1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Factureren onder bedrijfsnaam of persoonlijke naam?

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 10:06
Ik wil een persoon inhuren voor 2 uur per week. Die persoon is als ZZP professioneel actief in de materie van coaching / bewustwording en trainingen etc. Dus ook ingeschreven bij KvK, heeft 'n praktijk aan huis en rekent BTW op haar facturen etc.

Nu heb ik onlangs tel contact gehad met mijn zorgkantoor en die stelt dat ik deze persoon niet zonder meer mag inhuren. Haar activiteiten zouden namelijk niet vallen onder de functiegroep BGI (begeleiding individueel). Volgens het ZK zou het vallen onder de functiegroep behandeling.

Wel kon ik deze persoon inhuren op persoonlijke titel. Dus zij stuurt mij een factuur met naam en BSN nummer waarop zij het aantal uren en tarief heeft staan. Echter niet op naam van haar bedrijf. Op die manier zou het wel kunnen, aldus het ZK.

Echter de hulpverlener in kwestie vindt het - net als ik trouwens - nogal 'n gedoe en factureert bij voorkeur gewoon onder bedrijfsnaam en in haar eigen software programma. Zij wil liever geen activeiten buiten haar officiële ZZP werkzaamheden omdoen. Ik begrijp haar en kan me voorstellen dat ze dit ingewikkeld vindt. Het ziet er nu naar uit dat het inhuren hierdoor waarschijnlijk niet doorgaat en dat zou heel jammer zijn. Juist omdat deze dame heel vakkundig is door opleiding maar voornamelijk, ervaring.

Hoe zit het nu precies? Heeft het ZK gelijk? Ik heb 2x gebeld en kreeg 2x een verschillend persoon aan de lijn met 2x hetzelfde antwoord. Bleek ook nog eens dat ze alle telefoontjes inhoudelijk registreren, want de 2e dame van het ZK gaf mij aan dat ik dezelfde vraag 2 dagen terug ook al had gevraagd! (oeps, rode oortjes ...).
Pim Geplaatst: donderdag 19 Mei 2011 11:53
Beste Charles,

Als zij zeer uitdrukkelijk vermeld op de facturen dat het gaat om individuele begeleiding, dat ook op de website duidelijk is dat dit een dienst is en bij de KvK inschrijving zo is dat ze deze dienstverlening aanbied, dan is het inderdaad goed te verantwoorden. Over deze dienstverlening mag zij dan geen BTW verrekenen (want dit is vrijgesteld).

Coaching wordt in de praktijk inderdaad gezien als zijnde een behandeling gericht op het aanleren van nieuwe vaardigheden. Dit kan wel betaald worden via sommige aanvullende ziektekostenverzekeringen of uit eigen middelen.
Begeleiding is gericht op het versterken van reeds bestaande vaardigheden en/ of het in stand houden ervan.

Als u nieuwe vaardigheden wilt aanleren is dat dus wel mogelijk. U kunt het niet betalen vanuit een PGB. Daarnaast is het zeker zo dat er heel veel aanbieders zijn waar er waarschijnlijk wel een tussen zit die aan kan sluiten bij wat u nodig heeft.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 25 Mei 2011 09:16
Beste Pim,

Hartelijk dank voor je heldere reactie. Ik moet zeggen dat ik 't allemaal maar 'n bureaucratisch gedoe vind. Die dame heeft gewoon heel veel ervaring en kennis en is buiten dat ook nog eens heel doortastend in haar optreden. Op haar website staat (op dit moment) niets vermeld over begeleiding aan mensen met een PGB maar ik ben er van overtuigt dat zij dat heel goed kan, sterker: Ik heb al kennis gemaakt met haar en ben heel enthousiast.

Het ZK zegt nu dat als zij deze activiteiten (dus begeleiding van mensen met een PGB) op haar website vermeldt, dat ik het dan wel kan declareren als PGB-zorg (?!). Het ZK checkt namelijk de werkactiviteiten bij de KvK en soms ook op websites, aldus het ZK. En die moeten overeenkomen met werkactiviteiten die onder PGB-zorg vallen (vergoedingenlijst).

Als de zorgverlener de website niet aanpast dan zou ik alsnog begeleiding uit naam van haar ZZP-activiteiten kunnen krijgen, maar dan moeten we vooraf wel een z.g.n. zorgplan opstellen waarin tot in detail de verleende begeleiding gespecificeerd moet worden. Het ZK bepaalt dan uiteindelijk of de zorg die in het zorgplan uit het PGB vergoedt kan worden.

Verder gaf het ZK wederom als mogelijkheid aan dat de zorgverlener ook op persoonlijke titel kan declareren. Dus niet onder haar ZZP-naam maar gewoon op persoonlijke naam, adres, BSN, soort verleende zorg (is BG-I), uurtarief en aantal uren. Daarbij nog een zorgovereenkomst voor freelancers en dan zou het ook klaar zijn, aldus het ZK.

Wat 'n poppenkast ... :(

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.