1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Keurmerken certificering

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2011 01:38
Hallo allemaal,

ik ben druk doende een dagbesteding/leerwerkplaats op te zetten, voor personen met een arbeids- of verstandelijke beperking, in een garagesetting.
Ik ben nu ongeveer 10 jaar met veel voldoening als begeleider op verschillende dagbestedingen werkzaam geweest en wil de combinatie maken met techniek/motorvoertuigen.
Plezier en persoonlijke groei zijn sleutelwoorden in het gebeuren.
Ik heb mij proberen te orienteren op het internet, maar vind weinig info over dagbestedingen m .b.t. certificering, vereisten, regelgeving, e.d.. Ik heb veel info over zorgboerderijen gevonden en deze enigzins als leidraad gebruikt.
Ik zou graag informatie hebben over kwaliteit- en keurmerken en certificaten m.b.t. dagbestedingen om te kunnen gebruiken als verkoop argument maar ook als handvat om kwaliteit te leveren.
Het enige bruikbare dat ik gevonden heb, wat op mij van toepassing zou zijn is een erkenning van Calibris.
Ik zou graag tips en/of informatie ontvangen.

alvast bij voorbaat dank, Gert-Jan Beuwer
Pim Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2011 11:57
Geachte heer Beuwer,

Als ik u begrijp heeft u een garage waarin auto's/ motoren/ landbouwvoertuigen/ andere gemotoriseerde vervoersmiddelen worden gerepareerd en/ of aan word gesleuteld.

Is dit bedoeld als arbeidstoeleiding, echt voor commerciële handel of puur als leuk/ hobby/ knutselproject?

In het geval van arbeidstoeleiding of commerciële handel kunt u geen gebruik maken van het PGB. Daar voor word u doorverwezen naar re-integratietrajecten en het UWV en het ministerie van Sociale Zaken en VWS omdat u te maken krijgt met mensen die een WSW, WIA of Majong uitkering hebben en vanuit die positie kans maken op een re-integratie traject. Er zijn daarbij heel wat subsidiemogelijkheden om mensen met een arbeidshandicap in te zetten in uw bedrijf om het een interessante aanvulling te laten zijn op uw personeelsbestand.

In geval van een hobby achtige setting zult u moeten werken met pedagogisch opgeleide medewerkers die ook verstand hebben van autotechniek. Het verkrijgen van certificaten en keurmerken lijkt mij dan iets wat van later zorg is. Keurmerken op dit gebied zijn er naar mijn indruk (nog) niet.

Als u gaat werken als leerbedrijf (en daarmee dus een commerciële insteek gebruikt) zult u voornamelijk te maken krijgen met andere subsidiemogelijkheden dan het PGB.
Ik hoor graag van u wat uw meer uitgewerkte ideeën zijn hierin.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 23 Mei 2011 01:58
Hartelijk dank voor uw reactie!

Het is puur bedoeld als leuk/ hobby/ knutselproject. Dagbesteding is bijna een vies woord dus ik heb er leerwerkplaats aan toegevoegd, overigens ook vanuit de ov ertuiging dat iedereen leerbaar is.
Ik ben in mijn loopbaan altijd mensen met interesse voor motorvoertuigen tegengekomen en die interesse bood vaak een ingang.
Het is voor mij een lang gekoesterde droom die in vervulling lijkt te gaan.
Ik ben technisch onderlegd maar de techniek van de huidige generatie motorvoertuigen gaat mij boven de pet. Een diagnose stellen is zonder de juiste apparatuur erg lastig en ook voor reparaties zijn vaak speciale gereedschappen nodig. Commercieel is vanuit dat oogpunt niet levensvatbaar.
Er is veel mogelijk qua werkzaamheden, maar er zal altijd rekening met de mogelijkheden en wensen van de cliënt gehouden worden. Waarbij ik vanuit mijn achtergrond als jobcoach altijd geneigd zal zijn, de lat net iets hoger te leggen. Plezier en persoonlijke groei is het doel. Bezigheden kunnen variëren van het demonteren van onderdelen, het repareren van fietsen tot aan het bezoeken van een museum of het samen een dvd-tje kijken.
Naast de werkplaats zijn er nog een viertal bedrijfjes op het terrein gevestigd die zich bezig houden met verkoop van gebruikte auto's en het in stand houden hiervan. Met deze bedrijven is er een goed contact, ik hoop met het oog op integratie in de maatschappij dat op termijn cliënten door deze bedrijven bij een aantal werkzaamheden betrokken zullen worden. Ik kan mij b.v. voorstellen dat sommige cliënten het leuk vinden om mee te gaan met de oprijwagen of met de hogedrukspuit auto's onder handen te nemen.
Ik word een eenmanszaak/freelancer die personeel indien nodig, inhuurt.
Een bevriende psycholoog en een familielid hebben hun diensten aangeboden.
Tevens heb ik de mogelijkheid een aantal voormalige collega's van de flexpool bij vakantie en ziekte voor mij in te laten vallen.
Verder is er een oud automonteur als vrijwilliger aanwezig.
Ik heb overigens wel contact met het UWV over een mogelijke samenwerking, ik hoop wellicht het UWV iets te kunnen bieden in de vorm van b.v. een voortraject naar arbeidstoeleiding met als doel arbeidsritme op te bouwen of vast te houden.
Ik hoop een keurmerk van Calibris te krijgen als zijnde een erkend leerbedrijf.
En dat is het wel zo'n beetje qua uitgewerkte ideeën.

Mvg Gert-Jan Beuwer
Pim Geplaatst: maandag 23 Mei 2011 10:52
Geachte heer Beuwer

Er zijn zoals gezegd weinig certificaten die u zou kunnen gebruiken. Het ISO 9001 (in de zorg heet dit Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector oftewel HKZ) is voor een kleine onderneming als de uwe niet haalbaar want gaat voornamelijk over protocollen, dossiervorming en dat soort zaken, waarbij het een flinke investering is)

Het is aan te raden een duidelijke website op te zetten en vooral veel te netwerken en u kenbaar te maken op plekken waar mensen die zorg nodig hebben komen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 01:11
Hallo,

ik heb een andere vraag. Ik wil een oud cliënt benaderen met de vraag of hij geinteresseerd is in het volgen van dagbesteding bij mij.
Hij geniet momenteel dagbesteding bij de stichting Dichterbij en is thuiswonend.
Mijn vraag is hoe zal een stichting als Dichterbij betaald krijgen.
De ouders van de cliënt spreken slecht Nederlands en ik zou mij kunnen voorstellen dat zich betalingsproblemen bij het factureren zouden kunnen voordoen indien e.e.a. vanuit het PGB bekostigd zou worden.

Mvg Gert-Jan Beuwer

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.