1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bezuiniging op PGB

Auteur Bericht
JM Geplaatst: maandag 11 Juli 2011 14:17
Hoe zien jullie de toekomst voor mensen met een PGB ?
Kan de Gemeente die hulp in/opvullen?
Ik zit nu nog op school, ik hoop eind dit jaar mijn diploma te halen
voor SMD.
Ik werk (stage) regelmatig voor mensen met een PGB, maar vraag me nu af of er nog wel werk is voor een zzp`r die volgens PGB werkt.

In afwachting op reacties,
Zonnetje :roll:
Geplaatst: maandag 11 Juli 2011 15:25
Mijn idee, een slag in de ruimte dus, is dat werken als zzp-er op pgb basis op korte termijn heel erg zal terug lopen. Op de langere termijn zijn er te veel mensen met recht op goede zorg die deze in het nieuwe bestel niet kunnen krijgen. Dit moet op een of andere manier weer opgelost worden en ik ga er dus vanuit dat er een andere vorm gevonden zal worden die erg veel gaat lijken op het pgb van nu.
Dit is natuurlijk mijn verwachting en deze hoeft absoluut niet uit te komen.

Verder ben ook ik heel erg benieuwt hoe anderen hierover denken
Jolanda
Pim Geplaatst: dinsdag 12 Juli 2011 00:10
Dit onderwerp speelt bij heel veel mensen en ik krijg er ook met vrij grote regelmaat ongeruste mensen over te spreken.
Hoe gaat het straks met werken, hoe gaat het straks met mijn zorg. Kan ik het nog wel inkopen zoals ik het wil?

De staatssecretaris heeft in meerdere interviews en diverse debatten uitdrukkelijk aangegeven dat zij de garantie geeft dat mensen die nu aantoonbaar goedkoper hun zorg geregeld hebben als dat ze bij een zorginstelling dat zouden krijgen dezelfde zorg straks ook kunnen kopen, maar dat het geld niet op hun eigen rekening gestort gaat worden.

Voor ondernemers echter komt er straks een uitdagende markt bij. Veel mensen in instellingen hebben nu veel te slikken en weinig in te brengen. De staatssecretaris en minister zitten wat dat betreft op een lijn. Zorg en wonen moet gescheiden gaan worden en het moet veel eenvoudiger worden om van aanbieder te switchen.

De lobby gaat ondertussen onverminderd voort dat straks kleine ondernemers Zorg in Natura mogen leveren op basis van beperkte administratie en beperkte toelatingseisen. Er moet nog heel veel over gelobbyd worden maar duidelijk is wel dat het nog een hele klus zal worden om het zover te krijgen dat de enorme drempel die er nu is voor kleine ondernemers om ZiN te leveren wat betreft administratieve lasten en investering in middelen omlaag te krijgen.

Het is de hoop dat voor kleine ondernemers straks een collectieve landelijke contracteerruimte komt waarin het, mits voldaan aan enkele kwaliteitsvoorwaarden, gebruik van kunnen maken en dat dit zowel voor de ondernemer als de zorgvrager weinig administratieve rompslomp met zich meebrengt.

Voor mantelzorgers is er ook uitdrukkelijk gevraagd aan de stas. om daar een oplossing voor te maken in samenspraak met de verschillende partijen. De stas. is hierbij zeer op de hand van zorgvragers en wil die mantelzorgers die de zorg leveren en dat op een manier doen die aantoonbaar beter en/ of goedkoper werkt dan via instellingen daarvoor belonen door dit ook mogelijk te maken in ZiN.
Ook daar zijn nog de nodige hobbels te nemen.

Als het allemaal zo gaat worden zoals het er naar uitziet, maar pin me er niet op vast, dan hoop ik dat we toegaan naar een manier waarop er een soort trekkingsrecht ontstaat voor zorgvragers waar ze eenvoudig kunnen aangeven wie er betaald moet worden voor hoeveel en op welke rekening.

Het maakt controle beter mogelijk voor het ministerie/ zorgverzekeraar/ gemeente.

Er zijn wel enkele mitsen en maren te melden.
* Zorgkantoren gaan sluiten. Hun taken verdwijnen echter niet. Hiervoor moet een andere invulling worden gevonden en dat is niet 'zomaar' geregeld.
* De gemeentes gaan de begeleiding overnemen maar zullen grote moeite hebben met deze enorme extra taak.
* Er zal voor veel mensen twee loketten ontstaan. Een voor begeleiding bij gemeenten, een voor verpleging en verzorging bij de zorgverzekeraars.
* Er zal nog een flink stuk onzekerheid blijven bestaan over de exacte invulling omdat dit nog volop moet worden uitonderhandeld en vormgegeven.
* Op dit moment is er ook nog geen zekerheid te geven over of de nieuwe instroom per 2012 inderdaad op een houtje moet gaan bijten in afwachting van een collectieve regeling in 2014. Ook daar zijn de onderhandelingen nog over in volle gang.
Tot zover de mij bekende informatie die publiek mag worden gemaakt. Vanwege de gevoeligheid in onderhandelingen kan ik daarover niet in details treden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Barbara Geplaatst: dinsdag 12 Juli 2011 16:18
Dag John,

Heb je weleens contact gehad met MEE ? MEE is een landelijke organisatie die ondersteuning bieden aan mensen met een beperking.

MEE kan u de praktische hulp niet bieden maar waarschijnlijk kan een consulent van MEE met u meedenken en tips geven van wie u het best kan helpen.

ia www.mee.nl kunt kijken naar de MEE organisatie bij u in de buurt. Ook Voorzet Nederland heeft pratische begeleiding aan mensen met een ASS beperking.

Mollerusweg 70
2031 BZ Haarlem
023 7510520

groeten
Matthijs Geplaatst: woensdag 13 Juli 2011 00:06
De toekomst van PGB-zorgverleners... Nogal onzeker he. Korte samenvatting van wat Pim zegt: we weten het allemaal niet.

Nu lijkt me geen goede tijd om als ZZP'er te gaan starten. Het lijkt me bijzonder lastig om nu een cliëntenkring op te bouwen. Nieuwe PGB's worden weinig toegekend, bestaande PGB-houders houden vast aan hun zekerheden. Je hebt echt een bestaand netwerk nodig om als ondernemer temidden daarvan te kunnen bestaan. Zelf ben ik ruim drie jaar bezig (maar had ik toen ik begon al het nodige netwerk) en red ik me voorlopig prima. Ik ga me niet teveel druk maken om de toekomst; maar beleef liever gewoon plezier in mijn werk van vandaag, en bied zorgvragers de begeleiding waardoor zij gelukkig kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen.

Ik heb ook het gevoel dat het allemaal best goed zal komen. De wat minder expliciete signalen van de staatssecretaris zijn niet aan mij voorbij gegaan - ik denk dat zij druk werkt aan een nieuw stelsel waarin de tussenvorm tussen mantelzorg en professionele zorg die nu PGB-zorg heet kan blijven bestaan. En dat kan wel eens heel goed een stelsel zijn zoals Pim het omschrijft. Het is een sterke lobby die dat beoogt, met een brede achterban. Ik ben er ook wel voorstander van, mits er nog maar fatsoenlijk zorg kan worden verleend.

Zorgvragers hebben m.i. veel meer reden om zich zorgen te maken. Als ik mijn werk verlies vind ik wel weer een andere baan. Als zorgvragers hun zorg kwijt raken hebben ze een heel groot probleem.
Gast Geplaatst: zondag 24 Juli 2011 15:13
Wil je op de hoogte blijven: met en door budgethouders PGBonzeZorg op Facebook, ook op Twitter. Dit is ontstaan nadat Per Saldo zich terugtrok op Facebook.
Gemeente: werkt veelal collectief en NIET individueel, geen wettelijke zorgplicht slechts een compensatieplicht.
Gast Geplaatst: zondag 24 Juli 2011 15:23
En zo denken heel veel mensen helaas. Dat is wel duidelijk als je opkomsten met demonstraties ziet en de getekende petities.
Gast Geplaatst: zondag 24 Juli 2011 15:25
Nee, zoals het er nu voorstaat, gaat de Gemeente dat duidelijk boven hun kunnen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.