonen louter en alleen in het belang van de onderbewindgestelde te hebben gehandeld. ( Latent spelen toekomstige erfeniskwesties een rol)

Kennelijk is hier verwarring over. Wellicht kunnen de kantonrechters hierover meer duidelijkheid verschaffen. In de richtlijnen voor bewindvoerders is hier niets over te vinden.
Richtlijnen voor mentorschap heb ik helemaal niet gezien.
Margriet Geplaatst: woensdag 25 Mei 2011 13:33
Ik ben mentor en mijn client heeft mijn partner gevraagd PGB zorg te verlenen. Mijn client tekent zelf het zorgcontract. Nu wil de bewindvoerder ( een externe partij)niet uit betalen ivm belangenverstrengeling. Dit is dus niet terecht? Margriet.
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 21:41
Beste Margriet, dit is heel vervelend voor je. Maar financiële verplichtingen die iemand aangaat terwijl hij onder bewind is gesteld kunnen door de bewindvoerder terug gedraaid worden. De enige mogelijkheid die ik nu nog voor je zie is het maken van een afspraak met de bewindvoerder. In dit gesprek kan je uitleggen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld met de belangen van je cliënt voorop. Verder kan je uitleggen waarom dit in het belang van je cliënt was en je handel wijze toelichten, wel moet je er rekening mee houden dat je de privacie van je cliënt moet blijven beschermen.Bij bewindvoering, mentorschap en zorg in de brede zin is belangenverstrengeling altijd een taboe je cliënt is van je afhankelijk dus horen je motieven boven eventuele verdenking te staan.
Mocht je een bedrijfsrechtsbijstand hebben dan is het nu tijd om deze op de hoogte te brengen.
Jolanda
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 23:47
Betrokkene kan dit meningsverschil zelf voorleggen aan de kantonrechter ter beoordeling.
Geplaatst: vrijdag 27 Mei 2011 15:01
Natuurlijk kan je naar de kantonrechter maar dit is niet gratis en dus is dit jammer van het geld als je er ook in goed overleg uit kan komen.
Een redelijk gesprek levert over het algemeen het meeste op, zeker omdat de bewindvoerder en de mentor ook hierna nog moeten samenwerken.
Jolanda
Geplaatst: zondag 29 Mei 2011 13:28
Voor zover mijn info rijkt, is dit gratis.
Het aanvragen van een OBS kost geld. De onderbewindgestelde kan een geschil met de bewindvoerder aan de kantonrechter gratis voorleggen.
De bewindvoerder kan dit overigens ook zelf doen.
Geplaatst: zondag 29 Mei 2011 22:46
Ik denk dat je over mijn inhoudelijk punt heen hebt gelezen, dus voor alle duidelijkheid. In geval van een ( willekeurig welk) conflict is het verstandig om eerst rustig rond de tafel te gaan zitten en naar elkaars argumenten te luisteren voor de zaak escaleerd. Hoe meer proffesionals hierbij betrokken worden hoe meer het gaat kosten. De tijd van de rechter moet in deze gewoon betaald worden al is het maar uit de algemene middelen ( onze belasting dus) als je dit kan vermijden dan is dat dus mooi. Kom je er des ondanks niet uit dan kan je altijd nog verdere stappen nemen.
Jolanda
Geplaatst: maandag 30 Mei 2011 10:30
Natuurlijk moet je eerst proberen er samen uit te komen.

In dit geval heb ik de indruk, dat er buiten de bewindvoerder om gewerkt is en die zal daar niet blij mee zijn. Bij bewindvoering zijn overeenkomsten tussen onderbewindgestelde en derden rechtsgeldig.
Wanneer betrokkenen evenwel van de bewindvoering op de hoogte waren kan de bewindvoerder de overeenkomst door de kantonrechter nietig laten verklaren.
Dit in tegenstelling met curatele, waarbij een overeenkomst buiten de curator om van rechtswege nietig is.

Wanneer zij er onderling niet uitkomen is de kantonrechter bij uitstek degene, die per situatie uitmaakt of er sprake is van belangenverstrengeling.
Hopelijk is de bewindvoerder bereid, na over zijn boosheid heen te zijn, om deze situatie aan de kantonrechter voor te leggen.
Dat moet overigens altijd als de bewindvoerder een onderbewindgestelde zelf tot mogelijke schulden wil verbinden. Laat hij dat na dan wordt hij zelf aansprakelijk voor de schulden.
Jaren geleden heb ik als ouder van mijn toen minderjarig kind de kantonrechter gevraagd of ik namens mijn zoon arbeidsovereenkomsten mag aangaan.
De zaak is niet behandeld en ik kreeg telefonisch de boodschap, dat ik sowieso aansprakelijk ben voor die overeenkomsten!
Geplaatst: maandag 22 Augustus 2011 12:05
Beste Pim,

Na het bericht over het bewindvoerderschap in combinatie met zorg via PGB te lezen heb ik een advocate ingeschakeld om te laten uitzoeken of het ook daadwerkelijk zo is. De informatie over PGB contracten in combinatie met bewindvoering is nl niet helder. Als je bijvoorbeeld op de PGB pagina van CVZ kijkt
( http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/pgb/pgb.html ), dan lees je het volgende:

Inhouding en afdracht loonbelasting en sociale premies
De budgethouder is doorgaans niet inhoudingsplichtig als de zorgverlener:

een instelling, freelancer, partner, inwonend familielid, bewindvoerder of curator is; of maximaal 3 dagen per week zorg verleent.

Maw het wordt als normaal gezien dat een bewindvoerder of curator ook zorg verleent. Dus dat stemde al tot nadenken. Welnu onze advocate heeft eerst gezocht naar jurisprudentie en deze niet gevonden. Vervolgens heeft ze gebeld met het bewind afdeling in de rechtbank en daar was men verbaasd over de vraag. Het is nl bekend dat bewindvoerders vaak ook zorg leveren en men zag het bij een goede, tranprarante verantwoording naar alle instanties als geen probleem.

Het advies was goed blijven verantwoorden en zorgen dat de rechtbank inzage heeft in de indicatie en zorgcontracten. Zolang alles conform de PGBregeling is, is er geen probleem. Dit is de informatie die wij gekregen hebben, dus hopelijk maakt het alles wat duidelijker. Het zou nl vreemd zijn als je bijv tot het 18de levensjaar van je kind wel mag zorgen voor zijn of haar financieen en ook PGB zorgende mag zijn en erna ineens niet meer. Het zou mensen in een onmogelijke spagaat zetten. En ook niet stroken met de huidige regels vh PGB.

Verder zag ik iemand de opmerking maken dat je alles zou moeten terugbetalen, etc, dat is ook geen logische conclusie, want het salaris is eerlijk en volledig conform de regels verdiend. Je hebt de diensten geleverd en er is belasting over betaald, dus aan wie zou je het dan moeten terugbetalen? Het PGB is namelijk geen inkomen van je kind of ander familie lid. Het is in principe geleend geld, want dat wat je niet uitgeeft aan zorg moet gewoon terug betaald aan het zorgkantoor.

Met vriendelijke groet, Pascalle

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.