90% van de budgethouders in de kou?
Auteur | Bericht |
---|---|
Mariëtte |
Geplaatst: zondag 05 Juni 2011 22:46
en Magreth,het volgende kabinet beslist over al deze plannen dan is dit a-sociale zootje achter de ellebogen kabinet allang opgeRut Wie weet al na het zomerreces want heel veel mensen zijn het meer dan spuugzat Ik voorzie een opstand :D laat pim maar lalle die weet niet wat het inhoud om van zorg in natura afhankelijk te zijn,duidelijk |
Matthijs |
Geplaatst: zondag 05 Juni 2011 23:38
Pim weet over het algemeen wel wat hij zegt. Hij zal zich meer in de zaak verdiept hebben dan de meesten van ons. Ik heb me er niet heel sterk in verdiept maar hoor wel dingen die ik echt niet zie zitten. Minder kwaliteit voor meer geld is de indruk die ik nu krijg. Rutte beweert het tegendeel. Ik geloof er geen snars van, maar heb me er niet genoeg in verdiept om dat hard te kunnen maken. Maar ik weet dat clubs als De Zorgprofessional zich hard maken om ZIN toegankelijk te maken voor zelfstandige zorgverleners. In dat geval is het niet erg dat zorgvragers op ZIN aangewezen zijn want dan kunnen ze nog altijd hun vertrouwde zorgverlener inhuren. Al met al ben ik wel benieuwd naar Pims toelichting! Maritte's laatste opmerking was mij ook al opgevallen: het huidige kabinet zet de hele zorg op z'n kop en laat de pijnlijke besluiten over aan het volgende kabinet. Dat volgende kabinet zal die besluiten als ze ook maar een grijntje verstand hebben gewoon naar het vierkante archief verwijzen. Maar waarom zouden die rechtse partijen zich in zulke bochten wringen om allerlei slechte plannen te schrijven als een volgend kabinet die gewoon kan afschieten? Ik snap er weinig van. |
Mariëtte |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 10:08
Pim walst over al die mensen heen die nu met veel verdriet /angst en stress thuis zitten door op deze platte manier dit neer te kalken. Eigen regie en keuzevrijheid zijn groot goed en verworven rechten voor mensen met een chronisch ziekte/handicap.We gaan met deze plannen zon 70 jaar terug in de tijd.En ook zie ik een samenhang met de ratificatie van het vn verdrag voor de rechten van de mens met een beperking. Ik ben het gebagetaliseer van dhr van der most van de ernstige problemen waar mensen in een afhankelijkheidspositie mee te maken hebben echt spuugzat nu. Ik zal Per Saldo hierop attenderen.Daar zitten namelijk mensen die echt op de hoogte zijn van alle ins en outs rond het pgb .Pim draagt op deze manier bij aan de leugen die men probeert te verkopem Een goed hulpverlener luistert ook ECHT naar de clienten en de p[roblmen die zij tegen komen. Pim spreekt niet vanuit insidersperspectief maar vanuit outsidersperspectief.Hij spreekt dus voor zijn onderneming.Daar liggen dus totaal andere belangen En speelt zijn betrokkenheid bij de christenunie hierin ook niet een rol ? |
Pim |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 11:42
Mariette, Ik snap heel goed dat je boos bent, verdrietig, je klem voelt zitten. Het verdacht maken van anderen helpt echt niet. Ik ken het politieke spel enigszins om te weten waar je dingen moet beïnvloeden en hoe je dat het goed kunt organiseren. Mijn betrokkenheid bij de ChristenUnie destijds als organisator van de campagnes tijdens verkiezingstijd (ondertussen niet meer) leverde grootschalige winsten op, die zelfs de mensen van de ChristenUnie niet voor mogelijk hielden. Het heeft echter helemaal niets met dit onderwerp te maken en ik beschouw het als niet relevant. Als je gedurende de zomer je enorm gaat lopen opvreten en boos maken ben je aan het eind van de zomer opgebrand en kun je niet veel meer terwijl dan juist vlammen en doorpakken nodig is om onderdelen van dit plan te kunnen wijzigen. Niet alles kan veranderen. Het recht op zorg blijft. Wat ik graag wil is dat de zorg die je nu krijgt straks ook beschikbaar is in Zorg in Natura. Het belang dat jij hebt in dit geval is wat dat betreft helemaal in overeenstemming met het belang dat ik nastreef. Dat kost alleen veel lobbywerk en heel veel organisatievermogen om het zo te maken dat ZiN toegankelijk word voor veel ondernemers en toch kwalitatief hoogstaand gaat worden. Durf het vertrouwen te geven dat ik niet tegen je vecht, maar vanuit mijn perspectief samen met je vecht. De feiten die Per Saldo geeft zijn helemaal niet zo hard als ze zelf doen beweren. Feit 4 is door het ministerie aantoonbaar afgezwakt middels onafhankelijk onderzoek. http://bit.ly/l05Gjk Feit 5 word keihard aan gewerkt en is daarmee geen feit, maar een inschatting. Feit 7 klopt niet. Het is geen feit maar een inschatting. De minister beloopt meerdere sporen waar het mogelijk in te toekomst contracteren van zelfstandig ondernemers er een van is en waar het prikkelen van zorginstellingen middels het loskoppelen van wonen en zorg alsmede het richten van de budgetten op kwaliteit in plaats van productie twee andere mogelijkheden zijn. Verder is de staatssecretaris bezig ook de IGZ meer mogelijkheden te geven zodat kwaliteitscontrole beter vormgegeven kan worden. Innovatie krijgt de ruimte, Buurtzorg Nederland en kleinschalige woonvormen als Thomashuizen werden daarbij speciaal genoemd. Maar goed, zoals ik al zei: Per Saldo doet met de beperkte menskracht die ze hebben erg hun best om er het beste van te maken. Het is voor hun ook van groot belang omdat deze organisatie mogelijk ophoud te bestaan als het PGB grotendeels verdwijnt. Ik ben overigens blij dat deze staatssecretaris een visie heeft. Ook al is het een rigoureuze en ben ik het lang niet overal mee eens. Beste Margreth, Ik snap je punt heel erg goed. Ik vecht ook voor het mogelijk maken van kwaliteitsaanbod van zorgondernemers via Zorg in Natura. Het kost alleen wel tijd en veel energie om dat te bereiken. Ik heb zelf meerdere klanten die hetzelfde hebben meegemaakt. Met zoveel problemen waar mensen tegenaan lopen voel ik ook plaatsvervangende schaamte, dat de zorg onvoldoende antwoord kan vinden op de vragen die er spelen. Ik vind het erg spijtig dat je die ervaringen hebt. Zorg moet echt van betere kwaliteit worden hierin. Vooral de jeugdhulpverlening heeft wat dat betreft nog wel de nodige verbeteringen door te maken. Toch zie ik wel de punten die de staatssecretaris ook noemt: oneigenlijk gebruik van PGB gelden, steeds meer mantelzorg dat (soms best wel riant) betaald word, allerlei vormen van zorg die eigenlijk niet bij AWBZ thuishoren, moeilijk/ bijna onmogelijk om de kwaliteit van zorg te borgen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 14:37
Voor de goede orde: Alleen voor nieuwe indicaties na 1-1 a.s. gaat het PGB-verhaal op. Deze mensen hebben dus nauwelijks de keuze om zelf de regie over hun zorg te voeren, al dan niet buiten de deur. Het grootste probleem is wat er na 1-1-2014 gaat gebeuren. Dan gaan alle indicaties in klassen naar de gemeente. Of voor die zorg wel of geen PGB mogelijk is gaat elke gemeente in principe voor zich bepalen en ook onder welke voorwaarden. Deze zorg gaat bij de zorgkantoren weg. Of het idee doorgaat, dat zorgverleners een contract bij het zorgkantoor kunnen krijgen is twijfelachig, omdat het zorgkantoor daar per 2014 waarschijnlijk niet meer over gaat. Of die zorgverleners zo'n contract bij de gemeente kunnen krijgen is ook nog maar de vraag. Kortom: voor iedereen zonder verblijfsindicatie breekt in 2014 een onzekere tijd aan. Alles blijft mogelijk, maar dat zal per gemeente heel verschillend zijn. Lobby' s richting gemeentes zijn de komende twee jaar dus héél belangrijk. Overigens door op Pim in te hakken verandert daarin helemaal niets. Zaken kunnen inderdaad meevallen, maar het PGB verkeert in zwaar weer. |
|
Mariëtte |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 16:37
Zaken kunnen inderdaad meevallen, maar het PGB verkeert in zwaar weer. en daarom is het ook belangerijk dat de info die stichting Per Saldo ' de (ENIGE!!) belangen vereniging voor butgethouders' naar buiten brengt niet door dhr van der Most in twijfel wordt getrokken zonder daar onderbouwend op in te gaan Beter zou zijn om je aan te sluiten zowel zorgaanbieder als zorgvrager als lid van stichting Per saldo. Ik blijf me verbazen over het feit dat mensen via dit forum vragen stellen aangaande het pgb terwijl Per Saldo de juist info kan geven Ik heb contact opgenomen met Per Saldo vandaag over hetgeen dhr van der most hier lanceert overigens Verder: ik denk dat dhr van der Most zichzelf prima kan verdedigen,.Er wordt niet op hem ingehakt.Het is axie reaxie |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 16:47
Het verbaasd mij dat er onder elkaar verdeeldheid ontstaat, juist nu moeten we samenwerken zonder elkaar aan te vallen of op de man te spelen. En over Pim ,hij is volgens mij de enige die ik ken die zoveel tijd besteed aan het uitzoeken van regelingen en veranderingen. Hier verdient hij respect voor ook als je het niet met hem eens bent. Volgens mij is het tijd om met goed doordachte feiten te komen. Hulpvragers moeten ( volgens mij) heel objectief aan gegeven wat hun hulpvraag is, wat is het onderliggend probleem en waarom is het nodig om zelf de regie te voeren. Hulpverleners zullen heel duidelijk aan moeten geven wat hun specifieke voordeel t.o.v. ZIN is en ook dit moet door feiten onderbouwd worden. Liefst met een berekening van de kosten. In de oudheid ( mijn tijd) noemde men een rapportage van dit soort feiten een "zwartboek" en deze hadden vaak goede resultaten Wat er nu gebeurd is onacceptabel maar het is een feit dus kunnen we er maar beter ons voordeel mee doen. Als we nu PGB hulpverlening goed verdedigen en onderbouwen kan dit er toe leiden dat er een beter / professioneler instrument ontstaat. Jolanda |
|
Mariëtte |
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 17:10
En over Pim ,hij is volgens mij de enige die ik ken die zoveel tijd besteed aan het uitzoeken van regelingen en veranderingen Is dat zo? Dat lijkt zo omdat hij zich zo presenteert Ik vind dat schadelijk omdat mensen er nu vanuit gaan dat hij altijd juiste info verstrekt.Dat is niet zo.Hij profileert zich al een tijd als een soort allesweter op dit forum waardoor ook andere mensen die veel weten hier wegblijven Misschien weet Pim wat meer over zzp ers en begeleiding van mensen met autisme maar aangaande de totale zorg voor mensen met chronische ziekten en handicaps is hij zeer slecht geïnformeerd.Ik mis ook inlevingsvermogen in deze groep . Mensen met een chronische ziekte of handicap kunnen prima voor zichzelf spreken en er hoeft niet over de hoofden heen geregeld worden hoe de beste zorg bij deze mensen komt. Ik begrijp het wel hoor In deze 'buitenkant'maatschappij gaan we natuurlijk liever voor de vorm.Dus als je maar keurig geformuleerde zinnen maakt denkt ieder dat jij het wel zult weten Jammer dat hier niet gewoon doorheen gekeken kan worden. Jolanda dat ook jij ervan uitgaat dat Pim dus niet voor zichzelf kan spreken.Het is toch geen baby ? Zo kies je dus automatisch een kamp en werk je mee aan verdeeldheid Succes ermee |
Geplaatst: dinsdag 07 Juni 2011 15:54
Beste Maritte, Door een paar zinnen op een forum leer je iemand niet kennen! Wat ik vraag is om onderscheid te maken tussen de persoon en de mening die iemand op het forum zet. Ik verdedig hiermee niet Pim maar een omgangsvorm waar ik veel waarde aanhecht. Jolanda |
|
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 07 Juni 2011 23:20
Maritte, dat jij het niet met Pim eens bent en hem niet mag weet ik nu wel. Je hoeft dat niet te blijven herhalen, het wordt een beetje vermoeiend zo. Verder lijkt het me verstandig om nuchter te blijven. Paniek, stress en verdriet zijn heel begrijpelijk en mogen ook de ruimte krijgen. Daarnaast hebben we voor het bedenken van een actieplan meer aan rationele argumenten. Per Saldo heeft daar al het nodige werk voor gedaan, maar ook zij lijken een beetje vanuit paniek te reageren - moord en brand schreeuwen en een onvoldoende onderbouwd stuk publiceren met aantoonbare fouten kost ze gewoon geloofwaardigheid. Beter is het om eerst goed te onderzoeken hoe de zorg eruit gaat zien in het systeem dat het kabinet nu voor ogen heeft en dan een inhoudelijke reactie te schrijven over welke verworvenheden van nu er in dat nieuwe systeem niet meer zijn. Die analyse moet het kabinet in eerste instantie zelf gaan maken, en ik hoop van harte dat Per Saldo in de tussentijd hetzelfde doet. Anders moeten we actie gaan voeren tegen iets dat we niet kennen. Ik voel er weinig voor om als een blinde kip te gaan vechten tegen de duisternis, geef mij maar een echte tegenstander. En misschien, héél misschien blijkt die tegenstander dan nog niet eens zo heel gemeen te zijn. Kwestie van kritisch blijven kijken. |
Mariëtte |
Geplaatst: woensdag 08 Juni 2011 08:05
jullie zijn de enige die dingen hier persoonlijk maken.Het gaat hier niet op dhr Pim het gaat om hoe hij zich hier opereert wat een vertekend beeld kan geven naar andere mensen die net komen kijken in pgb land. Voor antwoord op vragen kun je gewoon het beste bij' per saldo' zijn en ik ben niet wanhopig en verdrietig etc dat is weer een weke hulpverleners handjes invulling ik denk dat jullie dat ook graag willen ,want dan denken jullie iets te bieden te hebben. maar is dat zo? heel veel hulp is namelijk niet helpend en helpt aleen de persoon die de hulp bied zelf. het gaat nu ook niet om mij want ik heb weer met een totaal ander verhaal te maken binnen Fokus Maar o nee alle ins en outs daarvan daar zijn jullie natuurlijk niet van op de hoogte. Als jullie door de vorm heen hadden gelezen dan hadden jullie opgepakt wat ik porbeer te doen En nee,ik ben geen mooi weer prater. blijkbaar is strijdbaar zijn voor anderen en anderen een stem proberen te geven jullie vreemd ik ga daarin wel heel ver,zonder eigenbelang.dat heeft ook te maken met een levensovertuiging Als meer mensen dat nou zouden doen ipv andere afvallen en achter de kudde schapen aan te gaan.Dat is iets wat ik nooit gedaan heb en maakt mij,mij Hulpverleners? Jullie ? Zachte heelmeesters maken... Soms is er in een maatschappij een fors tegengeluid nodig om een politieke kracht een andere kant op krijgen |
Pim |
Geplaatst: woensdag 08 Juni 2011 08:41
Beste Mariette, Het verbaast mij nog steeds dat je telkens aangeeft dat je voor anderen spreekt. Heb je daar de vraag vanuit die mensen gekregen? Hoeveel zijn dat dan? Wat mankeren deze mensen dat ze zelf dat niet kunnen? Feitelijk doe je daarmee het gedrag dat je hulpverleners verwijt, namelijk het meer jezelf helpen dan degene die geholpen moet worden. Het is verstandig te spreken vanuit jezelf in plaats van namens anderen, tenzij je uitdrukkelijk een vertegenwoordigende functie hebt. Het maakt namelijk de informatie die je verspreid niet minder waardevol, maar je boodschap wel zuiverder. Jij beweert dat Per Saldo altijd de juiste informatie verstrekt. Ook zij zijn mensen. De laatste dagen krijg ik toch de indruk dat ze best wel in paniek waren door de plannen en zich niet goed en rustig in de materie hebben ingelezen alsmede rustig en beheerst een plan van aanpak gemaakt. Want als zij op de hoogte waren van hoe het in de politiek gaat, dan hadden ze moeten weten dat je door voor het zomerreces zoveel tumult maken nauwelijks effect bereikt maar dat het wel veel energie kost. Ik zoek veel informatie uit om te controleren of ik de juiste informatie verstrek. Dat jij het idee hebt dat dit mensen afschrikt, is je goed recht als mening. Ik krijg juist de indruk dat het een aanzuigende werking heeft gehad. Onder andere Jolande de Vries, Matthijs Wolters en anderen heb ik toen ik hier voor het eerst kwam niet op het forum op regelmatige basis gezien. Nu wel. Ook jij komt hier nu regelmatig. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Mariëtte |
Geplaatst: woensdag 08 Juni 2011 08:56
als je insider was dan zou je weten dat mensen in een afhankelijke positie veel over hun kant laten gaan en dus geen stem meer hebben.Deels is dat ook eigenbehoud ´je slikt dus meer dan normaal zou zijn binnen de situatie´ en deels is het de kunst om toch te blijven vechten voor behoud van rechten waar anderen via een lange weg van strijd jou voor zijn gegaan Je moet echt leren in die kwetsbare situatie voor jezelf leren opkomen met een extra tandje erbij en nee ,het is not important om altijd goed onderbouwd en met veel mooie woorden te spreken (buitenkant!! ) Er zijn veel mensen die daar moe van worden en willen gewoon hun eigen pijn en onmacht verwoord hebben emotie en zichtbaar maken van jezelf incl. pijn kan ook de meest rationele types openen mensen die met veel woorden komen hebben daar altijd een onderliggende reden voor |
Jeroen |
Geplaatst: donderdag 09 Juni 2011 22:01
Willen jullie de petitie m.b.t. de plannen voor het afschaffen van het PGB tekenen via onderstaande link? Bedankt!! Groet, Ellen Witteveen http://petities..nl/petitie/voorkom-afschaffen-pgb-voor-117000-en-nieuwe-budgethouders Mocht iemand dit al hebben denk dan maar beter twee keer dan helemaal niet Jeroen |
Geplaatst: vrijdag 10 Juni 2011 11:16
" mensen die met veel woorden komen hebben daar altijd een onderliggende reden voor" Emotioneel leeglopen geeft wellicht voor betrokkene enige opluchting, maar draagt niet bij tot een oplossing. Het gaat om een afgewogen mix! |
|
Mariëtte |
Geplaatst: vrijdag 10 Juni 2011 12:26
precies |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk