Geen PGB meer voor individuele begeleiding?
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: zaterdag 07 Mei 2011 11:57
Onlangs heb ik een vervolgaanvraag ingediend voor een cliënt. Binnen de huidige indicatie kon deze cliënt aanspraak maken op de volgende functies; Begeleiding in uren klasse 2 (individuele begeleiding) Begeleiding in dagdelen klasse 2 (groepsbegeleiding) Tijdelijk verblijf klasse 1 Inmiddels is de nieuwe indicatie vastgesteld en gaat de begeleiding groep klasse 4 worden, er wordt geen tijdelijk verblijf meer geïndiceerd en geen PGB meer voor individuele begeleiding? Wel wordt er behandeling geïndiceerd in het aanleren van vaardigheden. Ik zie dat zelf meer als begeleiding maar dat schijnt dus nu ook veranderd te zijn. Behandeling wordt dan zorg in natura. Geen idee of deze functie om te zetten valt van ZIN naar PGB? Echter ben ik wel blij met de indicatie BG in klasse 4 voor 3 jaar. Mattijs Broeders Cholly |
Star Counseling |
Geplaatst: zaterdag 07 Mei 2011 13:23
De functie 'behandeling' bestaat niet binnen het PGB en kan dus uitsluitend in ZIN geindiceerd worden. |
Cholly |
Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 13:01
Dankjewel voor u reactie. Uiteraard wist ik al dat behandeling alleen geïndiceerd kan worden via ZIN. Wat betreft het omzetten van ZIN naar PGB doelde ik ook meer op een bezwaarschrift naar het CIZ Dit omdat het een bezwaar betreft in de keuze van een geindiceerde functie.(behandeling individueel) De functie is aldus het indicatiebesluit geindiciceerd omdat de groepsbegeleiding voorliggend is? Daarnaast wordt er gesuggereerd dat de individuele begeleiding die is aangevraagd wordt gebruikt voor toezicht Daarnaast wordt als stelling aangenomen dat de individuele begeleiding zoals eerder is geboden behandeling is omdat het gaat om het aanleren van vaardigheden. Begeleiding mag wel worden geïndiceerd als het om het oefenen van vaardigheden gaat! Het gaat dus uiteindelijk weer net hoe je het formuleert! Nou bij deze. Wat ik kan doen is deze functie individuele begeleiding verdedigen in de zin van dat er individuele begeleiding wordt geboden in de vorm van praktische hulp en ondersteuning bij het uitvoeren dan wel het eventueel ondersteunen bij/oefenen van handelingen/vaardigheden die zelfredzaamheid tot doel hebben Bureaucratie ten voeten uit! Mattijs Broeders Cholly :D |
Star Counseling |
Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 18:28
Wanneer het gaat om het aanleren van nieuwe vaardigheden valt het onder behandeling, wanneer het gaat om het OEFENEN van eerder aangeleerde vaardigheden binnen een behandelingscontext dan valt het onder begeleiding. Lees artikel 6 besluit aanspraken er anders eens op na om het zo nauwkeurig mogelijk te kunnen formuleren. Hier een gedeelte uit artikel 6: Artikel 6 Besluit zorgaanspraken: 1. "Begeleiding omvat door een instelling te verlenen activiteiten aan verzekerden met een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische aandoening of beperking, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap die matige of zware beperkingen hebben op het terrein van a. de sociale redzaamheid, b. het bewegen en verplaatsen, c. het psychisch functioneren, d. het geheugen en de oriëntatie, of e. die matig of zwaar probleemgedrag vertonen. 2. De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, zijn gericht op bevordering, behoud of compensatie van de zelfredzaamheid en strekken tot voorkoming van opname in een instelling of verwaarlozing van de verzekerde. 3. De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, bestaan uit: a. het ondersteunen bij of oefenen met vaardigheden of handelingen, b. het ondersteunen bij of oefenen met het aanbrengen van structuur of het voeren van regie, of c. het overnemen van toezicht op de verzekerde." De functie Begeleiding is gericht op het bevorderen, het behoud of het compenseren van zelfredzaamheid van de verzekerde. De Begeleiding is bedoeld voor verzekerden die zonder deze Begeleiding zouden moeten verblijven in een instelling of zouden verwaarlozen. De verzekerde kan zijn aangewezen op Begeleiding in de vorm van individuele begeleiding (BGindividueel) of begeleiding in groepsverband (BG-groep). Uitwerking in de beleidsregels. O.a.: - Hulp bij uitvoeren van vaardigheden die geleerd zijn tijdens AWBZ- of GGZ-behandeling. - Hulp bij het beheren van (huishoud)geld. - Hulp bij de administratie (alleen in de zin van oefenen Bv: Oefenen door de verzekerde zelf: oefenen met vaardigheden (al dan niet aangeleerd tijdens AWBZ- of GGZ-behandeling) zoals gebruik geleidestok en gebruik hulpmiddelen voor communicatie6, stimuleren van wenselijk gedrag, inslijpen van gedrag. |
Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 19:57
Wij hebben het zelfde aan de hand maar zijn al door de bezwaarprocedure heen. Het resultaat: men geeft toe een verkeerde indicatie afgegeven te hebben maar....door de lange duur van de procedure a.g.v. van steeds nieuwe informatievragen door het CIZ is de termijn van de beschikking (6 mnd) al verstreken. Daarom is het bezwaar ongegrond verklaard. Wij gaan deze zaak melden bij de onbudsman en natuurlijk een nieuwe aanvraag doen, deze keer verzoeken wij om een beschikking te doen voor de maximale duur ( 15 jaar). Als er anderen zijn met het zelfde probleem waar de bezwaarprocedure ook afgelopen is wil ik hun vragen om hun dossier ook bij de onbudsman neer te leggen. Misschien gaat er dan iets veranderen. Jolanda |
|
Cholly |
Geplaatst: zondag 15 Mei 2011 14:35
Dag, Als ik dit zo allemaal lees, lijkt het mij veel sneller gaan als ik bij het CIZ gewoon een nieuwe aanvraag van zorg doe. En bij de eventuele toelichting op het aanvraagformulier mijn bezwaar vermeld over de toegekende indicatie. Dan zou ik dit ook nog kunnen onderbouwen onder de noemer uitbreiding van zorg omdat het gaat over het OEFENEN van vaardigheden binnen een geïndiceerde behandeling. :D Dank voor het mee denken. Groet, Mattijs Broeders Cholly |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk