Tijdelijk opvang wonen
Auteur | Bericht |
---|---|
Anna |
Geplaatst: zondag 26 Juni 2011 17:01
Mijn partner en ik denken erover een jongen van 16 tijdelijk bij ons te laten wonen ter overbrugging van de tijd dat hij in een woonvorm terecht kan. Dat zal minstens een half jaar zijn, uiterlijk drie kwart jaar. De jongen heeft en pgb. Ik begreep dat verblijf niet meer uit een PGB betaald wordt, tijdelijk verblijf wel. Wat wij bieden is dit tijdelijk verblijf? Kunnen wij anders gewoon huurkosten vragen, kosten maaltijden en servicekosten en daarnaast begeleidingskosten? Waar moeten wij nog meer aan denken, praktisch gezien?Kan iemand ons hier informatie over geven? |
Pim |
Geplaatst: zondag 26 Juni 2011 21:52
Beste Anja, Het is een lastige situatie die u schets, welke in meerdere varianten opgelost kan worden. - Tijdelijk verblijf is alleen bedoeld voor kortdurende momenten, logeren ter ontlasting van de verzorgers (maximaal enkele weken). Dit is niet bepaald kortdurend. Het zal waarschijnlijk door het zorgkantoor gezien worden als langdurig verblijf. - U kunt deze vorm van PGB dienstverlening doen vanuit een loondienst situatie, waarbij u dan in loondienst bent van de jongere en betaald wordt uit het budget. Het is verstandig de verloning uit te besteden aan de Sociale Verzekerings Bank door de beheerder van het budget. Ook is het mogelijk de betaling te doen vanuit een ondernemerssituatie. In geval van loondienst zorgt u voor een overzicht met gewerkte uren (volgens contract) per maand. In dit overzicht dienen per werkmoment gespecificieerd de uren te staan, uw NAW gegevens, alsmede bankrekeningnummer. Als u werkt als ondernemer moet u zelf zorgen voor contracten, dient u ook facturen te sturen naar de budgetbeheerder per maand. Deze facturen dienen te voldoen aan de eisen gesteld door de belastingdienst. - Gezien het feit dat een 16 jarige nog niet in aanmerking komt voor een uitkering is het ook niet mogelijk een huur te ontvangen, want dat kan deze jongere niet opbrengen. Ik vermoed ook dat u in dit geval meer een pleeggezin functie toegewezen krijgt en daarmee recht op een pleeggezin vergoeding dan op huur, vergoedingen voor voeding en dergelijke. Exact op de hoogte van alle ins en outs hierover ben ik echter niet. - Het is belangrijk u goed te laten informeren over welke regelingen hier van toepassing zijn, welke verplichtingen u heeft en welke rechten. Rekent u zichzelf vooral niet rijk. Het tijdelijk huisvesten van een jongere moet vooral vanuit een passie en naastenliefde komen, niet voor een leuk extra zakcentje. Als u het doet voor de extra inkomsten zou ik u afraden hieraan te beginnen, want met jongeren die in instellingen opgroeien kan het best wel eens moeite kosten om in een gezinsstructuur te integreren. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Star Counseling |
Geplaatst: maandag 27 Juni 2011 00:08
U kunt via Pleegzorg een onkostenvergoeding krijgen voor deze jongen, voor verblijfskosten, eten drinken. kleding, zakgeld etc. U neemt immers de zorg op zich voor hem. Wat u gaat doen heet tijdelijke opvang bij pleegzorg. Als het gaat om een kind van familie of vrienden dan heet het netwerkpleegzorg. Zoek maar eens contact met stichting Pleegzorg Nederland hierover: https://www.pleegzorg.nl/ Daarnaast kunt u zich voor de extra begeleiding die hij nodig heeft uit laten betalen vanuit het PGB. Hou er dan wel rekening mee dat dat voor u inkomsten zijn en dat u daar loonbelasting over moet betalen (over de pleegzorgvergoeding hoeft dat niet, want dat is een onkostenvergoeding). |
Anna |
Geplaatst: maandag 27 Juni 2011 20:51
bedankt voor de reacties! We doen het niet voor het geld, maar willen er ook niet bij inschieten. Met deze informatie kunnen we verder. Anja |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk