hoe en wat?
Auteur | Bericht |
---|---|
Meriel |
Geplaatst: woensdag 13 April 2011 09:49
Mijn vraag is de volgende; Ik zit nu in de ww en deze loopt eind mei af. Ik heb een paar berichten ontvangen via deze site, van mensen die mijn hulp willen gaan gebruiken. Per 1 juni ga ik samenwonen en heb dan dus niets meer met een uitkering te maken. Ik wil dolgraag aan het werk, liefst al nu, maar hoe zit dat met de ww, met een eventueel belastingnummer en wat is het handigst, zzp-er worden, zelfstandig ondernemer óf in loondienst gaan? Het is natuurlijk wel fijn om iets over te houden aan mijn werk. Ik hoop echt dat iemand mij eens heel erg duidelijk wil maken, wat en hoe te handelen.... Ik dank u alvast heel hartelijk voor uw duidelijke antwoorden. Met vriendelijke groet, M.I.L. Hofland |
Geplaatst: woensdag 13 April 2011 21:10
Begin met U te verdiepen in het hele PGB gebeuren. De brochure PGB in 8 stappen van het CvG is daartoe een goed begin. Anders brengt U Uw opdrachtgever en Uzelf meer in de problemen dan U helpt die op te lossen Verder helpt het Uw advertentie aan te passen. Behandeling kan bijv. niet uit een PGB betaald worden. Uw diploma's vermelden geeft de opdrachtgever veel duidelijkheid. Tot slot: Begin bij de mogelijke opdrachgever en minder bij U zelf. Succes! |
|
Meriel |
Geplaatst: woensdag 13 April 2011 21:19
Beste mevrouw/mijnheer Natuurlijk heb ik mij verdiept in het hoe en wat met het PGB gebeuren. {deleted by moderator: Houd je aan de spelregels voor het forum} Ik ben een mensen-mens, anders zou ik zulk werk niet willen en kunnen doen. Ook heb ik geprobeert, uw eigen advertentie te bekijken, maar die bestaat niet meer... Makkelijk om anoniem zulke onaardige berichten te sturen. |
Mariëtte |
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 09:22
Meriel, Ik zie helemaal niets lelijks in de reactie .Hij is volgens mij helpend bedoeld.Op een forum kunnen dingen wel platter overkomen dan dat ze bedoeld zijn. Mensen (ik ook) hebben hun advertentie ' soms tijdelijk'op onzichtbaar als ze geen clienten meer zoeken of geen hulpverleners Veder maakt een advertentie iemand anoniem voor mij als er geen foto bij geplaatst is.Ik wil graag een gezicht zien Ik ben afhankelijk van zorg en weet inmiddels wat mij helpt.Ik kan zeggen dat ik nooit reageer op advertenties die teveel op de hulpverlener zelf zijn gericht dus ik vind ook dat er teveel ' jij ' uit jouw' advertentie spreekt en zeker uit de reactie die je geeft hierboven Als mensen mens moet je ook open kunnen staan voor kritiek want mensen blijven mensen.Van kritiek kun je groeien ook al vind jij hem niet opbouwend.Richt je iets meer op de inhoud ipv de vorm . |
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 16:31
"Ik hoop echt dat iemand mij eens heel erg duidelijk wil maken, wat en hoe te handelen.... Ik dank u alvast heel hartelijk voor uw duidelijke antwoorden." Tsja, maar liever niet zo duidelijk dus! P.S.: Mijn advertentie is niet zichtbaar, omdat ik nu geen hulp zoek. Dit voorkomt, dat hulpverleners reageren op een advertentie, terwijl er geen hulp nodig is; een terugkerende topic op dit forum. |
|
Geplaatst: donderdag 14 April 2011 22:07
@ Marrit: Fokuswonen toch niet naar de AWBZ bron: Redactioneel/Fokus/Zorgvisie/Nieuwsbank. door: Wouter van den Elsen. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van VWS gaat de financiering van Fokuswonen niet aanpassen. Met dit besluit voert ze een Kamerbreed gesteunde motie uit. In een motie vroegen Agnes Wolbert (PvdA), Tamara Venrooy (VVD) en Fleur Agema (PVV) de staatssecretaris om af te zien van een evaluatie van de financiering voor het zogenoemde fokuswonen. Dit is wonen gekoppeld aan assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL-assistentie). Hier bestaat een aparte subsidie voor. De staatssecretaris overwoog deze vorm van zorg onder de financiering van de AWBZ te hangen. Tijdens het grote AWBZ-debat vorige maand uitten Kamerleden de vrees dat een dergelijke aanpassing van financiering van Fokuswonen de zorg voor bewoners zou verbrokkelen. Scheiden van wonen en zorg. De staatssecretaris nam in haar besluit de overweging mee dat er een groep cliënten bestaat die gebaat is bij de integrale werkwijze van één zorgaanbieder. Bovendien beschouwt de staatssecretaris het fokuswonen als een goed voorbeeld van de beleidslijn ‘scheiden van wonen en zorg’. |
|
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 09:19
Hee Magreth Wat aardig van je Ik had het nog niet gelezen ,bedankt! Erg he dat er nu zolang stress en onrust is geweest voor niets,onder de bewoners en medewerkers Ik wens nog wel dat de gedwongen winkelnering eraf gaat omdat de zorg zo slecht is Je hebt eigenlijk keuzevrijheid nodig om totale eigen regie te kunnen ervaren. Fokus had nooit het minimum op 5 uur indicatie moeten zetten maar alleen mensen toelaten die heel erg veel hulp nodig hebben permanent om het fokussysteem betaalbaar te houden Nu vallen de mensen met een lage indicatie die nog veel mogelijkheden hebben buiten de boot Ik vrees voor mijn leven als er echt iets aan de hand is met me. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 11:04
Beste Mariette, Ik vermoed dat, hoewel mensen die bij Fokus wonen ondertussen een andere indruk hebben, de meeste mensen die daar werken echt dit doen met hart voor de zaak en met de intentie om zoveel mogelijk goed werk te doen en mensen zoveel mogelijk echt verder te helpen. Feit is wel dat het van te voren inschatten hoeveel zorg iemand nodig heeft over 3 jaar bijna ondoenlijk is. Bovendien laat AWBZ zorg waarbij een wooncomponent zit door regelgeving niet veel ruimte om zeer selectief te zijn. De Fokus instelling zat/ zit hier zelf dus ook klem. De meeste instellingen willen heel graag kunnen selecteren op alleen maar een bepaalde grote van zorgvraag. Zorg in Natura eisen laat dat echter niet toe. Als het past binnen de doelgroep moet je accepteren wat er aangeboden word. Ik vermoed met de subsidies die Fokus kreeg en krijgt dat dit ook voor hen geld. Daarnaast merkt u terecht op dat er heel wat mensen zijn met kleine zorgvraag. Het verhuizen is voor deze mensen vaak heel belastend en is daarmee niet eenvoudig. Het dwingend opleggen ervan zal dus heel wat kwaad bloed zetten. Ook daar heeft Fokus dus een probleem. Ik hoop echter van harte dat alle problemen waar u mee te maken heeft gehad ten positieve zullen keren en dat u niet zoveel stress meer hoeft te ervaren en dat er duidelijkheid komt voor uw situatie. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 13:17
helaas helaas Beste allen, De berichtgeving dat Fokus toch niet in de AWBZ komt op: http://www.handicapnieuws.net/vrijdag15-4/004/004.php is onjuist. De journalist heeft de motie verkeerd geinterpreteerd |
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 16:15
Fokus is geen instelling Pim Fokus is gewoon wonen in de wijk met 24 uurs assistentie op afroep Je huurt net als ´gewone ´ mensen ´ ha,ha, van een woningbouw vereniging en je koopt assistentie in bij Fokus het uurloon van een adl assistent is niet aantrekkelijk.Nog geen 10 euro bruto! vandaar o.a dat de kwaliteit achteruit is gegaan, en dat er veel wisseling is in personeel. er werken veel mensen die wel MOETEN werken omdat ze geen andere mogelijkheden hebben of als bijverdienste dus of studenten ,of alleenstaande moeders bijvb met een berg kinderen,laagopgeleiden Kiezen voor dit vak is iets anders dan moeten werken en dan kan de motivatie en het werken vanuit het hart ook minder zijn. Mensen die een opleiding hebben gehad in de zorg zijn in de minderheid bij Fokus. Je kunt ook zonder opleiding bij Fokus aan de slag Dat maakt je kwetsbaar als client.Vaak hebben mensen met beperkingen ook gezondheidsproblemen,zoals bijvb bij een chronisch progressieve aandoening Dan is er eigenlijk meer kennis nodig over ´ hoe te handelen als ´ |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 22:27
Beste Mariette, Ja en nee. Ja, u huurt inderdaad op een normale wijze bij de woningbouw. Het zijn echter wel aangepaste woningen waar een speciale Fokus label aan hangt en die niet zomaar beschikbaar zijn. Ze worden uitsluitend verhuurt aan mensen die gebruik maken van de dienstverlening van Fokus. U heeft gelijk met het feit dat Fokus geen instelling is. Bij nader inzien blijkt het een onderneming te zijn met een KvK inschrijving. Het is een ingewikkelde constructie die gekozen is. Maar dat is verder ook niet relevant. Wat belangrijk is dat voor u de situatie verbeterd en dat u zich veilig voelt in uw huis en met de zorg die u ontvangt. Daarvan vind ik het erg jammer dat een commercieel bedrijf er niet alles aan doet om hun dienstverlening naar een hoog niveau te tillen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Mariëtte |
Geplaatst: zaterdag 16 April 2011 09:30
Nee Pim Fokus is een particuliere stichting en dus geen bestuursorgaan in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB), waardoor ook de regels van deze wet, o.a. met betrekking tot besluitvorming en behandeling van bezwaren en klachten, niet op Fokus van toepassing zijn. Besluiten kunnen eenzijdig door Fokus opgelegd worden aan haar cliënten, zon-der dat de cliënten hierbij het recht hebben op toetsing door een onafhankelijke derde (buiten de burgerlijke rechter). Bij bezwaren en klachten is de cliënt volledig afhankelijk van de medewerking van Fokus om tot een oplossing te komen. Er is een Klachtencommissie Cliënten maar deze kan geen uitspraken doen die voor Fokus bindend zijn en bijvoorbeeld ook geen schadevergoeding toekennen. Er bestaat geen beroepmogelijkheid. Indien men er met Fokus niet uitkomt, dan rest alleen nog een gang naar de burgerlijke rechter. Door de afhankelijke positie die veel cliënten door hun zorgbehoefte hebben ten opzichte van Fokus, is het opkomen voor het eigen belang een moeizame kwes-tie. Dit alles maakt de positie van de clienten zeer zwak |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 16 April 2011 18:37
Beste Mariette, Misschien dat u er niet op in wilt gaan, maar ik vraag me in zo'n geval wel af hoe het komt dat u nog gebruik maakt van de dienstverlening van deze organisatie. Er zijn toch ook andere aanbieders welke zorg thuis kunnen leveren op afroep. Bijvoorbeeld Buurtzorg Nederland, maar ook anderen. Het vereist mogelijk een verhuizing en heel wat regelwerk, maar lijkt mij dat veiligheid en gehoord worden ook erg belangrijk zijn. Maar wellicht is dit niet de plek om zo specifiek op uw situatie in te gaan. Als u zich daar niet prettig bij voelt, is dat wat mij betreft prima om het verder te laten rusten. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Mariëtte |
Geplaatst: zaterdag 16 April 2011 21:32
ik weet het u vind het moeilijk als u het niet bij het rechte eind heeft maar soms weet iemand meer van een situatie dan u daar zult u mee moeten zien te leven |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk