1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

WAARSCHUWING: Maximaal uurtarief vanaf jan.2011.

Auteur Bericht
Gerard Geplaatst: dinsdag 12 April 2011 20:45
Sinds januarie van dit jaar is er een maximaal uurtarief vast gesteld voor PGB begeleiding.Dit is op 62 uro vastgesteld en zal ook intensief door het zorgkantoor worden gecontroleerd.
Nu heb ik een zoon die zijn begeleiding krijgt van een coach via een bemiddelingsburo Berkel-B uit Lochem.Dit buro verleend zorg via het aanbieden van z.g. modules.Dit zijn pakketen met een vast tarief en een maximaal aantal te besteden uren.Bij de module die mijn zoon heeft komt dit overéén met een uurtarief van85 euro.
Heb met het zorgkantoor hierover kontakt gehad en die zullen dit bij de verantwoording van het PGB van mijn zoon niet accepteren.
Nu heb ik de keuze of een andere coach zoeken (want ik kan haar niet direct inhuren omdat ze een concurentiebeding heeft moeten tekenen bij Berkel-B)
of de kans lopen dat het zorgkantoor de verantwoording niet accepteerd.
Deze kans is erg reëel omdat ze streng hier op toe gaan zien en dat zou betekenen dat er een deel terugbetaald moet gaan worden door ons.

Ik weet niet of alle bemiddelingsburo's op deze manier maar als budgethouder ben je zelf verantwoordelijk hiervoor om dit in de gaten houden.
Dus mensen kijk je contract met je bemiddelings buro goed na om te voorkomen dat je later in de problemen komt !
Pim Geplaatst: dinsdag 12 April 2011 23:52
Beste Gerard,

Het is inderdaad terecht wat u heeft gemerkt. Het is niet langer toegestaan deze tarieven te betalen. Een combinatietarief als deze word niet langer geaccepteerd en derhalve zal uw zorgverlener of met het tarief omlaag moeten, of u op zoek naar een andere hulpverlener, of het tarief boven de 62 euro uit eigen portemonnee bij moeten leggen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gerard Geplaatst: woensdag 13 April 2011 13:53
Hallo Pim,

Bedankt voor je snelle en heldere reactie.
Volgens de stichting die de verantwoording en administratie doet voor ons is Berkel-B genegen om de uren niet te vermelden.Zodat er ook geen uurtarief uit komt rollen.
Zou dat ook nog een optie zijn?

Groet
Gerard
Pim Geplaatst: woensdag 13 April 2011 15:52
Beste Gerard,

Ik zou het voor de zekerheid navragen bij het zorgkantoor, maar ik vermoed dat een factuur waarop geen uren vermeld staan en wel als zorg word gefactureerd niet geaccepteerd zal worden door het zorgkantoor. Ook de belastingdienst stelt specifieke eisen aan een factuur van de ondernemer.
Ik persoonlijk zou de gok niet wagen. Er zijn bovendien veel zorgverleners die hoge kwaliteit kunnen bieden. Mocht u moeite hebben die te vinden, kan ik daar eventueel met u meedenken. Neemt u dan even contact op via de e-mail.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gerard Geplaatst: woensdag 13 April 2011 16:56
Hallo Pim,

Jammer genoeg is overschakelen op een andere coach voor mijn zoon op dit moment geen optie.Hij zit in een hele zware fase in zijn leven en heeft een vertrouwensband met zijn coach op gebouwd.
Helaas mag zijn coach die ook als ZZp-er werkt niet direct ingehuurd worden wegens het concurentiebeding wat zij heeft getekend bij Berkel-B.
Ik wacht nog op een reactie van de directie van Berkel-B .Hopelijk komen zij nog met een passende oplossing!
Inieder geval bedankt voor het meedenken.
Hopelijk zijn andere clienten van Berkel-B op de hoogte van dit probleem anders lopen ze een grote kans dat ze geld moeten terug betalen aan het zorgkantoor.
Geplaatst: woensdag 13 April 2011 21:16
Een vast bedrag per maand afspreken mag (nog).
Zorgkantoren zijn evenwel niet gek, daar juist hierdoor fraude in de hand gewerkt wordt. Cliënten krijgen hierdoor weinig zorg tegen (te) hoge kosten.
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 19:40
Uurtarief € 62.

Dit zal altijd verantwoord moeten worden aan het zorgkantoor bij een intensieve controle middels een factuur metdaarop vermeld het aantal gewerkte zorguren/begeleidingsuren van de zorgverlener op datum!
Alleen zorgverleners door de NZA geaccordeerde tarieven mogen met een hoger tarief werken dan € 62. Het gaat meestal hier om psychologen, orthopedagogen of kinderpsychiaters.

Harm Nieman
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 21:25
Er zijn meerdere instellingen en stichtingen die een bepaald uurtarief vragen die boven het maximum tarief van € 62,00 uitkomen.
Doordat er veel bemiddeld wordt (door deze bedrijven) voor ouders van budgethouders, zijn velen niet op de hoogte en komen ze straks echt van een koude kermis thuis. Let op want het Zorgkantoor gaat echt strengere controles uitvoeren, wat betekent dat vele budgethouders zelf moeten terugbetalen.
Sabrina Geplaatst: donderdag 12 Mei 2011 19:18
Wat ik heel vervelend vindt is dat het Zorgkantoor dit soort wijzigingen niet aan zijn klanten meldt. Ik wist hier ook niets van en lees het nu pas. Nou heb ik iemand die 1x per maand komt voor 1uur activerende begeleiding en ook reiskosten in rekening brengt. Ik zit zo op Euro 68,00. Als zij niet naar beneden gaat met haar prijs zal ik haar moeten laten gaan.
Moeder van een autist.
Cailin Geplaatst: zondag 15 Mei 2011 15:43
Je zou de reiskosten appart op kunnen voeren in het contract, dan is er toch een uur tarief wat geaccepteerd wordt door het zorgkantoor en de reiskosten zitten dan dus niet bij het salaris in.
GewoonUNIEK Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 15:41
Laten we eerlijk zijn...... uurtarieven van 60 euro/85 euro zijn toch gewoon te hufterig voor woorden! Cliënten krijgen 2 uur geïndiceerd maar kunnen er vervolgens nog geen half uur voor inkopen. Hulpverleners?............Zakkenvullers!

Groetjes
Rita
Star Counseling Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 16:47
Ik ben het helemaal met je eens Rita! Ik heb van de week voor een cliënt nog zitten uitrekenen wat het maximaal te besteden bedrag per week is voor begeleiding individueel klasse 1 en klasse 2.
Bij klasse 1 (0 tot 1,9 uur) is dat 37,00 euro en bij klasse 2 (2 tot 3,9 uur) is dat 111,00 euro.
Nou reken maar uit. Bedragen boven de 60 euro zijn helemaal niet op te brengen!
Zelfs een tarief van 40-45 euro is met een indicatie klasse 1 niet op te brengen. Zeker niet als je bedenkt dat er vaak ook nog reiskosten woon-werkverkeer gerekend worden.
Ik heb altijd mijn tarieven gebaseerd op wat een budgethouder daadwerkelijk te besteden heeft, omdat ik ook gewoon het geindiceerde aantal uren wil kunnen bieden. Iemand krijgt toch niet voor niks een bepaald aantal uren/klasse geindiceerd?

Maar ja er zijn altijd mensen die zich graag rijk rekenen over het hoofd van mensen die zorg/begeleiding nodig hebben. Ik heb er eigenlijk ook verder geen woorden meer voor :shock:
Bzonder! Zorg & Coaching Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 23:05
Ik zou het eerder om willen draaien; de PGB tarieven zijn enorm uitgeknepen. Vergeet niet dat de tarieven voor activerende begeleiding en ondersteunende begeleiding zijn teruggebracht naar één zogenaamd begeleidingstarief, waarmee er zo'n E20,- per uur is gesneden in het budget.
Geplaatst: zaterdag 21 Mei 2011 10:50
Ik vind het ook schandalig dat ze deze bedragen durven te vragen voor de zorg.We hebben het al zo moeilijk door al die bezuinigingen. Gelukkig kan ik mijn zorgverleners zelf uitzoeken en betaal een stuk minder.
Bzonder! Zorg & Coaching Geplaatst: zaterdag 21 Mei 2011 20:16
In eerdere posts hierover hebben al meerdere hulpverleners en mensen met een bedrijfsmatige achtergrond hun verhaal gedaan hierover; dergelijke tarieven zijn niet schandalig als je als zelfstandig ondernemer werkt, zeker niet wanneer het korte contacten en kortlopende trajecten betreft. Het is een groot verschil of 'de buurvrouw even in huis is' of dat je als zelfstandige een cliënt professioneel begeleidt en coacht met daarbij behorende opleiding, ervaring, bijhouden van kennis en kunde, verzekeringen, ondernemersrisico, zonder vakantiegeld/13e maand/ziekteuitkering/pensioen of verdere zekerheid, aqcuisitie, juridische zaken, administratie, werkruimte, werkmiddelen en ga zo maar door. Ál die zaken zitten in het tarief. Wat denk je dat een instelling kwijt is wanneer al deze zaken worden meegenomen, per uur aan een medewerker met een hogere opleiding, ervaring en complexe caseload? De PGB tarieven zijn vergeleken met tarieven in het bedrijfsleven een lachtertje; daar komen ze echt hun bed niet voor uit. Er zijn maar weinig mensen die met PGB cliënten 'hun zakken kunnen vullen'; dat zijn hooguit grotere organisaties die bij wijze van studenten inhuren tegen een laag tarief en zelf veel vergoeding vragen.
Geplaatst: dinsdag 24 Mei 2011 22:02
Inderdaad reken de uurtarieven maar eens om naar jaarsalarissen. Je lacht je toch achterover. Nog niet te spreken over de strijkstokken van de bemiddelingsburo's. Té idioot voor woorden. Zelfs de traditionele zzp-ers gaan al goed diezelfde kant op. Jammer dat mensen (zorgvragers) niet tellen zelf. Wij onderhandelen, zolang ze niet met redelijke tarieven komen, dan doen ze het maar niet. Er zijn altijd nog zorgverleners die wel normale tarieven rekenen. Dan geef ik die liever wat meer dan die figuren die op voorhand al ' zeer goed voor zichzelf zorgen'. Moest iedereen doen, dan wordt het wel anders.
Pim Geplaatst: dinsdag 24 Mei 2011 22:27
Beste Marieke,

Ik ben dan erg benieuwd welke berekeningen u maakt en wat u acceptabele tarieven vindt en waar u dat op baseert. Nu laat u dat in het luchtledige maar ik proef uit uw reactie en uit uw advertentie dat u daar duidelijke ideeën over heeft.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 14:29
Beste Pim,

Berekeningen en billijke tarieven baseer ik op de 'normale' verdiensten welke mensen in loondienst (lees ziekenhuis/bejaardenhuis) ook kunnen verdienen. Dus feitelijk uurlonen 'conform CAO', rekening houdend met extra kosten waar een zelfstandige mee te maken heeft en dan mag er nog een winstpercentage inzitten, geen enkle probleem. Waarom laat ik het in het 'luchtledige', omdat je op een 'algemene opmerking' geen kostprijsberekening kunt loslaten, laat staan toelichten. Zou ik dat wel doen, dan zou je opmerking van 'luchtledig' pas grond geven. Dat kan ik wel als iemand mij een uurloon presenteerd. Op het moment dat je antwoord krijgt op de vraag hoe de opbouw van hun tariefstelling tot stand gekomen is, dan lig je in een deuk als je de toelichting hoort.
En nee, zo zijn gelukkig niet alle zorgverleners, maar de 'marktwerking' in deze branche dupeert veel zorgvragers kan ik u zeggen. Erg jammer, want veel zorgvragers hebben andere problemen en gaan er niet van uit, dat ze een 'oor aangehecht' worden als ze zelf zorg inkopen.

groet,
marieke
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 14:36
Rita,

Je hebt H E L E M A A L gelijk. Niet laten komen dit soort lui. Dan zakt hun omzet vanzelf. En als ze geen werk meer hebben, zakken de tarieven ook vanzelf. Zijn de tarieven gezakt, dan is het maar zeer de vraag of je dit soort figuren nog wel in huis wilt hebben.
Henny Geplaatst: maandag 29 Augustus 2011 13:41
Ik ben het er helemaal mee eens ook mijn zoon kan het tarief
niet betalen.Ik hoop dat de overheid hier harde maatregelen
zal gaan treffen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.