PGB laten beheren, wat mag wel en wat niet?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 20:39
Al sinds jaren maak ik gebruik van het PGB als vervent voorstander van het in hand houden van de regie over eigen leven. Inmiddels ben ik echter op het punt aangekomen dat ik moet concluderen dat het beheer van het PGB en vooral het kleine maar oh zo belangrijke regelwerk me in slechtere tijden simpelweg te veel is. Omdat dergelijke periodes zich toch steeds vaker, langduriger en sneller op elkaar aankondigen, werkt het doormodderen natuurlijk niet. Op dit moment verslonzen zaken, mijn zorg lijdt eronder. Onacceptabel maar ik heb zelf de belastbaarheid niet om de benodigde wijzigingen door te voeren en vooral bovenop de regie te blijven zitten. ZIN is geen optie, niet bespreekbaar. Een prachtige optie voor een deel van de cliënten maar niet voor mij. Het PGB past bij mij en mijn zorg, alleen is het regelwerk me te veel. Ik zit er dan ook hard aan te denken om dit uit handen te gaan geven. Noem het als ware een soort manager :wink: aannemen die enerzijds bovenop urenverantwoording kan zitten (wisselende zorguren bep. hulpverleners) en alle bekende administratieve werk op zich neemt en anderzijds ook een stukje "personeelszaken" kan doen. Lees; het structureren van werkmomenten, voeren voortgangsgesprekken etc. etc. Ik wil hier bewust geen instantie inhuren. Te weinig feeling met de werkelijkheid van mijn huishouden en gezondheid maar bovenal; er is me veel te veel kaf onder het koorn in die branche. Ik heb wel wat mensen die ik zou kunnen vragen of men dit voor me wil gaan doen. Prachtig leuk en aardig, maar wat mag in dit opzicht allemaal wel en niet? We zullen e.e.a. officieel moeten regelen zodat persoon in kwestie ook mag handelen richting zorgkantoor, SVB etc. maar hoe zit dit tussen ons onderling? Er is uiteraard het vrijbesteedbaar bedrag wat ik eventueel hier voor zou kunnen aanspreken. In hoeverre zouden we indien noodzakelijk en de ruimte dit toelaat een deel van het PGB AWBZ gebruiken om de gewerkte uren te vergoeden? Wat mag daarin wel en bovenal; wat niet? |
|
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 22:42
het totaal laten beheren kan niet rekeningen betalen moet je zelf blijven doen Je kunt wel een zorgmakelaar opdracht geven dingen te regelen (belwerk bijv.b ,vaak uren kastje muur gedoe) voor je op aanwijzing van jou als ondersteuning maar jij blijft zelf de regie houden over je pgb Het is erg moeilijk om iemand te vinden die goed op de hoogte is van de steeds wisselende wet en regelgeving en die zich ook nog eens hard kan maken voor jouw belang.Je moet toch door kunnen pakken en dat moet je echt leren.waar anderen al 10 x afgehaakt begint het voor ons want je bent afhankelijk en je zult toch de nodige zorg en voorzieningen bij elkaar moeten zien sprokkelen Je moet van goede huize komen tegenwoordig wil je nog dingen van de grond krijgen nu de mensen met een beperking weer in het verdomhoekje worden gezet door onze regering. Zo ben ik zelf alweer vanaf 18 februarie bezig met o.a een Welzorg met het bestellen van een kapotte armlegger aan mn rolstoel.Het is een standaard model maar het lukt Welzorg niet de juiste te bestellen.Er zijn al 4 monteurs langsgeweest die allen steeds de verkeerde kant of de verkeerde grote bestellen...Het is nu 28 april! uren belwerk,4 digitale klachten zonder respons 4 middagen verplicht thuiszitten heeft het al gekost.. Maar dan heb je ook nix.. Knettergek word je ervan'alsof je een luxe produkt besteld..Het ding zelf kost nog geen E 30.. o ik dwaal af,sorry Het heeft mij zelf ruim een half jaar gekost in mn nieuwe woonplaats iemand te vinden die mij goed kan ondersteunen als mn lijf niets meer doet Met een paar strikvragen (je hebt inmiddels denk ik genoeg zelf opgebouwde kennis ) vallen mensen die zich aanbieden als casemanager/zorgbemiddelaar maar eigenlijk alleen van jou kunnen leren- en het hogere uurloon wat voor ob gevraagd kan worden aantrekkelijk vinden zo door de mand Het is toch eigenlijk TE erg dat het papierwerk zoveel vraagt en dat telefoontjes naar de diverse instanties waar je afhankelijk van bent zoveel energie slurpen Ik zie het al jaren aan waar de gelden in de zorg voornamelijk heengaan.. Het kan dus wel ,iemand die je ondersteunt,je coacht als je t echt even niet meer aankan wegens te ziek.Het kan je echt helpen ,iemand vinden is het lastigst |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 23:18
Je hebt blijkbaar ondersteunende begeleiding op administratief en personeelsgebied nodig. Je kunt een persoon machtigen om namens jou te handelen op de dagen dat je het zelf niet kunt. Dit als onderdeel van je begeleiding. Vraag je zorgkantoor als je zekerheid wilt of dit is toegestaan. :) |
Mariëtte |
Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 08:21
dat mag dus niet als het zo makkelijk zou zijn.. er is behoorlijk bezuinigd op de ob en je komt er op deze grond niet meer voor in aanmerking |
Mariëtte |
Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 08:36
Dit zijn de gronden WANNEER KOM JE NOG IN AANMERKING VOOR BEGELEIDING VANUIT DE AWBZ (Uit CIZ Indicatiewijzer) Om in aanmerking te komen voor de functie Begeleiding dient te zijn vastgesteld dat de onderzochte beperkingen van verzekerde betekenen dat verzekerde matige tot zware beperkingen heeft op één of meer van de volgende vijf terreinen: 1. sociale redzaamheid; 2. bewegen en verplaatsen; 3. probleemgedrag; 4. psychisch functioneren of 5. geheugen- en oriëntatiestoornissen. Het onderscheid tussen enerzijds lichte beperkingen en anderzijds matige tot zware beperkingen wordt op elk van deze vijf terreinen onderzocht aan de hand van een aantal aspecten. Bij sociale redzaamheid gaat het om de volgende aspecten: 1. begrijpen wat anderen zeggen; 2. een gesprek voeren; 3. zich begrijpelijk maken; 4. initiëren en uitvoeren eenvoudige taken; 5. kunnen lezen, schrijven en rekenen; 6. communicatiehulpmiddel gebruiken; 7. dagelijkse bezigheden; 8. problemen oplossen en besluiten nemen; 9. dagelijkse routine regelen; 10. zelf geld beheren; 11. initiëren en uitvoeren complexere taken; 12. zelf administratie zaken bijhouden. Lichte beperkingen houden in: verzekerde heeft lichte problemen met de dagelijkse routine en met het uitvoeren van met name complexere activiteiten. Met enige stimulans en/of toezicht is hij/zij in staat zijn sociale leven zelfstandig vorm te geven, aankopen te doen en zijn geld te beheren. Wat betreft het aangaan en onderhouden van sociale relaties, op school, op het werk, met het sociale netwerk, is er met praten bij te sturen: vanuit gezin, het sociale netwerk en/ of school. Verzekerde kan zelf om hulp vragen en er is geen noodzaak tot het daadwerkelijk overnemen van taken. Matige beperkingen houden in: het oplossen van problemen, het zelfstandig nemen van besluiten, het regelen van dagelijkse bezigheden en de dagelijkse routine (gebrek aan dag- en nachtritme) zijn voor verzekerde niet vanzelfsprekend en leveren af en toe zodanige problemen op dat de verzekerde afhankelijk is van hulp. De communicatie gaat niet altijd vanzelf doordat verzekerde soms niet goed begrijpt wat anderen zeggen en/of zichzelf soms niet voldoende begrijpelijk kan maken. Het niet inzetten van begeleiding kan leiden tot verwaarlozing /opname. Zware beperkingen houden in: complexe taken moeten voor verzekerde worden overgenomen. Ook het uitvoeren van eenvoudige taken en communiceren gaan moeizaam. Verzekerde kan niet zelfstandig problemen oplossen en/of besluiten nemen, hij kan steeds minder activiteiten zelfstandig uitvoeren. De zelfredzaamheid wordt problematisch. Voor de dagstructuur en het voeren van de regie is verzekerde afhankelijk van de hulp van anderen. Bij zich bewegen en verplaatsen gaat het om de volgende aspecten: 1. lichaamspositie handhaven; 2. grove hand- en armbewegingen maken; 3. fijne handbewegingen maken; 4. lichtere voorwerpen tillen; 5. gecoördineerd bewegingen maken met benen en voeten; 6. lichaampositie veranderen; 7. trap op en af gaan zonder hulp(middelen); 8. zich verplaatsen met hulp(middelen); 9. voortbewegen binnenshuis, zonder hulp(middelen); 10. gebruik maken van openbaar vervoer; 11. eigen vervoermiddel gebruiken; 12. voortbewegen buitenshuis zonder hulp(middelen); 13. korte afstanden lopen; 14. zwaardere voorwerpen tillen. Lichte beperkingen houden dan in: verzekerde kan niet meer zelf fietsen of autorijden en kan zich buitenshuis niet meer zonder hulpmiddel (bijvoorbeeld een rollator) voortbewegen. Met het gebruik van hulpmiddelen kan er nog veel, maar niet alles. Daarnaast kan verzekerde geen zware voorwerpen tillen. Het optillen van lichte voorwerpen levert soms problemen op, maar met wat hulp en eenvoudige aanpassingen lukt dit nog wel. Verzekerde kan de genoemde beperkingen in voldoende mate compenseren door hulp uit de omgeving en zo nodig door de inzet van hulp bij het huishouden en/of voorzieningen uit de Wmo. Matige beperkingen houden dan in: het zelfstandig opstaan uit een stoel en gaan zitten levert soms problemen op. Fijne handbewegingen worden minder vanzelfsprekend maar ook de grove hand- en armbewegingen beginnen problemen te geven. Verzekerde kan zich, ook met behulp van een rollator of rolstoel, moeilijker zelfstandig verplaatsen. Openbaar vervoer is eigenlijk ontoegankelijk voor verzekerde geworden, maar vanuit eigen middelen of de Wmo zijn hiervoor alternatieven mogelijk. Zware beperkingen houden dan in: bij het opstaan uit een stoel, het gaan zitten en het in- en uit bed komen moet verzekerde volledig worden geholpen. Binnenshuis is verzekerde voor zijn verplaatsingen zowel naar een andere verdieping of gelijkvloers volledig afhankelijk van hulpmiddelen. Voor het oppakken of vasthouden van lichte voorwerpen is hulp nodig. Ondanks het gebruik van hulpmiddelen kan verzekerde de beperkingen onvoldoende compenseren in het dagelijks leven. Bij gedragsproblemen gaat het om de volgende aspecten: 1. destructief gedrag (gericht op zichzelf en/of de ander, zowel letterlijk als figuurlijk); 2. dwangmatig gedrag; 3. lichamelijk agressief gedrag; 4. manipulatief gedrag; 5. verbaal agressief gedrag; 6. zelfverwondend of zelfbeschadigend gedrag; 7. grensoverschrijdend seksueel gedrag. Lichte beperkingen houden dan in: verzekerde vertoont lichte gedragsproblemen die bijsturing vereisen maar geen directe of acute belemmering vormen voor de zelfredzaamheid. Het vertoonde gedrag kan relatief eenvoudig worden bijgestuurd door de omgeving van verzekerde, het gezin en/of de school. Bijsturing is voldoende zonder dat de overname noodzakelijk is. Matige beperkingen houden dan in: verzekerde vertoont gedrag dat bijsturing en soms (gedeeltelijke) overname van taken vereist. Het cliëntsysteem kan slechts gedeeltelijk in de bijsturing van verzekerde voorzien. Het vertoonde gedrag vereist bijsturing door een deskundige professional. Als er geen deskundige bijsturing wordt geboden, verslechtert de situatie van verzekerde. Zware beperkingen houden dan in: verzekerde vertoont ernstig probleemgedrag en hierdoor ontstaan zelfredzaamheidproblemen. Er is deskundige professionele sturing nodig om het gedrag in goede banen te leiden. Omdat er risico’s zijn voor veiligheid van verzekerde of zijn omgeving is er continu hulp of begeleiding nodig. Bij psychisch functioneren gaat het om de volgende aspecten: 1. concentratie; 2. geheugen en denken; 3. perceptie van omgeving. Lichte beperkingen houden dan in: verzekerde heeft lichte problemen met concentreren, geheugen en denken. De oorzaak kan in verschillende problemen liggen, zoals lichte sociaal-emotionele instabiliteit, stemmingsproblemen, dan wel prikkelgevoeligheid. De concentratie en/of capaciteit tot informatieverwerking laat af en toe te wensen over. Met hulpmiddelen en enige aansturing is de zelfredzaamheid van verzekerde voldoende te ondersteunen. Er is geen noodzaak tot het overnemen van taken. Matige beperkingen houden dan in: verzekerde heeft vaak zodanige problemen met de concentratie en informatieverwerking dat hiervoor hulp noodzakelijk is. Als er niet met regelmaat deskundige hulp wordt geboden, ervaart verzekerde in het dagelijks leven problemen bij de zelfredzaamheid. Zware beperkingen houden dan in: verzekerde heeft ernstige problemen met de concentratie, het geheugen en denken en ook de waarneming van de omgeving. Hierdoor is volledige overname van taken door een deskundige professional noodzakelijk. Bij oriëntatiestoornissen gaat het om de volgende aspecten: oriëntatie in persoon; oriëntatie in ruimte; oriëntatie in tijd; Oriëntatie naar plaats. Lichte beperkingen houden dan in: verzekerde heeft lichte problemen met het besef van tijd en/of plaats. Het herkennen van personen en de omgeving levert geen problemen op. De problemen doen zich af en toe voor en verzekerde kan zich met hulp vanuit zijn netwerk, zelfstandig redden. De beperkingen vormen geen bedreiging voor zijn zelfredzaamheid, want verzekerde kan veel taken op basis van ‘gewoonte’ zelfstandig uitvoeren. Matige beperkingen houden dan in: verzekerde heeft problemen met het herkennen van personen en zijn omgeving. De zelfredzaamheid van verzekerde staat onder druk. Verzekerde heeft vaak hulp nodig van anderen bij het uitvoeren van taken en het vasthouden van een normaal dagritme. Als er geen deskundige begeleiding wordt geboden, verslechtert de situatie van verzekerde. Zware beperkingen houden dan in: verzekerde vertoont ernstige problemen in het herkennen van personen en van zijn omgeving. Hij is gedesoriënteerd en zijn zelfredzaamheid is aangetast. Ondersteuning bij dagstructurering en bij het uitvoeren van taken is noodzakelijk, ook is het overnemen van taken aan de orde. Als er geen deskundige begeleiding geboden wordt, is opname het enige alternatief. In geval van het oefenen (zie § 2.5 het schema, bij punt 4) dient bovendien te zijn vastgesteld: 1. dat verzekerde gemotiveerd en leerbaar is om te oefenen en trainbaar is; 2. dat het oefenen programmatisch en doelmatig plaatsvindt; 3. en/of dat mantelzorg in de directe omgeving en/of gebruikelijke zorger van de verzekerde gemotiveerd en leerbaar is om te oefenen en trainbaar is. Het bevorderen, behouden of compenseren van zelfredzaamheid Bij zelfredzaamheid in relatie tot de functie begeleiding gaat het om de lichamelijke, cognitieve en psychische mogelijkheden die verzekerde in staat stellen om binnen de persoonlijke levenssfeer te functioneren. In de eerste plaats kan het gaan om het compenseren en actief herstellen van het beperkte of afwezige regelvermogen van verzekerde, waardoor hij onvoldoende of geen regie over het eigen leven kan voeren. Het gaat dan om zaken als het helpen plannen van activiteiten, regelen van dagelijkse zaken, het nemen van besluiten en het structureren van de dag. Omdat de grens tussen de persoonsgebonden sociale omgeving en participatie niet altijd scherp te trekken is, zal voor verzekerden met matige en zware beperkingen binnen de functie Begeleiding ook ondersteuning mogelijk zijn in de vorm van het stimuleren tot en het voorbereiden van gesprekken met instanties op het terrein van wonen, school, werk, et cetera. Ten tweede kan Begeleiding de vorm aannemen van praktische hulp en ondersteuning bij het uitvoeren dan wel het eventueel ondersteunen bij/oefenen van handelingen/vaardigheden die zelfredzaamheid tot doel hebben. In de derde plaats kan het gaan om het overnemen van toezicht. Wanneer Begeleiding onderdeel is van de zorg met verblijf, een zorgzwaartepakket, behoudt de verzekerde het recht op Begeleiding naar inhoud (Ondersteunende Begeleiding en Activerende Begeleiding) en omvang waarvan ook vóór 1 januari 2009 sprake was. |
Heleen |
Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 17:55
Ja, ik weet natuurlijk ook niet in hoeverre 31 onder genoemde criteria valt. Ik ken 31 niet. Daarom voegde ik er ook aan toe: vraag je zorgverzekeraar !! 31 heeft al jaren pgb en de nodige hulpverleners..... 31 zou een van de reeds aanwezige hulpverleners een iets hoger uurloon kunnen geven voor de werkzaamheden die deze al verricht. Deze helpt je dan vrijwillig met de administratie als extra service. In aanvulling daarop kun je deze persoon nog extra belonen uit je vrij besteedbare deel.. Wees creatief! :) |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 19:16
Beste 31, Als ik de opsomming van Mariette (Maritte_61) doorneem voldoe je soms aan de voorwaarden, soms niet, maar het lijkt mij duidelijk dat je daarom dit wel goed kunt verantwoorden. Sociale redzaamheid: 10. zelf geld beheren; 11. initiëren en uitvoeren complexere taken; 12. zelf administratie zaken bijhouden. Dat kun je dan toch duidelijk maken dat soms deze punten niet lukken en je daar hulp bij nodig hebt. Lijkt mij daarmee goed te verantwoorden. Het is inderdaad belangrijk dit duidelijk te krijgen bij het zorgkantoor of het zo inderdaad verantwoord kan en mag worden. Overigens is het wel een nog grotere stap die je zet in het vertrouwen hebben in je hulpverleners. Moeilijk voor je! Ook moedig dat je dit bespreekbaar maakt. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk