Van respijtzorg indicatie naar gewone indicatie
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 08:02
Hallo, Wij hebben afgelopen half jaar een vrij hoge indicatie met respijtzorg gehad. Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt nu is het respijtgedeelte geheel komen te vervallen. En hebben we een veel lagere indicatie ontvangen. In de nieuwe indicatie wil ik me voor een aantal uur inhuren bij mijn zoontje. Indicatie is vrij laag maar er is best een groot bedrag uit de vorige respijtzorgindicatie blijven 'liggen '. Mag ik me ook inhuren en andere zorgverleners ook uitbetalen met het geld dat er nog ligt van de vorige indicatie? Of moeten we daar van afblijven en gaat dat aan het eind van het jaar terug naar het zorgkantoor. Alvast bedankt. Gr. Lina |
|
Ad |
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 20:19
Het geld van het budget wat je in een jaar "overhoud", dus niet besteed, wordt in het volgende jaar op je budget gekort. |
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 20:27
Dank voor je reactie. Hoe bedoel je dat? stel oude indicatie is 10.000 euro per maand en nieuwe indicatie is 2000. En het wordt in het nieuwe jaar gekort, zou betekenen dat we geld terug moeten geven en geen zorg kunnen inkopen in die maand of begrijp ik het verkeerd. Maar mijn vraag was ook meer, mag ik mij van het geld dat in de vorige indicatie voor respijtzorg bedoeld was en niet helemaal gebruikt is in de afgelopen maanden, nu met de veel lagere indicatie zonder respijtzorg voor een gedeelte inhuren? |
|
Ad |
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 21:41
Wanneer je een indicatie krijgt en vervolgens een budget van het zorgkantoor toegekend krijgt,geldt dit budget voor het lopende jaar vanaf de datum van de gewijzigde/herziene indicatie. Dus als je budget in b.v. juni van een jaar door een gewijzigde indicatie opnieuw wordt vastgesteld, wordt tegelijk het budget aangepast. B.v. je hebt vanaf januari een budget voor E 5000/mnd. Je krijgt een nieuwe indicatie in juni en als gevolg daarvan wordt door het zorgkantoor het budget voor de komende tijd van de indicatie vastgsteld op E 3000/mnd. Dan geld voor de maanden jan t/m mei een zorbudget van E 5000,=/mnd en vanaf juni tot einde jaar E 3000/mnd. Dus totaal te besteden voor dat lopende jaar 5x5000 + 7 x 3000 + E 46.000,= . Stel dat je ditjaar slechts E40.000,= uitgeeft, dan krijg je volgend jaar dus E 46.000-6000= E 40.000,= .... Mijn zorgkantoor verreknd een overschot in de maand april van het vlgend jaar. Dus mijn advies: het geld wat voorde zorg ontvangen wordt dus gebruiken, anders "terugbetalen"in de orm van een korting volgend jaar... En tot slot: het toegekende jaar budget kun je over het jaar verdelen. En inderdaad: in het hierboven genoemde voorbeeld zou je dus in een of twee van de maanden in het nieuwe jaar geenof een gedeeltelijke uitking van het budgt krijgen. Want 3000/mnd en terugbetalen van E 6000,= is dus twee maanden geen budget op je rekening..... Het is wat hé om een budget goed te beheren volgens de regels van "het spel".... |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk