Ontslag
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 12:30
Hallo, Ik belde vanmorgen mijn pgb cliente op om te herinneren dat ik morgen weer begin met werken (zwangerschapsverlof) Krijg ik te horen dat het niet meer nodig is omdat ze volledig in de zorg zit nu (mevr woont in aanleunwoning). Mag dat zomaar? |
|
Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 13:56
Dat hangt van Uw contract af. Wat staat daarin over opzegging, einde dienstverband en opzegtermijn? Erg netjes is deze gang van zaken niet; cliënte had tijdig en liefst schriftelijk moeten opzeggen. Ongeacht het contract: het grondbeginsel is, dat werkgever zich als goed werkgever gedraagt. Op dit punt is cliënt m.i. in gebreke. Wanneer U gewoon was op vaste dagen te werken en dus geen oproepcontract had kunt U voorstellen het contract met wederzijds goedvinden te beëindigen met een opzegtermijn van een maand. Dus één maand doorbetalen. Als U op meer dan 3 dagen in de week werkte voor deze cliënt, moet hij/zij U doorbetalen tot er een ontslagvergunning is of dat het contract door de kantonrechter is ontbonden. Reden daartoe kan zijn, dat de indicatie veranderd is, of dat cliënt geen PGB meer heeft. |
|
Gast |
Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 13:58
Het ging om 2,5 uur in de week op woensdag morgen en dat al vanaf november 2009. Nee netjes is het zeker niet. |
Geplaatst: woensdag 20 April 2011 23:47
Dit geheel verbijsterd mij !!! Als hulpverlener heeft u een zorgPLICHT dus, als u zwanger wordt moet u voor de periode van uw zwangerschapsverlof andere hulpverlening voor uw cliënt regelen U weet ongeveer 4 a 5 maanden van te voren dat u 3 maanden niet kunt werken. Er is tijd genoeg voor u om een alternatief voor de door u geboden hulp te vinden zodat u gewoon aan uw verplichtingen kunt voldoen. Verder heeft uw cliënt een pgb, dit houdt in dat deze hulpafhankelijk is. Dit behoorde u te weten. Dus weet u vooraf ook dat als u geen alternatief regelt cliënt dit zelf gaat doen en u niet meer terug hoeft te komen, tenzij de andere hulp niet bevalt. Veel cliënten vinden het ( als gevolg van hun afhankelijkheid) moeilijk om de harde eerlijkheid vooraf op tafel te leggen, als proffessional dient u dit zelf te doen. Daarnaast werkt u als zelfstandige, normaliter zijn de tarieven van zelfstandige hoger als gevolg van de niet verzekerbare risico's. Dit soort problemen zitten dus in uw tarief berekend. Een waardeoordeel als "niet netjes" is in mijn ogen in deze situatie misplaatst. Zeker omdat uw cliënt u ook juridisch aansprakelijk had kunnen stellen in plaats van zelf de problemen op te lossen die door uw handelen veroorzaakt zijn. Werken in pgb verband is bijna altijd werken als zelfstandige dus is er geen werkgever. Verder is pgb omgezet in zin, dus is pgb beëindigt en daarmee de overeenkomst van rechtswege beeïndigd. Hier komt geen kantonrechter aan te pas. Jolanda |
|
Geplaatst: donderdag 21 April 2011 12:12
"Een waardeoordeel als "niet netjes" is in mijn ogen in deze situatie misplaatst. Zeker omdat uw cliënt u ook juridisch aansprakelijk had kunnen stellen in plaats van zelf de problemen op te lossen die door uw handelen veroorzaakt zijn. Werken in pgb verband is bijna altijd werken als zelfstandige dus is er geen werkgever. Verder is pgb omgezet in zin, dus is pgb beëindigd en daarmee de overeenkomst van rechtswege beeïndigd. Hier komt geen kantonrechter aan te pas." Hoe weet U dat allemaal? Uit de verstrekte info blijkt dit niet. Het zoeken van vervangende hulp kan een taak zijn van een zorgbureau. Dat moet uit het contract blijken. Verder staat nergens, dat mevrouw plotseling "ZIN" heeft. Mevrouw werkte op één dag in de week. Dat valt onder de regeling hulp aan huis. Er is dan sprake van een werkgever-werknemersrelatie. Er is alleen geen plicht tot belastinginhouding en er zijn evenmin rechten op het gebied van de werknemersverzekering. Werkgever moet zich dan nog steeds als een goed werkgever gedragen. Ook bij een overeenkomst met een ZZPer is het niet meer dan fatsoenlijk om te zeggen, dat je geen gebruik meer maakt van diensten, zodra je dat weet. Dat noem ik "netjes". |
|
Geplaatst: dinsdag 26 April 2011 23:13
Hoe ik weet dat mw. nu gebruik maakt van ZIN? Dit is vrij eenvoudig ik heb een goede opleiding gehad (maatschappelijke gezondheidszorg is een verplicht onderdeel van de HBOv evenals het vak rechten) . Mw. woont in een aanleunwoning dit is een AWBZ instelling wat betekent dat de zorg uit de AWBZ betaalt moet worden, dit kan in dit geval alleen in natura. Wat verder niet vergeten moet worden is dat als mw. "volledig in zorg" is dit inhoud niet alleen praktische zorg maar ook de coördinatie van de zorg. Dus is het maar de vraag of het de taak van mw. was om de PGB hulp op te zeggen. Verder is een ZZPer ( zelfstandige zonder personeel) nooit in loondienst anders heette het geen zelfstandige, er is dus geen sprake van een werkgever maar van een opdrachtgever. Jolanda |
|
Geplaatst: woensdag 27 April 2011 11:00
"Mw. woont in een aanleunwoning dit is een AWBZ instelling wat betekent dat de zorg uit de AWBZ betaald moet worden, dit kan in dit geval alleen in natura. Een aanleunwoning staat los van een zorgcentrum: Zorg kan worden ingekocht bij het zorgcentrum middels PGB of ZIN. Elders is ook mogelijk .Anders is er sprake van koppelverkoop, hetgeen ook voorkomt. Als mevrouw hulp via een PGB heeft ingekocht, is zij de opdrachtgever en berust bij haar de plicht fatsoenlijk op te zeggen, ongeacht de reden van opzeggen. |
|
TCC Zorg |
Geplaatst: donderdag 28 April 2011 21:21
Het is jammer hier te moeten lezen dat mensen niet gehinderd door enige ken nis van zaken commentaar leveren. Dat blijkt ook wel uit opmerkingen over zorg in natura en verplichte zin bij het bewonen van een aanleunwoning. Het zou prettiger zijn als men inhoudelijk op zaken ingaat die vermeld zijn en er geen speculaties bijhaalt, dat vervuilt dit forum alleen maar. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 12:47
Beste Miriam, Het is een venijnige aanval die u daar doet zonder uw betoog te onderbouwen. Misschien is het verstandig dit wel te doen, want mensen kunnen uw woorden als persoonlijke aanval uitleggen. Bovendien kan ik uit persoonlijk contact met Jolanda u vertellen dat uw stelling dat zij geen kennis van zaken heeft niet op waarheid berust. Ook mevrouw Wehkamp heeft, naar wat ik van haar lees hier op het forum, toch wel een zekere onderbouwing in wat zij schrijft. Ik laat daarbij in het midden of zij het bij het juiste eind hebben. Daar durf ik, gezien het feit dat ik de situatie ter plekke niet ken, geen uitspraken over te doen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Esther |
Geplaatst: donderdag 05 Mei 2011 16:23
Hallo Jolanda, Je schrijft: "Hoe ik weet dat mw. nu gebruik maakt van ZIN? Dit is vrij eenvoudig ik heb een goede opleiding gehad (maatschappelijke gezondheidszorg is een verplicht onderdeel van de HBOv evenals het vak rechten) . Mw. woont in een aanleunwoning dit is een AWBZ instelling wat betekent dat de zorg uit de AWBZ betaalt moet worden, dit kan in dit geval alleen in natura. " Het klopt niet wat je zegt. Ik heb zelf voor een mevrouw gewerkt als zelfstandige. Zij woonde in een aanleunwoning en had een PGB. Wij verzorgden de momenten van zorg, ook als dat 24-uurs zorg zou betreffen. Het wilt dus niet zeggen dat bij dit onderwerp het PGB van de mevrouw is omgezet naar ZIN. Daarnaast heb je, als het goed is, een contract met de zorgvrager. Meestal is dat het contract zoals de SVB dit verzorgd. Als je dus zwanger bent, zorg je of zelf voor vervanging of als de mensen ervoor kiezen dat zelf te doen, wordt dat voor je gedaan. Ten alle tijden hebben de zorgvragers dan 1 maand opzegtermijn en moet er in dit geval doorbetaald worden. Groeten, Esther |
Geplaatst: maandag 09 Mei 2011 23:12
Vervelend dat je niet verder hebt gelezen. Er is namelijk in het begin ook vermeld dat mw. nu "volledig in zorg" is. Hier revereer ik ook aan. "Volledig in zorg" wordt alleen door de instelling waar men woont gegeven. Deze Werken niet met pgb. Verder niet heel erg netjes maar een opzegtermijn is erg makkelijk te omzeilen door gedurende deze termijn ( tijdig) de hulpverlening per keer af te zeggen. Dit is een maas in de wetgeving maar ook het gevolg van werken als zelfstandige. Dus kan je beter in goed overleg uit elkaar gaan en jouw hulpvrager het beste toe wensen. Jolanda |
|
Geplaatst: maandag 09 Mei 2011 23:52
Voor alle geïnterresseerden: Volledig in zorg = een indicatie afgegeven door het CIZ bedoelt voor verplegings en verzorgingstehuizen vergelijkbaar met een BOPZ indicatie binnen de V+V indicaties. Je kan het vergelijken met een rechtelijke machtiging waarbij er sprake is van "geen bereidheid maar ook geen bezwaar" tegen deze ( gedwongen) opname. Deze opname is ook mogelijk binnen wat vroeger een aanleunwoning heette. Vertaald wil dit zeggen dat patiënt niet meer instaat is alle noodzakelijke beslissingen te nemen. Dit speelt o.a. bij verwaarlozing, dementie en andere veelal ouderdomsaandoeningen. Zie indicatiewijzer CIZ. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk