1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

reistijd is werktijd????

Auteur Bericht
Star Counseling Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 15:53
Ik ben benieuwd naar reacties op de volgende stelling:

reistijd is werktijd en dient dus ook door de cliënt betaald te worden volgens geldend uurtarief.

Voor de duidelijkheid,ik ben het hier NIET mee eens! Ik reken mijn reistijd niet, alleen de reiskosten op basis van 0,19 per kilometer. Maar ik ben op zoek naar een (aanvullende) begeleider voor een cliënt en dacht iemand gevonden te hebben, diegene hanteert bovenstaande regel. Daarmee kon het dus al niet doorgaan, omdat dan het budget van cliënt gewoonweg niet toereikend is, als alles al opgesoupeerd wordt aan reistijd en reiskosten valt er niets meer te begeleiden.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me verbaas over dit soort voorwaarden, ik dacht zelf dat dit ook niet gebruikelijk was binnen de PGB zorg/begeleiding.
Ben dus heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

groet,
Anne Vernooijs,
Star Counseling
Menno Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 16:17
Reistijd kan m.i. alleen als werktijd worden beschouwd wanneer deze binnen de geplande reguliere werktijden valt en de reis in opdracht van de cliënt wordt gemaakt. De reistijd voor "woon-werkverkeer" is EIGEN tijd en telt niet mee. Zou het anders zijn, dan verdien je door in een file terecht te komen wel erg gemakkelijk je boterham.
En als woonwerkverkeer "betaald werk" is, en autorijden je hobby ... dan is het slim (of sluw?) om klanten op grote afstand. te zoeken.

met groet,
Menno :shock:
Maaike Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 19:39
Ik hanteer zelf 0,19 ct per kilometer voor woon-werkverkeer. Die reistijd wordt dus niet door de budgethouder betaald.

Echter, als ik het met het kind rij (bijvoorbeeld naar een zwembad o.i.d.) dan reken ik die tijd wel als werktijd.

Maar, iedereen kan (juist in het PGBwerk) zijn eigen voorwaarden stellen. Het is een take it or leave it situatie. In dit geval zou ik dus zeggen: laat maar. Overigens vraag ik me af of je die uren dan ook kan verantwoorden naar het zorgkantoor?
Star Counseling Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 20:03
Ben het met jullie eens dat er enige nuancering in mijn stelling/reactie aangebracht dient te worden. Als ik mét cliënt ergens naartoe rij of in opdracht van de cliënt dan is het voor mij wél werktijd, maar betreffende zorgverlener bedoelde écht woon werkverkeer en dan een afstand van ongeveer 38 km heen en weer terug, even snel uitgerekend kwam ik dan toch op zeker 1 uur en een kwartier mits er geen files, wegopbrekingen of andere calamiteiten plaatsvinden. Wat mij betreft is dat wel erg makkelijk verdiend, zeker als je een al bovengemiddeld uurtarief hanteert. Zoals gezegd, dan blijft er dus nagenoeg geen budget meer over om de cliënt van te begeleiden.
Judith Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 20:21
Volgens de belastingdienst is reistijd werktijd als het om reistijd gaat tussen twee clienten in, in dienst van dezelfde werkgever.
Woon-werkverkeer wordt volgens de belastingdienst in eigen tijd gedaan.
Ik ben het met Menno eens.
Pim Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 22:23
Beste Anne,

Naast dat de belastingdienst hierover kristalhelder is zijn ook de CAO's hierover heel duidelijk.
Reistijd en overige kosten woon - werk is voor eigen rekening, er kan hooguit een vergoeding worden verstrekt met een (in de CAO's althans) zeer beperkt maximum. Voor OV reizen zijn er weliswaar andere afspraken mogelijk.
En volgens mij is een arbeidsrelatie altijd nog een overeenstemming. Daarbij is het soms geven en soms nemen.
Ik zelf reken overigens 30 cent per kilometer omdat ik met 19 cent met de huidige benzineprijzen zeker niet uitkom (ga overigens binnenkort over op LPG, maar ook dat is een forse startinvestering, er zit bij mij echter een pomp die 16 cent per liter korting geeft op LPG landelijke adviesprijs).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Spring! Coaching en Training Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 17:14
Een PGB-houder kan verslagtijd, voorbereidingstijd en reiskosten niet vergoed krijgen uit de PGB. Dit wordt door het zorgkantoor niet geaccepteerd. Ik heb een basistarief en bereken aan de client mijn km door vanuit dat tarief. Kortom: dan wordt mijn uurtarief iets hoger. Daardoor kan de client wel het maximale uit zijn budget halen.
Loes Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2011 13:40
Hallo Anne

Ik begrijp je punt,maar denk dat het belangrijk is te weten hoe veel je werktijd bedraagt. Ik hanteer zelf de regel, meer dan een uur reistijd op en neer, wordt hetgeen wat boven dat uur komt verrekend. Stel dat je voor een uur begeleiding meer dan het dubbele aan tijd kwijt bent door de reistijd, vind ik dat daar wat tegen over mag staan. Misschien heb je wat aan deze info.

mvgr
Loes
Annet Geplaatst: zaterdag 28 Mei 2011 18:03
Hallo,
Ik kom bij één cliënt 1 x per week voor 6 uur. Mijn tarief is daar ook op gebaseerd. De reistijd is ong. 45 min. Dit gaat echter in augustus veranderen in 2 uur omdat het kind naar een andere school gaat. Ik ga er dus financieel op achteruit omdat ik toch die middag moet vrijhouden en niet elders begeleiding kan geven die langer duurt. De verhoudingen werken-verdienen kloppen niet meer. De ouders willen graag dat ik blijf komen en ik heb toen voorgesteld dat ik de reistijd doorbetaald krijg. De ouders gaan akkoord. Zo blijft het voor beide partijen leuk.

M.vr.gr. Annet
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 28 Mei 2011 20:53
Hoi Annet,

Ik vind dat wat jij beschrijft een andere situatie. Ten eerste ga je minder uren werken en is het in overleg gegaan, ten tweede weet ik niet wat je uurtarief is, maar in het door mij beschreven geval was dat echt ver boven de reguliere tarieven. Het was 20 euro per uur meer dan ik vraag voor begeleiding om even een indicatie te geven. Het zou erop neergekomen zijn dat betreffende cliënt die een indicatie begeleidig klasse 2 heeft nog maar een half uur per week begeleiding zou kunnen krijgen in plaats van 3 uur!!! Dat vind ik dus niet kloppen. Wat ieder verder apart afspreekt met de zorgvrager staat hier los van, dan is er sprake van gezamelijk overleg in plaats van de zorgvrager iets opleggen wat hem dupeert.
Annet Geplaatst: zaterdag 28 Mei 2011 21:57
Hoi Anne,

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn tarieven zijn ong. gemiddeld. Bij 3 uur of minder is het tarief hoger dan bij meer dan 3 uur. Als de reistijd lang is reken ik wel iets meer als uurtarief, vooral als er behoefte is aan specifieke kennis. Ik reken geen kosten woon-werkverkeer. Ik geef het wel op aan de belasting en hoop de helft ervan terug te krijgen. Ik reken wel de kilometers die ik met de cliënt rijd.

Ik weet niet wat jouw tarief is maar €20,00 hoger dan jouw tarief lijkt me wel heel veel. Als zorgvrager zou ik dat er ook niet voor betalen, tenzij die persoon echt heel byzonder is. Voor jou als zorgverlener lijkt me het pijnlijk als de cliënt die ander €20,00 per uur meer betaalt aan die ander, dan aan jou. Terwijl jij hem/haar nog wel aan werk geholpen hebt!
Ik heb ook eens iemand erbij gevraagd en heb meteen gezegd wat ik verdien. Dus eigenlijk een beetje op elkaar afgestemd van tevoren. Dat voelt voor iedereen goed, denk ik. Maar zzp 'er zijn betekent vooral: veel pionieren. Je weet niet alles. Er zijn veel minder voorgeschreven regels dan als je in loondienst bent. Daar leer je weer van (en is ook weer het mooie van zzp 'er zijn. ) Ik heb wel ervaren dat als het om geld gaat mensen soms heel naar kunnen doen. En dan juist van mensen van wie je dat helemaal niet verwacht.
Groetjes, Annet
Johanna Geplaatst: vrijdag 03 Juni 2011 14:25
als ik een km vergoeding van 0,19 cent per km ontvang dan reken ik voor de reistijd geen uurtarief omdat ik een km vergoeding krijg.

als ik geen km vergoeding krijg dan reken ik de reistijd wel door, als ik dan bijvoorbeeld een uur moet reizen dan reken ik dat uur al alszijnde werk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.