1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Fokus en AWBZ

Auteur Bericht
Marianne Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 12:53
Hoi Maritte

De werkgroep cliënten ADL-clusters is voor :

eigen regie behouden
24 uur assistentie op oproep en alarmering
en PGB (voor zover Fokus dit niet kan leveren)
Elcare Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 18:00
Beste mensen,

Ik heb gisteren aan Fokus zelf gevraagd hoever het nu met de onderhandelingen staat.
Zij hebben daarvoor een speciaal mailadres ;
[email protected]

En ik heb vandaag al keurig uitbebried antwoord gekregen vd bestuurssecretaris.

Groet Ellen
Mariëtte Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 18:53
Goh

Leuk voor je

en ?

t is allemaal wel erg geheim hè..

zou het niet heel normaal zijn als deze info voor een ieder beschikbaar zou zijn,dus openbaar

zeker voor de bewoners waar er grote belangen op het spel staan,grotere als voor werknemers
Elcare Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 22:02
Nou Dat is een hele aparte reactie???
Ik wilde die informatie niet zo maar ongevraagd hier copy pasten??
Maar voor die belangstelling heeft ik zet het hier neer, maar niet met zo n eerste kennis making Maritte:(

Het is heel verhaal wat hier niet in een reactie past neem ik aan, maar dus niets geheim aan!
Mariëtte Geplaatst: zaterdag 14 Mei 2011 09:43
Ja appart ben ik, dat mag gezegd worden
gelukkig ben ik geen schaapje

ojee

een zorgvelener die gelijk gekwetst reageert dus alleen met zich zelf (t eigen egootje) bezig is

lees een goed

je helpt namelijk niemand met jouw mededeling alleen jezelf

iedereen heeft het mail adres en wil je soms dat iedereen voor zich daar mailtjes heen gaat sturen zodat ze daar nog wat meer werk hebben ?

nogmaals de belangen zijn groot voor cliënten,misschien kun je je daar eens op inleven
Pim Geplaatst: zaterdag 14 Mei 2011 19:04
Beste Mariette,

Het zou u sieren om anderen in hun waarde te laten en misschien een e-mail te sturen danwel telefonisch contact op te nemen met zorgverleners die aangeven over informatie te beschikken. Zij zijn per slot van rekening vaak heel eenvoudig terug te vinden via internet en daarmee heel makkelijk te benaderen. Eventueel een berichtje toesturen met contactgegevens zodat u direct te benaderen ben (want voor zorgverleners is het reageren op uw vraag via het berichtensysteem van ZPZ betaald)

Als het u werkelijk van zo groot belang is, dan zult u daar ook iets meer moeite voor moeten doen dan met reacties te komen welke begrijpelijkerwijs mensen bevreemd of zelfs tegen u in het harnas jaagt.
Dat heeft niets met gedweeheid te maken of met onderdanigheid, wel met een actieve houding.

Het is hier bovendien naar mijn indruk niet de plek om uitgebreid alle details omtrent Fokus wonen te bespreken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Elcare Geplaatst: dinsdag 17 Mei 2011 19:40
1 Wat zijn de veranderingen voor de cliënten Fokus per 1-1-2012?
VWS is van plan de wijze van financiering van de ADL-assistentie in de zogenoemde Fokuswoningen per 2012 te wijzigen. Hiervoor geldt nu een subsidieregeling met als einddatum 31-12-2011. VWS wil de financiering per 2012 onderbrengen binnen de AWBZ. Hoe die plannen er concreet uit gaan zien, is ons nog niet bekend.

Deze week vindt hierover een nader overleg met VWS e.a. plaats.

VWS zal de uiteindelijke plannen ter toetsing op schade voorleggen aan de Cliéntenraad Fokus en hierover de Tweede kamer informeren. Voor zover wij weten zouden deze beide acties nog voor het zomerreces van de Kamer plaatsvinden.

2 Blijven de cliënten ADL-assistentie van Fokus ontvangen, ook na 1-1-2012?
Ja. Dat zal zeker het geval zijn. In het geval de inhoud van de ADL-assistentie zou wijzigen, verwachten we de nodige overgangsmaatregelen, waardoor er voor huidige cliënten geen directe veranderingen te verwachten zullen zijn, behalve de invoering van de eigen-bijdrageregeling.

3 Wat als Fokus geen ADL-assistentie in Fokuswoningen meer zou leveren?
Cliënten zullen in geen geval zonder ADL-assistentie komen te zitten. Naar verwachting zal Fokus deze blijven leveren.

Op te losen knelpunten en uitgangspunten
De vraag waar het op dit moment om draait is of de nieuwe financieringswijze voldoende geld oplevert om de 24-uurs beschikbaarheid in de Fokusprojecten te kunnen blijven realiseren.

Een beknopte versie van het antwoord.
Elcare Geplaatst: vrijdag 17 Juni 2011 15:40
VWS heeft tot op heden nog geen (concept)plan 'Fokus in de AWBZ' bekendgemaakt. Naar verwachting van VWS (vorige week) zou ‘het plan’ rond 16 juni a.s. bekend zijn. Op die dag zou het vervolgoverleg plaats van VWS met de CRF, de CG-raad, Per Saldo en andere cliënten, zoals die van de drie clusters van Osira en de Stichting Wassenaarse Zorg en de Fokuscliënten die zich verenigd hebben in de werkgroep Cliënten ADL-clusters. Aangezien er twee dagen voor dat overleg van de 16e nog geen plan lag, is die bijeenkomst door de cliëntengroeperingen afgezegd.

Vandaag hebben wij van VWS vernomen dat er a.s. maandag overleg plaats zal vinden tussen de ambtenaren van VWS die belast zijn met het 'ADL-clusterdossier' en de staatssecretaris en dat 'het plan' zo spoedig mogelijk daarna bekend zal worden gemaakt. Op 23 juni a.s. vindt een nieuw Algemeen overleg plaats (tussen de leden van de Vaste Kamercommissie voor VWS-zaken en de staatssecretaris). Tijdens die bijeenkomst zal naar verwachting het onderwerp PGB hoog op de agenda staan. Of er tijdens dat overleg ook over het Fokuswonen gesproken zal worden is ons (nog) niet bekend.

Zodra het plan er is zullen wij cliënten hier zo snel als mogelijk over informeren, vooralsnog blijft het bij deze mededeling.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.