1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wmo woning onterecht bewoont.

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 12:34
wij zijn in conflict met de gemeente over een wmo woning
De woning waar het om gaat word bewoont door een jongen die niks mankeert.
De aangepaste woning was bedoeld voor toen zijn vrouw/vriendin
Deze vrouw is 2 jaar geleden verhuisd naar een andere plaats,nu woont deze mijnheer er zelf nog in en mankeert echter niks.
Gemeente heeft contract bij woningbouw opgevraagd hieruit blijkt niet dat deze man eruit moet.
Zo ver ik weet zijn de regels bij een wmo woning dat je ook ervoor moet tekenen dat als de gene waar de wmo woning voor bedoeld is overlijd of vertrekt de partner een half jaar de tijd heeft om een gelijkwaardige woning te vinden.
De man in kwestie zelf weet van deze regel en heeft ook zelf aangegeven dat hij hier zolang in blijft zitten tot hij eruit moet.???
Wie kan mij zeggen of dit juist is?

Waar kan ik meer informatie en rechten hierover vinden?

mvg, diana
Ad Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 19:38
Probeer het eens bij het juridisch steunpunt.
Hier de link: http://www.juridischsteunpunt.nl/juridisch-steunpunt/
Succes met je strijd, :wink:
Ad.
Mariëtte Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 20:17
Ik vraag me af wat u functie is ?

Bij een Fokus/adl cluster woning gaat deze regel wel op omdat er bij de bouw van deze woningen al rekening gehouden is met een aantal zaken,denk aan voldoende ruimte voor draaicirckels,verbrede deuren,ruime natte cel etc etc. Maar met woningen die door de WMO aangepast zijn hangt het er maar net vanaf of deze dit label houd.Vaak zijn aanpassingen zo persoonlijk dat ze niet automatisch bruikbaar zijn voor een ander mens wat aanpassingen nodig heeft .Het gaat gewoon om het financiële plaatje dus.Leegstand kost altijd en WMO voorzieningen moeten voor de nieuwe bewoner ook weer worden aangevraagd.
Geplaatst: vrijdag 03 Juni 2011 22:08
In onze gemeente vragen wij mensen een intentie verklaring te tekenen als er sprake is van grote aanpassingen (bijvoorbeeld aanbouw). Men tekent er dan voor dat op het moment dat de persoon voor wie de aanpassingen zijn gerealiseerd er niet meer woont (bijv. door verhuizing of overlijden) de overige bewoners de woning verlaten om deze beschikbaar te stellen voor iemand anders met een beperking. Dit is gemeentelijk beleid.

En eerlijk gezegd vraag ik me af hoe deze intentieverklaring zich verhoudt tot de huurrechten van de bewoners.

Als de gemeente er geen moeite mee heeft dat deze meneer in de woning blijft wonen, en de woningbouw ook niet, dan lijkt het mij dat het dus akkoord is dat hij daar blijft?
Geplaatst: vrijdag 03 Juni 2011 22:10
Nog 1 opmerking > wij kennen in onze gemeente geen "Wmo woningen". Wij hebben koopwoningen (particulieren) enn huurwoningen (veelal woningbouw). Wij doen daarin aanpassingen, van klein (douchezitje, drempel) tot groot (unit, aanbouw) maar dat maakt de woning niet "van de Wmo of de gemeente".

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.