1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

client gedetineerd

Auteur Bericht
Servet Geplaatst: donderdag 30 Juni 2011 13:37
mijn cliënt is in voorlopige hechtenis genomen, hij zal nar verwachting 60 dagen moeten zitten voor de rechtszaak plaatsvindt. Wat daarna de strafmaat zal zijn is nog maar afwachten, waarschijnlijk zal dat een langere periode zijn. Sinds hij in hechtenis is genomen heb ik nog allerlei zaken voor hem geregeld. Nu zegt het zorgkantoor dat ik deze uren niet kan declareren en het PGB vanaf de datum dat cliënt in hechtenis is genomen wordt stopgezet. Reeds ontvangen PGB moet worden terugbetaald. Klopt dit?
Pim Geplaatst: donderdag 30 Juni 2011 21:56
Beste Servet,

Het is inderdaad zo dat wanneer een budgethouder in detentie zit het PGB met onmiddellijke ingang stop word gezet (meestal ook de uitkering; let op: de gedetineerde of vertegenwoordiger moet dit ZELF melden bij de uitkeringsinstantie).
De budgethouder komt dus in enorme financiële problemen en zal waarschijnlijk aansluitend aan de gevangenisstraf een schuldhulpverleningstraject in moeten. (soms al mogelijk in detentie onder bepaalde voorwaarden).

Het is aan te raden familie, vrienden en/ of andere bekenden het huis te laten ontruimen en de huur ervan op te zeggen willen de problemen niet helemaal groot gaan worden als de verwachting is dat de detentie langdurig gaat worden.

Mochten er familieleden zijn die ernstig gedupeerd worden door de detentie is er wel de mogelijkheid om een spoedaanvraag bijstanduitkering te doen voor deze personen zelf. Let wel dat zo'n spoedaanvraag ook niet heel snel gehonoreerd word.
Als u in loondienst bent of uren heeft gewerkt als ondernemer staat u juridisch gezien in uw recht om deze betaald te krijgen.
Niet incasseerbare uren kunt u als ondernemer wel achteraf afboeken van de fiscale winst. Reiskosten die hier mee te maken hebben mag u ook aftrekken van de winst.
Ik hoop voor uw cliënt het beste en dat u zelf ook snel iemand anders weet te vinden om het ontstane gat op te vullen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 01 Juli 2011 11:43
Indien er van de periode, dat er wel recht op PGB was nog geld over was, is het waarschijnlijk mogelijk om uit het overschot de opzegtermijn betaald te krijgen.
Zo niet dan heeft U pech.
Vraag dit aan het zorgkantoor.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.