1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Geen herindicatie meer aanvragen

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 14:04
Hallo,

Eind juni loopt het PGB van mijn zoon af. Hij heeft een indicatie gehad voor ind. begeleiding en Tijdelijk verblijf.
Mijn zoon (inmiddels 18 geworden) en ik zijn samen overeengekomen dat wij geen nieuwe indicatie meer gaan aanvragen.
Voor Tijdelijk verblijf is dit gezien de zorgvraag van mijn zoon en de eisen die aan TV worden gesteld, ook geen optie meer.
De begeleiding is nu nog minimaal en ook weer gezien de zorgvraag van mijn zoon wil hij afzien van een nieuwe indicatie (hier sta ik ook achter). :D

Nu de vraag, ik heb van een medewerkster van MEE begrepen dat ik verder geen actie hoef te ondernemen richting zorgkantoor en CIZ.
Indien in geen herindicatie aanvraag, stopt het PGB en stopt het Zorgkantoor automatisch met alles.
Uiteraard komt nog wel de verantwoording van het PGB tot en met juni dit jaar.

Kan iemand mij zeggen of deze informatie klopt.

Met vriendelijke groet,

Helena
Ad Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 19:51
Dag,
Hierbij wat info;
Bron= UVIT zorgkantoor.
Wanneer stopt een PGB?
- Als u blijvend wordt opgenomen in een AWBZ-instelling;
- Als u langer dan twee maanden tijdelijk bent opgenomen in een AWBZ-instelling of ziekenhuis;
- Als u zich niet houdt aan de verplichtingen van de PGB-regeling. Bijvoorbeeld als u zich niet verantwoordt
- Als u buiten onze zorgkantoorregio's verhuist. Per 1 januari van het jaar volgend op uw verhuizing dragen wij uw dossier over naar het andere zorgkantoor;
- Als u overlijdt;
- Als u zelf verzoekt om beëindiging van het PGB;
- Als u verzoekt de zorg waarvoor u PGB ontvangt, om te zetten in Zorg in Natura.

Als het PGB stopt en u hebt een arbeidsovereenkomst waarin een opzegtermijn is opgenomen, mag u uw PGB na de beëindigingsdatum nog besteden aan 'beëindigingskosten'. Dit betreft:
- het salaris
- eventueel vakantiegeld
- vakantiedagen
dat u nog aan de hulp moet betalen in verband met de wettelijke opzegtermijnen.

Bij de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt:
- Een maand opzegtermijn (voor het einde van de maand opzeggen)
Voor de arbeidsovereenkomst bij een tijdelijk contract geldt:
- Een werkgever en een werknemer kunnen afspreken hoe lang de werknemer gaat werken. Dit kan zijn een paar maanden of een paar dagen. Er is dan een tijdelijk contract. Dit contract eindigt automatisch. Dit wordt 'van rechtswege' genoemd. Het tijdelijke contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag als hier vooraf afspraken over zijn gemaakt of bij onderlinge overeenkomst.

Ik zou, en dat lijkt mij wel zo netjes, even d.m.v. een briefje het zorgkantoor op de hoogte stellen van je voornemen om geen gebruik meer te maken van een nieuwe aanvraag voor een PGB.
Dus Mee heeft gelijk: als je niet vóór 6 weken voor de afloopdatum van het huidige PGB een nieuwe CIZ aanvraag indiend en de termijn verloopt, dan vervalt ook het PGB...
Voldoende geinformeerd.?
groet, :wink:
Ad.
Geplaatst: zaterdag 28 Mei 2011 21:03
Beste Ad,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Het is mij nu geheel duidelijk!

Vriendelijke groet,
Helena

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.