1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wat betekend nieuwe PGB voor ons?

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 20 Juni 2011 21:45
Hallo

ik zal in het kort mijn situatie uitleggen. Ik heb een zoon van 5 jaar die inmiddels 2 jaar diabetes type 1 heeft. Vanaf het moment dat ik het hoorde lag ik met hem in het ziekenhuis omdat hij in een coma lag. Mijn baas deelde zijn zorg met mij maar vroeg zich wel elke keer af wanneer ik weer zou komen werken. Toen mijn kind weer mee naar huis mocht heb ik nauwlijks van de schrik kunnen bijkomen of het volgend probleem kondigde zich al aan. Mijn baas wilde natuurlijk weer dat ik zou komen werken, groot gelijk want het moet toch allemaal doorgaan alleen wat moet ik dan met mijn kind doen? Na 2 dagen zoveel uur met elkaar gesproken te hebben en te zoeken naar oplosingen zijn we eruit gekomen dat het geen zin heeft en heb ik ontslag genomen. Ik vroeg een pgb aan om voor mijn kind te zorgen en alle zorg op mij te nemen totdat iemand het van mij zou overnemen.

Het ging goed maar nu leef ik weer in een stress. PGB wordt afgeschaft!!! Nu vraag ik me af wat voor gevolgen het voor mij heeft en per wanneer het ingaat. Sommige vertellen mij dat het pas ingaat in 2014 en andere zeggen dat het per 1 januari 2012 zal ingaan.

Wat moet ik nu gaan doen? Ik wil dolgraag weer aan het werk maar ik ken niemand verder hier en wie moet voor mijn zoon zorgen? De school durft die verantwoordelijkheid niet te nemen en ik ga soms wel 10 keer op en neer naar school omdat hij nog altijd niet goed zit met zijn waardes.

Wat nu? Wie kan met mij meedenken naar een oplossing want ik weet het echt gewoon niet meer
Pim Geplaatst: maandag 20 Juni 2011 22:04
Beste Hans,

Wat een drama leef je in. Erg verdrietig dat je in zo een situatie terecht gekomen bent.

Er is gelukkig wel hoop. Op dit moment is het zeker dat het PGB voor bestaande PGB houders blijft tot 1 januari 2014.
Ondertussen word er heel hard geknokt om Zorg in Natura open te breken zodat straks, mocht de zorg niet meer ingekocht kunnen worden vanuit een PGB, dit wel via Zorg in Natura mogelijk gaat worden, liefst op een vergelijkbare manier (maar weliswaar zonder geld op de eigen rekening).

Het is helaas wel zo dat voor potentiële PGB houders (m/v) er vanaf 1 januari 2012 geen mogelijkheid meer is om PGB aan te vragen/ gehonoreerd te krijgen, althans... Dat is de huidige situatie zoals de staatssecretaris deze heeft aangekondigd maar daar is de laatste weken heel erg hard voor geknokt via alle mogelijke kanalen door velen waaronder ondergetekende om dat toch open te houden.

Er is heel hard geknokt voor meer zaken. Komende donderdag (23 juni) zal het spannend worden wat er in het inhoudelijke debat hierover zal worden afgedwongen door de Tweede Kamer en wat er overblijft van de plannen.

Er komen vele honderden mensen, mogelijk zelfs duizenden. Mocht u niet in staat zijn te komen (vanaf 12 uur start de manifestatie, vanaf 14:00 uur begint het inhoudelijk debat dat ook via internet te volgen is) dan kunt u, via meerdere onderwerpen op dit forum aangekondigd, uw foto toesturen naar Anne Vernooijs ( [email protected] ) waar zij uw foto op een groot doek mee zal dragen om mensen die niet kunnen komen wel een stem te geven.

Gezien uw situatie zou ik u toch van harte aanbevelen om op zoek te gaan naar professionele begeleiding voor uw kind. U heeft het ook nodig om tijd voor uzelf te hebben. Uw kind is zonder meer heel belangrijk. Uzelf bent dat echter ook. Probeer daar een balans in te vinden.
Als u daarover wilt doorpraten kunt u gerust eens contact met mij opnemen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 21 Juni 2011 09:19
Hartelijk dank voor u geruststelling en snelle reactie.

Weet u. geld interseert mij helemaal niks. Ik zou mijn kind zelfs mijn hart geven en denk dat ieder ouder begrijpt wat ik bedoel. Ik wil geen rooie cent op mijn bankrekening ontvangen waarvoor ik niet zelf heb gewerkt. Heb dit altijd heel erg gevonden. Ben de type die ondanks een griep alsnog gaat werken. Maar ik zag geen uitkomst meer. Als er iemand is die dag en ook de nacht want de nachten zijn het ergst op dit moment kan komen zorgen dan heb ik dat liever dan geld op mijn rekening. Ik moet momenteel om het uur de wekker zetten om zijn suiker te meten en afgelopen 2 maanden is er al 3 keer een ambulance geweest omdat hij een forse hypo kreeg. Dus hoe willen ze dit probleem gaan oplossen? Iemand hier thuis laten inwonen en er 24 uur per dag voor hem klaarstaan? Hij kan namelijk lief spelen en opeens knock out gaan.

Ik ben zeker van de partij en ik kom zeker meehelpen. Ik wil helpen waar het kan. Niet alleen voor mezelf voor alle andere die in hetzelfde schuitje zitten als ik.

dus als ik het goed begrijp blijven we pgb ontvangen maar het wordt sowieso wel strenger niet? We hebben nu een klasse 4 indicatie.

MVG
Hans
Pim Geplaatst: dinsdag 21 Juni 2011 10:00
Beste Hans,

Het is niet dat iemand alle taken kan overnemen. Wel is het verstandig op zoek te gaan naar iemand die bijvoorbeeld een halve of een hele dag de zorg voor uw kind kan overnemen zodat u ook even wat voor uzelf kan doen (bijvoorbeeld eens een keer flink slapen, maar ook gewoon eens ontspannen zonder schuldgevoel).

Als ik uw verhaal goed lees is de belasting die u ervaart zeer groot. Dat is bij veel mensen die een PGB hebben het geval.
Er word op dit moment door diverse partijen gevochten dat ook na 2014 u zelf kunt kiezen hoe u de zorg vormgeeft en wie u daarvoor in wilt huren.
Het ministerie heeft vooral als een van de argumenten dat oneigenlijk gebruik en fraude beter bestreden moet worden. Dus een zekere controle willen ze invoeren en dan kan Zorg in Natura een oplossing zijn (hoewel fraude bij ZiN ook voorkomt).

Op de website van Per Saldo ziet u veel dingen waar u vanuit huis aan mee kunt doen. http://pgb.nl/persaldo/actiedossier-voorkom-afbraak-pgb/acties-op-locatie-en-thuis/?waxtrapp=omfqtoDsHcwOhcPjBCEH

Wilt u naar de manifestatie komen aanstaande donderdag, kijk dan even in het onderwerp hierover op dit forum voor nadere informatie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.