1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Fraudegevoeligheid pgb: de tussenstand

Auteur Bericht
Nationale Hulpgids team Geplaatst: donderdag 14 Juli 2011 16:18
Er lijkt duidelijkheid te komen over aard en omvang van #pgb-fraude. En we zoeken nog steeds bloggers. Lees er alles over in onze nieuwsbrief!

Je vindt de online versie van onze nieuwsbrief [url=http://us2.campaign-archive1.com/?u=a7b69306ffc7efb9bca3ef545&id=7df141cab8&e=]hier[/url]. Wisten jullie trouwens dat een abonnement gratis is?
Pim Geplaatst: donderdag 14 Juli 2011 23:47
Beste Patricia (ik neem aan dat u dit heeft geschreven, ondertekening blijft gewenst!),

U schrijft dat het mogelijk is om 'alles' hierover te lezen.
Nu ken ik uw professionele achtergrond dus ik vermoed waar deze kreet vandaan komt. Maar helaas berust hij alles behalve op waarheid.
Tenzij ik recent een andere nieuwsbrief heb ontvangen want daarin stond dat er wel wat informatie was binnengekomen maar dat deed mij niet de indruk krijgen dat er hier sprake was van een serieus onderzoek naar oneigenlijk gebruik en/ of fraude en werd de indruk gewekt dat er binnenkort een wat uitgebreidere verslaglegging zou komen. Het was nu meer van hoe praat ik mijn straatje schoon en luister ik naar de brave goed bedoelende mensen.

Ik verneem graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Nationale Hulpgids team Geplaatst: maandag 18 Juli 2011 14:45
Voor een 'officieel' onderzoek is meer nodig dan e-mails met persoonlijke ervaringen. Wat ons opviel, is dat fraude door de staatssecretaris genoemd wordt als één van de belangrijkste redenen om de pgb-regeling zo drastisch te herzien. Dat maakte ons nieuwsgierig: zou er echt zoveel gefraudeerd worden als werd gesuggereerd?

Na lezing van alle e-mails die we hebben gekregen, hebben we de indruk dat het allemaal reuze meevalt met die vermeende fraude. We zijn van plan om daar begin volgende week een een artikel over te plaatsen in thuiszorgnieuws.nl, onze nieuwssite.

--
Patricia
Het ZoekPgbZorg Team
Cailin Geplaatst: dinsdag 19 Juli 2011 20:28
Hoi Patricia,
Mijn excuses dat ik niet meer op je mail kon terug komen, ben ziek geweest. Ik ga morgen (dit weekenden) eens op papier zetten waar ik over en op welke manier ik zou willen gaan bloggen. Zodat ik en jullie dat inzichtelijk hebben.

Groet Tpol = Calin
Lianne Geplaatst: woensdag 20 Juli 2011 14:13
Ik ben overigens van mening dat er wel veel gefraudeerd wordt met de PGB's. Natuurlijk leiden de goede mensen hier onder de slechten. En zal die laatste groep kleiner zijn dan de eerste. Maar op basis van persoonlijke emailverhalen lijkt het me niet zinvol om hier een artikel over te schrijven. Eigenlijk is het dan toch nergens opgebaseerd?
Ik snap dat de regering dit als één van de punten noemt. Daarom vind ik het nog geen reden om PGB's af te schaffen. Ik zou er eerder voor zijn om de fraude aan te pakken.

Ouders die het volledige PGB-budget aan zichzelf toekennen met torenhoge tarieven zullen hierover geen e-mail naar u verzenden. En zo zou ik meer voorbeelden kunnen noemen.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 20 Juli 2011 16:58
Er zijn een paar manieren om fraude tegen te gaan. Eén daarvan is simpelweg de hele regeling afschaffen. Een andere zou kunnen zijn om de regelgeving zo aan te passen, dat helder wordt wat wel en niet kan.

Wij hebben het idee dat die laatste optie wat beter onderzocht mag worden.

Hartelijke groet,
Patricia
Het ZoekPgbZorg Team
Geplaatst: donderdag 21 Juli 2011 09:46
Door alle verhalen in de media (van de week stond er weer een verhaal in de volkskrant), krijgen mensen een verkeerd beeld van het PGB. Mensen weten totaal niet wat een PGB inhoud. Men denkt dat je een zak geld krijgt en dat je er mee kunt doen wat je wilt. Dat je elke cent moet verantwoorden weet men niet. En dat je een administratie moet bij houden al helemaal niet. Dat er een lijst bestaat van wat je wel en niet van een PGB kunt doen. Mensen die kritiek hebben op het PGB zijn slecht geïnformeerd. Ik heb de laatste tijd, sinds het PGB volop in de media is, vaak moeten uitleggen hoe het nu zit.
Er wordt vaak gesuggereed dat je er auto's en vakanties e.d. van kunt kopen. Ik heb wel een vermoede hoe komt dat mensen dit denken. Ruim 2 jaar geleden hebben wij een nieuwe, 2e hands auto gekocht. Er werd mij gezegd,"hebben jullie zeker van het PGB gedaan" Natuurlijk NIET. Daar hebben wij gewoon voor gespaard. Ik heb een baan, mijn man heeft een baan. En ja wij hebben ook een gehandicapte zoon waar wij voor zorgen en waar wij een PGb voor krijgen. Hadden wij dit niet, zouden wij ook niet kunnen werken. Maar dit ter zijde.
Mensen zien een PGB vaak als extra inkomen. Maar een PGB staat los van het inkomen dat wij van onze banen krijgen. Veel mensen snappen dit niet,"je krijgt toch een geldbedrag,dus dan moet dat wel een inkomen zijn" Dit geld(komt op een aparte rekening) is voor de zorg van ons kind, niet voor onze boodschappen of voor ons dagelijkse onderhoud.
Het zou mooi zijn als de media eens gaat vertellen hoe het echt zit met het PGB en niet steeds sensatie verhalen publiceerd over hoe er met PGB's wordt gefraudeerd. Van die sensatieverhalen heb ik nu mijn buik wel van vol, dat weten we onderhand wel. Heel jammer dat dit gebeurd en dat er mensen zijn die over de rug van gehandicapten profiteren van de regeling die PGB heet.
Mariëtte Geplaatst: donderdag 21 Juli 2011 10:30
Wat ik ook mis in de verhalen in de media is dat een heel groot deel van je pgb weer teruggaat naar de belasting.En er is ook veel geld wat je niet gebruikt.
Zo heb ik een deel voor verpleging omdat ik een ziekte heb waarbij goed en slechte periodes zich afwisselen.Er staat dus een bedragje gereserveerd voor ' indien nodig '

Zo kan ik bij een acute situatie snel de nodige zorg organiseren.Dat zou nooi via zorg in natura of door fokus geleverd kunnen worden met de kwaliteit die het nu heeft voor mij

Als fokusbewoer zit je wel in 1 van de slechtste posities denkbaar.Ik heb een 8 jaar durende carriere achter de rug waarin ik de zorg in natura rond mij niet georganiseerd kreeg.Ik ben dus ervaringsdeskundig in die zin
Fokus is niet eens in staat de normale assistentie te leveren en dan moeten ze straks opeens alles gaan bieden??
Ik kan geen kant op.Buiten fokus zou ik in aanmeking komen voor een zzp dus ook voor een totaal pgb.Mijn rechten op een normaal en gelijkwaardig betaan worden mij met de plannen zoals ze er nu liggen ontnomen

Gister heb ik contact gehad met de wethouder zorg in mijn gemeente.Dit om te vragen hoe zij de invulling van het stuk begeleiding voor zich zien.Zij hebben hier geen idee over.Er is nog niets rond en gaven eerlijk te kennen dat zij zeggen dit niet te kunnen bieden

Logisch ook.Ik zit alleen al op een gemiddelde van 4 uur administratie per weeek.Daarnaast wil je ook af en toe iets ondernemen buitens huis.Daar kun je nu dus nog iemand voor inkopen.Dat geeft je eigen regie ipv dat je in een afhankelijke positie word geforceerd.
Verder is het zo dat mijn zorgmanager die ik nu zelf inkoop de dingen voor miij weet over te nemen als ik daar te ziek voor ben.Er moet dan veel geregeld worden en dan valt soms niet mee als je totaal verlamd op bed ligt.De papierstroom en de contacten met de meer dan 40 instanties rondom mij moeten toch gaade worden gehouden.Weliswaar op aanwijzing van mij.
Zij kent mij goed want ondersteunt mij al jaren,en heeft een groot begrip van niet aangeboren hersenletsel en zijn uitingsvormen.Er zijn er niet veel dit ,dit begrip hebben

Het is echt walgelijk,mensonerend hoe mensen als ik al zolang in onzekerheid moeten zitten

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.