vraagje betaling oppas
Auteur | Bericht |
---|---|
Corrina |
Geplaatst: woensdag 13 Juli 2011 14:18
hallo wij willen onze oppas vanuit pgb gaan betaling als begeleiding. Nu is ze 19 en heeft een baan, wel een 0 uren contract hoeveel mag ze verdienen zonder over ons bedrag belasting te moeten betalen, of moet ze soieso belasting betalen??....en wat is een redelijk bedrag? en zijn 2 kinder die pgb hebben dus ook meer zorg en een baby van 10 maanden.hoop dat iemand dit weet. De 1 zegt ze mag tot 7500 euro bij verdienen zonder belasting de anders zegt moet altijd dus ik weet het even niet meer....gr corrina |
Geplaatst: donderdag 14 Juli 2011 09:49
Beste Corine, Bij de SVB bank kopje PGB kan je veel info vinden. De oppas moet so wie zo belasting betalen. Ze kan wel loonheffingskorting aanvragen, als ze dit bij haar andere werkgever niet heeft. De oppas kan beter niet meer als 2 of 3 dagen werken dat is voor haar voordeliger. (het preciese zal vast op de SVB site staan en anders kun je hen bellen) Het loon vind ik ook afhankelijk welke opleiding iemand heeft gedaan. Is het iemand met MBO-SPW of bijna klaar daarmee of heeft ze geen diploma. 19 jaar vind ik jong als je geen diploma hebt en dan wel op kinderen moet passen die extra zorg/aandacht op een speciale manier nodig hebben. Ik vind het ook handig dat je een contract voor freelancer voor de oppas hebt.(eigen ervaring) Dat geeft jouw vrijheid en als je PGB in de toekomst veranderd zit je nergens aan vast. En heb je ook niet de kans dat je het als nog zelf moet betalen. De loonbetaling kan je ook via de SVB laten doen met de opting-in regeling. Ik hoop dat je aan deze info wat hebt. Vr.gr. EV |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 14 Juli 2011 23:34
Beste Erika, Ik weet niet of u de uitdrukking kent van de klepel en de klok, maar uw verhaal heeft er wat weg van. U geeft het advies om gebruik te maken van de Regeling Dienstverlening aan Huis met daarbij horende 3 dagen regeling. Een loondienstconstructie welke bedoeld is om het eenvoudiger te maken voor particulieren om mensen in te huren met enkele speciale voorwaarden. Tegelijkertijd geeft u het advies om iemand in te huren als freelancer, en daarmee ondernemer. Dat doet mij vermoeden dat u of niet voldoende u heeft ingelezen in de materie, of dat u niet op de hoogte bent van de verschillen hierin. Het advies om contact op te nemen met de Sociale VerzekeringsBank (SVB, zie http://svb.nl/int/nl/ssp/index.jsp voor het gedeelte over PGB) kan ik wel van harte steunen. Beste Corrina, Wat een redelijk loon is hangt af van vele zaken, onder andere opleiding, werkervaring en eerdere verdiensten. 19 jaar is nog wat CAO's betreft de jeugdloonschalen. Ook daar kunt u een houvast aan hebben om een redelijk uurloon te bepalen (let wel dat bij de geldende CAO's voor jeugdhulpverlening en GGZ ook nog vakantietoeslag, onregelmatigheidstoeslag (bijvoorbeeld in de avonduren) en werkgevers deel van de sociale lasten bij horen te worden opgeteld). U HOEFT daar geen rekening mee te houden en bent vrij om zelf te beslissen welk loon u uitkeert. Zolang u maar boven het minimumloon blijft (vanaf 23 jaar is dat 10,05 per uur bruto) en onder het maximumtarief (62 euro per uur). Of deze persoon dan daarover belasting moet betalen hangt heel erg af van de totale verdiensten en de voor deze persoon geldende kortingsregelingen. Daarover kunt u prima geïnformeerd worden via de belastingtelefoon ( 0800-0543 ) Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Corrina |
Geplaatst: vrijdag 05 Augustus 2011 22:44
hoi hoi sorry door omstandigheden lang hier niet emer geweest, deze oppas is wel jong maar komt hier al vanaf dat ze 14 was....de laatste jaren kregen mijn kinderen steeds meer last overal van en hebben wij ook dit jaar pas diagnose s gekregen en dan gooi je er een oppas die al zoveel jaar komt de kinderen door end oor kent niet ineens uit.... wel gaan we meer met picto s enzo werken en zal ze dit ook moeten gaan doen... we zien allemaal nog wel en ga eerst maar eens overal lezen want ik vind het zo n gepuzeel...pgb, onlast zeggen zepppffff tot nu toe vind ik dat ik er meer werk van heb..gr corria |
Lianne |
Geplaatst: zondag 07 Augustus 2011 11:31
Je moet altijd belasting betalen over de inkomsten die je hebt. Daarbij moest de oppas die uit PGB betaald gaat worden ook nog ZVW-kosten afdragen aan de belastingdienst, als je haar zelf een bedrag uitkeert van uren x brutoloon. Tot ongeveer een bedrag van 6000 euro heft de loonheffingskorting de belasting die je moet betalen op. Hierdoor hoef je dus in zekere zin geen belasting te betalen over de eerste 6000 euro die je in een jaar verdient. Het is daarbij dus ook afhankelijk van de andere verdiensten van je oppas. Want die tellen daarin net zo goed mee. Het is altijd veilig voor de oppas om zelf 40% (belasting + zwv-kosten) achter te houden totdat je daadwerkelijk belastingaangifte hebt gedaan. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk