1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Van PGB naar ZIN?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: donderdag 09 Juni 2011 18:30
Ik volg al een tijdje alles over het hele verhaal dat het pgb moet verdwijnen en we weer overgaan tot ZIN. Ik ben een moeder van twee kinderen waarvan beide PDD-NOS hebben en de jongste ook nog ADHD. De jongste zit op speciaal onderwijs en gaat naar de zorgboerderij wat hij heerlijk vindt. Voor hem krijgen wij dan ook een PGB, waarvan we dus de zorgboerderij betalen en een jongen die hem af en toe begeleidt met het "verkennen" van de wereld. Volgens de ministers moet het pgb verdwijnen en gaat alles naar ZIN. Hoe moet ik dit voor mij zien, moet ik straks mijn zoon naar een verzorgingstehuis brengen of komen er zorgboerderijen vanuit het rijk voor deze jongeren. En komt er ook zo af en toe iemand van de thuiszorg mijn zoon begeleiden en helpen de wereld te verkennen. Ik snap echt niet hoe ik dit moet zien, laat staan hoe ik dit straks op moet lossen, wij als ouders houden ontzettend veel van onze kinderen maar zo af en toe een weekend bijtanken is echt nodig. :?: :cry:
Pim Geplaatst: vrijdag 10 Juni 2011 01:00
Beste vader/ moeder van Ricardo,

Wat de bedoeling is, blijkt ook uit het debat dat het 30 ledendebat (soort spoeddebat in de Tweede Kamer) van donderdag 9 juni 2011 heeft plaatsgevonden is dat de zorg die u nu krijgt u ook dan ontvangt.

Het Kabinet is hard bezig de mogelijkheden voor Zorg in Natura zo in te richten dat ook zorgondernemers dit kunnen gaan leveren. De barrieres die er nu zijn zullen echter grotendeels moeten worden weggenomen wil dat gaan lukken.

Mocht dat zo zijn dan heeft u daarna recht op zorg, krijgt u ook de zorg maar zal uw zorgverlener de administratie en verantwoording richting zorgverzekeringen moeten doen (want zorgkantoren gaan ophouden te bestaan).

Het inhoudelijke debat over de grootse wijzigingen in het PGB zal plaatsvinden op 23 juni 2011 in de Tweede Kamer gebouw, Lange Poten 4 in Den Haag.
Er zal de komende donderdag, 16 juni 2011 een hoorzitting zijn waarin mensen die een budget hebben of kinderen hebben met een budget kunnen vertellen aan de fractievoorzitters wat de maatregelen voor hen gaan betekenen. Vertegenwoordigers van belangenorganisaties zullen dan ook hun zegje doen. Als u zich door deze maatregelen erg geraakt voelt kunt u zich daar dus ook voegen en uw zegje doen.

Exacte tijden van het debat en de hoorzitting worden nog bekend gemaakt op de website van de Tweede Kamer en waarschijnlijk ook op PGB.nl (belangenvereniging Per Saldo) en op thuiszorgnieuws.nl (onderdeel van deze website)
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 10 Juni 2011 11:12
Na 2014 is het nog maar de vraag of ZZPers ZIN kunnen leveren.
De kern van de plannen is, dat alle AWBZ-zorg voor mensen zonder verblijfsindicatie naar de gemeente gaat.
Hoe de gemeenten dit gaan regelen is nog totaal onbekend. Bovendien kan dat per gemeente gaan verschillen.
Pim Geplaatst: vrijdag 10 Juni 2011 14:14
Mevrouw Wehkamp,

Het is terecht dat u stelt dat er nog geen zekerheid is over de mogelijkheid voor zorgondernemers om Zorg in Natura te mogen leveren.
Dat is meestal het geval als dit nog moet worden uitgewerkt. De onderhandelingen daarover vinden over enkele dagen plaats en zullen nog wel enige tijd in beslag nemen om goed en compleet vormgegeven te worden.

Wat u stelt over dat alle zorg naar de gemeenten gaat is onjuist. Begeleiding individueel en in groepsverband gaat bekostigt worden uit een budget dat de gemeenten ter beschikking stellen inderdaad. Ook daar is echter nog het nodige over te doen.
Verpleging en verzorging zullen worden gefinancierd uit een budget beschikbaar gesteld door de zorgverzekeraars na 1 januari 2014 en zoals de plannen er nu liggen. Het inhoudelijk debat hierover vind plaats op 23 juni 2011 in de plenaire zaal van het Tweede Kamer gebouw.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 12 Juni 2011 14:15
Inderdaad de brief van de staatssecretaris speekt niet van verpleging en verzorging, zodat we voorshands moeten aannemen, dat die in de AWBZ blijft, maar niet uit een PGB betaald kunnen worden.
Begeleiding gaat voorshands wel naar de WMO, waar die gaat concureren met huishouderlijke hulp en even later jeugdzorg en jeugd-.
GGZ. Mij is niet duidelijk of de hulp bij arbeidsintegratie straks ook onder de Wmo gaat vallen. Het zal allemaal af gaan hangen van de prioriteitsstelling en financiele mogelijkheden per gemeente.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.