BEEINDIGINGSKOSTEN PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Auteur | Bericht |
---|---|
Carmen |
Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 09:18
BESTE HEER PIM VAN DER MOST, KUN JE UITLEG GEVEN WAT/WANNEER DE BEEINDIGINGSKOSTEN INHOUDEN BIJ OVERLIJDEN VAN EEN KLANT? ZIE WWW.ACHMEAZORGKANTOOR.NL / RUBRIEK BROCHURES/ZELF PGB INKOPEN/ ALINEA 10 WAT ZIJN JE RECHTEN ALS ZZP'ER MBT DEZE KOSTEN EN WAT MOETEN BEMIDDELINGSBURO'S DOEN OM DEZE KOSTEN TE DECLAREREN EN UITBETALEN AAN ZORGVERLENERS? WIJ WACHTEN UW ANTWOORD AF. MVRGR TEAM ZORGVERLENERS |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 13:17
Beste Carmen, Ik vermoed dat u de capslock vergeten bent uit te zetten. Het komt nu enigszins schreeuwerig over. Als u mij direct vragen wilt stellen staat het u vrij om mij via e-mail te benaderen. Zoek mijn bedrijfsgegevens op en u kunt dat eenvoudig vinden. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Annelies |
Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 10:42
Beste Carmen, Ik heb het zorgkantoor in Amersfoort, afdeling PGB gebeld, en daarbij jouw vraag gesteld. Zij vertelden dat beëindigingskosten, zowel gelden voor zorgverleners, die in dienst zijn als zorgverleners die als freelancers of ZZP ' er werken, omdat zij allen een PGB-contract hebben afgesloten met de cliënt.. Een cliënt ( of diens zaakwaarnemer ), krijgt, na bijvoorbeeld het overlijden, een extra maand PGB uitbetaald, om aan de verplichtingen in dat PGB-contract te voldoen. ( de beëindigingskosten ) Zorgverleners hebben namelijk, met hun planning, rekening gehouden met de zorg omtrent een cliënt. In geval van overlijden, hebben zij een maand nadien de tijd om nieuwe cliënten te zoeken. Deze informatie, dat de beëindigingskosten ook geldt voor freelancers en ZZP 'ers, was mij nog niet bekend. m.v.g., Annelies |
Gast |
Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 18:18
Wat Annelies hier schrijft over beëindigingskosten geldt overigens niet alleen in geval van overlijden van de budgethouder, maar ook bijv. bij beëindiging van het PGB doordat een cliënt bijv. langdurig wordt opgenomen of uit huis geplaatst, waardoor het PGB (meestal vrij plotseling) beëindigd wordt. Ik heb dit 2x meegemaakt bij een cliënt. Eén keer werd een cliënt voor onbepaalde tijd opgenomen en kreeg zij nog voor 2 maanden het PGB doorbetaald, zodat zij haar zorgverleners wel kon uitbetalen en één keer werd een kind dat ik begeleidde in een crisissituatie uit huis geplaatst in een instelling, waardoor het PGB beëindigd werd. Ook in dat geval werd het PGB nog 2 maanden doorbetaald, zodat alle financiële zaken met de diverse zorgverleners netjes afgehandeld kon worden. In beide gevallen gold dit inderdaad zowel voor zorgverleners met een arbeidsovereenkomst als voor de ZZP'ers die voor deze cliënten werkten. Ik denk dat dit bij veel zorgverleners (en misschien zelfs budgethouders) niet bekend is. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 18:21
Beste Annelies, Waar veel zorgverleners ook niet van op de hoogte zijn is het feit dat een bankrekening direct geblokkeerd word zodra de bank weet dat de te naam gestelde of een van de te naam gestelden is overleden. Deze blokkade kan alleen worden opgeheven door een notariële akte waarin staat wie de waarnemer ( executeur testamentair ) is inclusief de handtekeningen van alle belanghebbenden. Deze akte kost een flink bedrag. Dus het kan zijn dat het verkrijgen van de gelden een tijd in beslag gaat nemen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Star Counseling |
Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 20:41
Apart dat ik in dit draadje ineens als 'gast' sta, terwijl ik wel gewoon ingelogd was. Maar goed, de reactie boven die van Mostcare is dus van mij. |
Foveo |
Geplaatst: maandag 16 Mei 2011 00:37
@Mostcare: die akte kost helemaal niet zoveel en is binnen 48 uren te regelen. Ik heb onlangs beide ouders moeten begraven en heb ontdekt dat die akte niet zo duur hoeft te zijn als je het digitaal gaat regelen. @ anderen: Daarnaast is het de vraag of de erven niet domweg een betaalplicht hebben. Je hebt immers de dienst geagendeerd en er rekening mee gehouden? Mijn moeder had een pgb en wij hebben als erven haar hup als "eiser op de erfsom" op laten vermelden onder de vaste lasten. Dan wordt er wel op tijd betaald. Per saldo is de hulpverlener wel ingeroosterd immers? Moet de hulpverlener op gaan draaien voor de problemen? Lijkt mij niet en dat is prima op te lossen met de banken. Zorg als hulpverlener bijvoorbeeld dat je met een incasso kunt werken. Wij hebben daar goede ervaringen mee: incassos worden ook verwerkt als de klant overleden is. Mail me maar via mijn gegevens als je meer wilt weten. |
Geplaatst: maandag 16 Mei 2011 10:46
Er is verschil tussen of je bij beeindiging PGB nog aan zorgverleners mag betalen en of je voor die periode extra PGB krijgt. Bij mijn weten wordt het PGB bij een tijdelijke opname na twee maanden gestopt., bij een opname voor onbepaalde tijd meteen en bij overlijden ook meteen. Als er nog PGB over is kunnen daaruit beëindigingskosten betaald worden. Zie het standaardcontract van de SVB bij de toelichting. Annelies B. heeft blijkbaar van het Zorgkantoor vernomen, dat er nog een maand betaald wordt. Dit heb ik nergens op schrift kunnen vinden van de kant van een zorgkantoor. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk