1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ABA trainer / schaduw contact gezocht

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: donderdag 14 April 2011 20:36
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig hoeveel mensen volgens het ABA ( applied behavior analysis ) programma werken in onze regio. Ook kom ik graag met jullie in contact.
Ik werk zelf volgens deze methode(als trainer en schaduw) in de regio alkmaar.

groeten
Lianne Geplaatst: vrijdag 15 April 2011 12:25
Ik heb zelf een tijd gewerkt in een gezin waarbij de ABA methode werd toegepast. Het gezin had een ABA-trainer in dienst en ik deed ondersteuning, ook volgens de ABA methode.
Marijke Geplaatst: vrijdag 08 Juli 2011 16:20
Hallo Sanne,
Ik woon in Schoorl en wil ook graag gaan werken met ABA.
Ik heb de opleidingen HBO_Jeugdwelzijnswerk (heet nu: SPH) en Orthopedagogiek gedaan. Werkervaring in o.a. kinderpsychiatrie/speciaal onderwijs en doe nu rugzakbegeleiding op een basisschool.
In regio Alkmaar is m.i. weinig te vinden voor ABA. Of heb jij adressen/website of ideeen over ABA in deze regio? Gr. Marijke
Pim Geplaatst: vrijdag 08 Juli 2011 16:47
Eigenlijk hoort de ABA Play methode (ook wel Discrete Trial Teaching genoemd) ook niet vergoed te worden vanuit een PGB. De ABA methode is namelijk een behandelingsmethode gericht op het aanleren van nieuwe vaardigheden en inzichten. Behandeling mag niet betaald worden vanuit PGB.

Dat dit toch gebeurt is daarmee een van de punten waarnaar de staatssecretaris refereert als zijnde oneigenlijk gebruik.
Dat er mooie resultaten mee worden geboekt doet overigens daar niets aan af.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: vrijdag 08 Juli 2011 17:04
dit klopt inderdaad dat dit een behandelmethode is die niet vanuit het pgb vergoed kan worden. alleen het jammere in Nederland is dat er helemaal geen andere mogelijkheid is om deze methode te vergoeden. aangezien de methode inderdaad mooie resultaten boekt, is op dit moment het pgb een van de weinige oplossingen.
Pim Geplaatst: vrijdag 08 Juli 2011 22:09
Beste Gast,

Er zijn op dit moment naar schatting ongeveer 700 behandelmethoden die niet vergoed worden maar wel mooie resultaten boeken. Ook diverse zelfstandige psychologie en psychiatrie praktijken hebben in huis methoden ontwikkeld die aantoonbaar veel goeds doen.

Dat er feitelijk dus oneigenlijk gebruik gemaakt word van PGB gelden, wat in deze context door onafhankelijk onderzoek gewoon fraude word genoemd, is daarmee niet recht te praten.
Wanneer in 2014 de begeleiding bij de gemeenten ligt zal waarschijnlijk de ABA methode een wisse dood tegemoet gaan bij gebrek aan mensen die het kunnen bekostigen. Er zijn nu al reeds thuiszorgorganisaties die per direct zijn gesommeerd om zorgverlening te stoppen wegens fraude (en dan heb ik het over grote thuiszorgorganisaties die landelijk opereren en voor sommige werkgebieden moesten stoppen). De Inspectie voor de GezondheisZorg (IGZ) die dit heeft opgelegd zal hier zelfs meer budget voor krijgen om haar taak beter te kunnen gaan doen.

Het is heel vervelend en ik kan me voorstellen dat de mensen die hier baat bij hebben daar helemaal niet blij van worden. Toch is dit wel een van de voorbeelden waartegen de staatssecretaris wil optreden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Jacqueline Geplaatst: zondag 02 Oktober 2011 15:07
Hallo,
ABA is een manier van omgaan in mijn optiek. Kinderen die "vanzelf"tot spelen en leren komen hebben weinig tot geen sturing nodig maar de ABA geeft ouders en proffesionals handvaten hoe om te gaan met hun kind. Niet onder het kopje behandeling. Door je bewust te worden van je benadering en welke vormen en stappen van hulp je je kind geeft in het dagelijks leven kan je kind leren. Moet dit behandeling heten, ik vind van niet. Doodzonde als ABA wel zo gezien word en zo niet meer met pgb bekostigd zou kunnen worden.
De visie van de ABA heeft mij met veel plezier doen spelen met kinderen met een verstandelijke beperking en ben ik trouwens in de opvoeding van mijn eigen kinderen ook onbewust gaan toepassen!
Vriendelijke groeten, Jacqueline
Pim Geplaatst: maandag 03 Oktober 2011 19:58
Beste Jacqueline,

Laat ik voorop stellen dat de ABA methode veel goeds in zich heeft en dat het jammer is dat het mogelijkerwijs gaat verdwijnen. Toch wil ik in uw verhaal wel enkele kanttekeningen plaatsen:
Ik vraag me af wat u zou verstaan onder behandeling.

Behandeling volgens mijn weten is gericht op het aanleren van nieuwe inzichten of structureel veranderen van gedrag(-spatronen).

ABA is daarmee zeker wel een behandeling. Een heel intensieve vorm van behandeling zelfs.

Begeleiding is gericht op het in stand houden van mogelijkheden van de persoon in kwestie of het bieden van hulp op die momenten waarop functioneren belemmert wordt/ niet lukt om de barrière op te heffen (maar niet meer dan dat).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.